Előző
Következő
új cikk

Bioritmus

Zöldségekkel a szívbetegségek ellen

nepszava.hu|2018. máj 31. 14:14
[A+ A-]

Illusztráció: pexels.com

Bizonyos zöldségek csökkenthetik az érelmeszesedés és a szív-, érrendszeri betegségek kockázatát. Dr. Sztancsik Ilona, a Budai Kardioközpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta szerint sosem késő egészségesebb szokásokat kialakítani, és időben kell meggyőződni az érelmeszesedés mértékéről is.

Sosem késő elkezdeni a zöldségek, különösen a brokkoli, a kelbimbó, a káposzta, a karfiol és a kelkáposzta fogyasztását. A University of Western Australia kutatói közel 1000, 70 éves vagy annál idősebb nő vizsgálatakor találták úgy, hogy összefüggés van a keresztes virágú zöldségek fogyasztása és a szív-, érrendszeri kockázat csökkenése között. A Journal of the American Heart Association szaklapban megjelent tanulmány szerint a szakembereknek még további bizonyítékokra is szükségük van, de nagy a valószínűsége a zöldségek érvédő hatásának. A kutatók az idős nők nyaki artériának állapotát, az érelmeszesedést okozó plakkokat, illetve a teljes zöldség fogyasztás kapcsolatát vizsgálták, majd tovább szűkítették a kört a keresztes virágúakra.

Az eredmények azt mutatták, hogy azoknak a nőknek, akik több zöldséget – ezen belül káposztaféléket – fogyasztottak, egészségesebbek voltak a nyaki artériáik. A kutatók feltételezései szerint ennek az lehet az oka, hogy a keresztes virágú zöldségek tápanyagokban és fitokemikáliákban gazdagok, mégis alacsony a kalóriatartalmuk. (A fitokemikáliák a növényekben található bioaktív vegyületek, antioxidánsok. A legismertebbek a flavonoidok, a fitoösztrogének és a glükozinolátok. A káposztafélék ez utóbbiban bővelkednek.) Ugyanakkor a bostoni Tuft University kutatói arra figyelmeztetnek, hogy az eredményekből nem lehet azt az egyértelmű következtetést levonni, hogy ha a káposztaféléket beillesztjük az étrendünkbe, az mindenképpen csökkenteni fogja a szív-, érrendszeri betegségek rizikóját.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

A bostoni Tufts Friedman School of Nutrition Science and Policy kutató azt bizonyították, hogy ha a táplálkozás egyes faktorai nem megfelelőek, jelentősen megnő a szív-, és érrendszeri betegségek, a stroke és a 2-es típusú cukorbetegség valószínűsége. A túl kevés a többszörösen telítetlen zsírsav-tartalmú élelmiszer (pl. olajos magvak, olívaolaj, omega-3 zsírsav-tartalmú tengeri halak), a zöldség, a gyümölcs és teljes kiőrlésű gabona, viszont túl sok feldolgozott élelmiszer, zsíros hús, só és cukros üdítő fogyasztása komoly rizikófaktor. A szakemberek egyetértenek abban, hogy az egyik legoptimálisabb a naponta négyszer gyümölcsöt és zöldséget, két-három alkalommal sovány tejterméket, teljes kiőrlésű gabonaipari terméket fogyasztani, fontos a rendszeres halevés és a fehér húsok előtérbe helyezése.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!