Előző
Következő
új cikk

Reflektor

A tényfeltárás éhbére

Népszava|2017. okt 7. 05:03
[A+ A-]

Leírás: KIRÚGOTTAK - A kapott pénz az elmúlt fél évben a minimálbér közterheit sem fedezte volna, ezért a kollégáknak általában ingyen kellett dolgozniuk

A baranyai megyeszékhely alighanem egyetlen pártoktól független orgánumának, a Szabad Pécsnek meg vannak számlálva a napjai. Legalábbis ez derül ki az országos lapok által gyakran hivatkozott internetes újság alapítójának, Babos Attilának a szavaiból.

A 40 esztendős Babos Attila 12 évet húzott le a korábban Springer tulajdonban lévő megyei lapnál, a Dunántúli Naplónál. Aztán Mészáros Lőrinc cége megvásárolta a lapot, Babossal meg közölték, nem kívánnak vele együtt dolgozni, ezért tavaly decemberben közös megegyezéssel távozott. Babosnak - jó- és rosszakarói - már korábban jelezték, hogy repülni fog, hisz köztudott volt, hogy azt írja, amit tapasztal, feleslegesen nem dicsér, és nem hallgat el ellenőrzött információt azért, mert az valakinek a politikai, társadalmi, gazdasági érdekét sérti.

Miután kirúgták, elindította a szabadpecs.hu-t. Ebben két ugyancsak lapátra tett társa, a DN-nél 19 évet lehúzó Nimmerfroh Ferenc és a megyei lapnak 9 évig alvállalkozóként dolgozó Katus Eszter volt segítségére. Anyagi bázisa nem volt a később öt fősre bővült szerkesztőségnek. Kaptak ugyan ígéretet a finanszírozásra egy milliárdos üzletembertől, ám ő utóbb visszalépett, mert tartott tőle, hogy rászállnak a hatóságok, s találnak módot a tönkretételére. Egy civilnek látszó, ám politikai szerepet vállaló ember azt mondta, akár évi 20 milliót is ad a lap mögött álló nonprofit kft.-nek, cserébe viszont bele akart szólni az újság legfontosabb cikkeibe.

A Szabad Pécsnél ez utóbbiból nem kértek. Mivel így ugrott a 20 millió, azt kérték olvasóiktól, hogy ha munkájukra igényt tartanak, akkor támogassák a lapot. Eddig 700 ezer forint érkezett, ki ezer, ki meg 20 ezer forintot küldött.

A támogatók méltányolják a lap függetlenségét és igazságkeresését. Naponta átlagosan 5-7 ezer olvasó kattint rá a hírportálra, ha különösen fontos közéleti téma van napirenden, akkor az olvasók száma felmegy 14-16 ezerre. Volt azonban olyan cikk, amelyet egy hét alatt több mint 60 ezren olvastak el.

A Szabad Pécs sokat tett azért, hogy pontosan tájékoztassa az olvasókat a város és a megye közügyeiről, így például arról, hogy Pécs fideszes vezetése milyen módszerekkel próbálta elhazudni, kozmetikázni, másra hárítani az önkormányzat eladósodását. Amúgy Pécs eladósodásával a Dunántúli Napló nemigen foglalkozott, sőt az egykor konfliktusos riportokat és tudósításokat író lap tíz hónapja nem feszeget egyetlen olyan témát sem, ami kellemetlen lenne a kormánypártoknak.

Így ma Pécs-Baranya fontos társadalmi kérdéseit a helyi sajtó részéről leginkább a szabadpecs.hu dolgozza fel. Eközben a DN sokszázmilliónyi állami hirdetést kap évente, sokak szerint azért, hogy a valóságra fittyet hányva folyamatosan politúrozott hírekkel kábítsa olvasóit - a tények feltárását feladatának érző Szabad Pécset viszont fojtogatja a pénztelenség. Az említett 700 ezer forint az elmúlt fél évben a minimálbér közterheit sem fedezte volna, ezért a kollégáknak általában ingyen kellett dolgozniuk. Fel is élték a végkielégítésüket és a mozgósítható tartalékaikat. Mivel családról, gyermekekről kell gondoskodniuk, kérdéses, meddig marad fenn a Szabad Pécs. És a szabad Pécs. Az öt kolléga még nem adta fel, dolgoznak azon, hogy megmaradjon mindkettő.

Népszabadság-díj
A Szabad Pécs szerkesztősége október 8-án (vasárnap) délelőtt 11 órakor veszi át a Pozsonyi út 5. előtt, Bächer Iván fájánál a Népszabadság-díjat, amellyel a megszüntetett újság kollektívája mostantól a sajtószabadságért-szólásszabadságért sokat tett szakmabelieket ismeri el.

Ungár Tamás

Lájkoljon minket a Facebook-on is!