Előző
Következő
új cikk

Gazdaság

Magyarázkodik a Mol Tállai miatt

nepszava.hu|2017. nov 16. 13:42, frissítve: 2017. nov 16. 19:56
[A+ A-]

Tállai András FOTÓ: Molnár Ádám

A Mol piaci vállalatként a fogyasztói visszajelzéseket is beleértve folyamatosan figyelemmel kíséri a versenypiaci tényezőket, elemzi és szükség esetén módosítja az árakat. Az árazás ugyanakkor tisztán kereskedelmi kérdés - szögezte le a vállalat csütörtöki közleményében.

A cég egyben megismételte: a Mol, ahogyan eddig, úgy most sem kommentál konkrét árakat vagy a saját árazási gyakorlatát. Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a legtöbb fogyasztási cikkhez hasonlóan az üzemanyagok ára számos piaci körülménytől függ. Magyarországon csaknem 2000 töltőállomás van, ennek csak egynegyedét működteti a Mol - írja a hvg.hu.

Tállai András, a nemzetgazdasági tárca parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára a hétvégén Facebook-oldalán közölte, hogy miután egyeztetést folytatott a Mol illetékes képviselőivel, csökkentették az üzemanyag árát választókerületében, Mezőkövesden. Gulyás Gergely Fidesz-frakcióvezető erről keddi sajtótájékoztatóján kijelentette: Tállai András a lehető leghelyesebben járt el, a Fidesz-frakció - csatlakozva a miniszterelnökhöz - egy emberként gratulál neki, Tállai egyébként azt mondta, csak a munkáját végezte.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára hangsúlyozta, hogy a kútárak közötti különbségek az eltérő költségelemekkel (szállítási költség szintek, kút beruházás ráfordításai), de alapvetően a hazai olajpiac szabadversenyen alapuló működésével magyarázhatók. Ezért fordulhat elő, hogy kutanként jelentős, akár 40-50 forintos árkülönbség is lehet. Az üzemanyagoknál, ugyanúgy, ahogyan a legtöbb fogyasztási cikknél is különböző árak vannak, attól függően, hogy hol vásárol az ügyfél - hangsúlyozta. Emlékeztetett rá, hogy az üzemanyagok végfelhasználói árának két alap eleme van, az előállítási és forgalmazás költségek, illetve a terméket terhelő adók. A végfelhasználói ár és az ezzel szemben lévő költségek piaci kockázata a forgalmazókat terheli. 

Az üzemanyagokat ma Magyarországon háromféle adó, illetve adójellegű költség terheli: a jövedéki adó, az általános forgalmi adó, valamint az ezeknél jóval kisebb részt jelentő készletezési hozzájárulás. A végfelhasználói árakra vetítve az adótartam összességében meghaladja az 50 százalékot. Hangsúlyozta, hogy az üzemanyag-forgalmazóknak az adótartam nagyságára nincs ráhatásuk azok mértékét jogszabályok írják elő, az előállítás és forgalmazás költségét pedig jelentős mértékben befolyásolják az olaj világpiaci és a termék jegyzések európai változásai, valamint a forint/euró és a forint/dollár árfolyama.

A MÁSZ a magyarországi olajpiac legjelentősebb szereplőit tömöríti. A hét kúthálózat üzemeltetéssel is foglalkozó tagvállalat 1050 üzemanyagtöltő állomást  működtet, ami a 2000 kútnak több mint 50  százaléka. Ezek benzin és gázolaj értékesítései az éves országos kiskereskedelmi forgalom közel 70 százalékát adják.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!