Előző
Következő
új cikk

Zöldzóna

Hajózni muszáj!

Népszava|2018. ápr 16. 05:18
[A+ A-]

Április elején bocsátották vízre a franciaországi Saint-Nazaire kikötőjében a világ legnagyobb üdülő hajóját. Az óriás 6780 utast képes szállítani. Fotó: AFP/Gerard Bottino/CrowdSpark

Az üvegházhatású gázok kibocsátásában a nagy üdülő- és konténerszállító hajók is jelentősen kiveszik a részüket. Most először történt komoly előrelépés a csökkentés érdekében.

"Navigare necesse est" - hajózni muszáj, tartották a régiek, és manapság a globális árukereskedelem virágzása idején, a hatalmas konténerhajók nélkül aligha beszélhetnénk földrészek közötti, jelentősnek mondható árumozgásról. Egy nagy üdülőhajó egy személyautó károsanyag kibocsátásának a több milliószorosát is produkálhatja naponta, egy termetes konténerhajó pedig 300 tonna üzemanyag napi fogyasztása következtében 1000 tonna széndioxidot juttat a levegőbe. A globális hajózás körülbelül olyan mennyiségű kibocsátásért felelős, mint Németország, ezzel a hatodik helyet foglalná el az országok rangsorában. Ezért van nagy jelentősége annak az egyezménynek, amit most fogadott el a hajózásban részt vevő országok többsége – írta a BBC. Az aláírók végeredményben azt vállalták, hogy az üvegházhatású gázok kibocsájtását 2050-re a 2008-as mennyiség felére csökkentik. - Ez kezdeti stratégiai lépés, korántsem végleges, de kulcsfontosságú kiindulópont - nyilatkozta a szervezet főtitkára Kitack Lim.

A sok vitával lebonyolított, egy hétig tartó tárgyalássorozat végére - melyet a Nemzetközi Tengerhajózási Szervezet (IMO) rendezett - tettek ezzel pontot.

Miután a repüléshez hasonlóan a hajózás is nemzetközi tevékenység, nem szerepel sem a Kiotói Jegyzőkönyvben sem a Párizsi Egyezményben. Így az USA, Brazília, Szaúd-Arábia nem kívánt semmiféle korlátozást látni, míg az EU, Nagy-Britannia és mások akár 70-100 százalékos csökkentést is előirányoztak volna, így az 50 százalék olyan kompromisszum, amelyet egyesek megvalósíthatatlannak, mások túl kevésnek tartanak.

Az egy hetes tanácskozást a kicsiny, óceániai-szigeteki állam, a Marshall-szigetek nyitotta meg, beszédében a résztvevő országokat cselekvésre szólította fel. Az ország jelentőségét az adja, hogy mivel olcsó a hajók regisztrációja, a világ második legnagyobb tengeri flottájával bír, ugyanakkor a felmelegedés okozta vízszínt emelkedés komolyan fenyegeti fizikai létét. Egy másik kis szigetállam, Vanuatu nagykövete pedig abbéli reményét fejezte ki, hogy a jövőben keményebb intézkedések jöhetnek. Az USA delegációjának vezetője, Jeffrey Lantz viszont azt mondta, jelen pillanatban nem támogatnak egy abszolút csökkentési célt, de hozzátette, a kisebb kibocsájtás nagyban függvénye a jövőbeni technológiának, hatékonyabb energiafelhasználásnak. Nem meglepő az amerikai álláspont, hiszen mint ismert, Trump elnöksége alatt az államok kilépett a klímaváltozásra vonatkozó Párizsi Egyezményből.

A kibocsátás csökkentésének eszköze lehet a sebességcsökkentése, akár a felére is – erre már van példa-, az áramvonalasabb hajótestek, és ezekkel együtt a kisebb motorok. Szerepet játszhatnak az alternatív energiaforrások; szél, hidrogén, áram.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!