Előző
Következő
új cikk

Kultúra

Pitiáner, amit a Kojottal tettek

Népszava|2018. febr 12. 05:46
[A+ A-]

Forrás: Hungaricom

Több, mint hetvenezren nézték meg vasárnapi estig a Kojotot, miután a gyártó Megafilm a múlt héten kirobbant botrány következtében a saját honlapján és a Youtube-on elérhetővé tette a filmet.

Mint korábban hírül adtuk, a gyártó cég nem járult hozzá ahhoz, a Kojotot vetítsék a Magyar Filmhéten, illetve versenyezhessen a Magyar Filmdíjakért. (Úgy tudjuk, a filmet egy alkotó benevezte, ezt vétózta meg a Megafilm.)

Az eset pikantériája, hogy február elején a Kojot kapott két komoly elismerést: a Magyar filmkritikusok díjai közül a legjobb elsőfilmnek, illetve a legjobb férfi epizodistának járót. Így minden bizonnyal a Kojot jó eséllyel indult volna a Magyar Filmakadémia gáláján is. A helyzetet nonszensznek tartotta a film rendezője, Kostyál Márk, aki lapunknak adott interjújában hangsúlyozta: nem politikai üzenetet, hanem hiteles filmet készített a mai Magyarországról, amelynek útját Helmeczy Dorottya társproducer taposta ki, majd egyszer csak ellene fordult.

Amikor a sajtón átfutott a gyártó által levezényelt szabotázs, a Megafilm tette elérhetővé a Kojotot. „A Kojot gyártója álszent, hazug, bosszúszomjas, egyben mérhetetlenül pitiáner dolgot tett. Ezzel alázva meg mindazt, amiért annyit küzdöttünk!” – reagált Kostyál Márk rendező, stílusosan a Facebookon, a fordulatra. Érthető a csalódottság, elvégre ugyan HD képminőségben, de igen silány hangsávval került „ki” az amúgy profi hangkeveréssel készült Kojot. Magyarul: csorbult az alkotás. Arról nem is beszélve, hogy a hivatalos feltöltés után alig néhány órával már tele vannak a videomegosztó oldalak a kalózfeltöltésekkel.

Tény: ha a film forgalmazója üzletileg érdekelt lenne, akkor biztosan nem járult volna ehhez a megoldáshoz. De itt és most nincs ellenérdekelt fél, mert a Hungaricom nevű terjesztő cég tulajdonosa megegyezik a gyártóéval, jelesül Kálomista Gábor producerrel. Az pedig, hogy ezek után, mondjuk, a Kojot elérhető lesz-e DVD-n vagy Blu-ray-en, csupán költői kérdés.

Megkerestük az állami pénzeket egyébként pedáns felelősséggel osztó Magyar Nemzeti Filmalapot, amely mintegy 330 millió gyártási, majd 9 millió forint marketingtámogatásban részesítette a Kojotot, hogy mit szól a kialakult helyzethez, esetleg miért nem szólt bele a film forgalmazásába, de az adott határidőig nem kaptunk választ a kérdéseinkre.

Csákvári Géza

Lájkoljon minket a Facebook-on is!