Előző
Következő
új cikk

Bioritmus

Mi köze a fürdőruhának a "banyapúphoz"?

nepszava.hu|2018. máj 11. 14:14
[A+ A-]

Illusztráció: Shutterstock

A hosszasan előre helyezett bölény- vagy banyapúpként is emlegetett elváltozást okoz, amely azonban visszafordítható folyamat, de a szakember szerint kis odafigyeléssel megelőzhetjük.

A nyakba akasztós fürdőruhák nyakfájást okozhatnak, különösen azoknál, akiknek - elsősorban  sok számítógépezés, monitor- és tévénézés, okostelefonozás miatt előre helyezett fejtartás következtében - úgynevezett bölény- vagy banyapúp alakult ki. A 7-es nyak- és az 1-es hátcsigolya közötti kis ízület kóros helyzetét a csuklyás izom körbefonva rögzíti, amire a kötőszövet rakódik. A kialakult púp, ami főleg a nőket zavaró esztétikai problémán túl egészségügyi panaszokat, például karzsibbadást, nyak- és fejfájást, szédülést, de akár állkapocs-ízületi problémákat, fülcsengést is okozhat – mondta a Népszavának  Hulényi-Gróf Orsolya manuálterapeuta, gyógytornász.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 Mit tegyünk?

Aggodalomra semmi ok, a már kialakult púp is jól kezelhető, manuálterápiás fogásokkal visszafordítható a folyamat – nyugtatott meg a szakember. Tudni kell azonban, hogy ehhez aktív otthoni tornázás is szükséges. Kiegészítő kezelésként sokat javít az állapoton a kineziotape is. Viszont jobb, ha inkább vállpántos fürdőruhát viselünk.

Sportolók színes csíkjai - Kineziotape
A speciális tapasz – megfelelően felragasztva - aktívan megtámasztja, és több napon át folyamatosan ingerli a sérült testrészt, amivel segíti a szervezet öngyógyító folyamatait. Hatására a bőr és a szövetek fellazulnak, a nyirokfolyadék áramlása intenzívebbé válik, javul a vérkeringés, és a fájdalom csökken. Stabilizálja az izmokat, ízületeket, csökkenti a sérült szövetek terhelését, megakadályozza az izomgörcsök kialakulását, mérsékli a gyulladást.

Ne is legyen

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Hogy az eltüntetett banyapúp ne is nőjön vissza, illetve hogy ki se alakuljon, a megelőzés legfontosabb eleme a helyes testtartás. Ehhez a koponyát a gerincoszlop fölött és nem előtte kell tartani. Úgy kell kialakítani a munkavégzés helyét, hogy ne kelljen előre tolva tartani a fejünket. Nem jó például, ha a billentyűzet magasan van, mert a vállak megemelkednek, amitől a fejet előre kell hoznunk. A legjobb, ha a klaviatúrát az asztal alatt elhelyezkedő, kihúzható fiókba tesszük. Érdemes a monitor betűméretét kicsit megnövelni, mert bár lehet, észre sem vesszük, hogy nem látjuk tökéletesen, automatikusan előrébb toljuk a fejünket.

Barabás Júlia

Lájkoljon minket a Facebook-on is!