Szépművészeti Múzeum;kiállítás;Caravaggiótól Canalettóig;barokk festészet;Carracci;Guido Reni;Canaletto;Roberto Contini;

2013-10-25 07:42:00

Utazás Caravaggiotól Canalettóig

Tálcán kínált levágott fejek, földhöz szegezett koponyák, kurtizánok, s egy megtermett kos nyakát érzékien ölelő kiskorú várja a látogatókat a Szépművészeti Múzeum Caravaggiótól Canalettóig című barokk kiállításán. A tárlat összesen 102 mester 140 remekművén keresztül tekinti át az olasz barokk festészet gazdagságát. A legtöbb művel, kilenccel, a korszak kiemelkedő géniusza, Caravaggio szerepel a kiállításon, mely csaknem félmilliárd forintba került. 

Bár több mint száz mester, köztük Carracci, Guido Reni, Tiepolo, Canaletto és Bellotto művei láthatók a Szépművészeti Múzeum Caravaggiótól Canalettóig című, február 16-ig látható tárlatán, az mégis Michelangelo Caravaggio apoteózisának tekinthető.

Caravaggioról (1571-1610) szól, aki új pályára állította a barokk művészetet, s évszázadok múlva is kimutatható a hatása.

Annyira erőteljesek a művei, hogy Balog Zoltán miniszter a sajtóbejáráson a mester egyik meglehetősen homoerotikus képe - a Fiú gyümölcsöskosárral című - előtt zavartan elárulta, hogy majdnem elpirul, valahányszor ránéz, s óvatos fejtegetésbe kezdett arról, hogy pontosan milyen érzelmek is fűzték Caravaggiot a modelljéhez.

Hasonlóan zavarba ejtő Caravaggio egyik leghíresebb képe, a Keresztelő Szent János című is, melynek témáján, szimbólumain máig vitatkoznak a művészettörténészek, kérdés például, hogy a bájos fiú, aki a mester több képén is feltűnik, bárány helyett miért kost ölel magához?

Dobos Zsuzsanna a tárlat kurátora szerint Caravaggio művészetében épp az az izgalmas, hogy minden témája mögött ott van a személyes élettörténete is.

Mely igazán bővelkedik drámai fordulatokban. Koldus szegényen érkezik Rómába, Lorenzo Siciliano festő műhelyében fejeket festett darabbérben, máshol gyümölcsöket pingált. 23 éves, amikor beleszeret a 17 éves szicíliai művészbe, Mario Minittibe, együtt költöznek be Francesco Maria Del Monte bíboros palotájába, az ő számára készítenek intim hangulatú képeket, főként kisfiúkról.

Akkor válik híres festővé, amikor a püspök közbenjárására a San Luigi dei Francesi-templom Szent Máté életének jeleneteit rendelte meg tőle. Igaz hatalmas kultúrbotrány keveredett abból, hogy a vélhetően valóban analfabéta evangélistát túlságosan realisztikusan, sáros lábbal ábrázolta, aki görcsösen és ügyetlenül szorítja kezében a tollat.

Egy csapásra a Város ünnepelt festője lett Caravaggio, nemcsak képeinek hatásától, hanem botrányaitól is hangos volt Róma, csak magas pártfogóinak köszönhette, hogy mindennapos kocsmai verekedései miatt nem kell börtönbe vonulnia, ellenkezőleg, egyre magasabbra hágott a társadalmi ranglétrán.

Monsigniore Ala - aki számára a kiállításon is látható Imádkozó Szent Ferenc című képét festette - engedélyezte számára a kardviselést 1605-ben. Vesztére, a következő évben kardélre hányt egy bizonyos Ranuccio Tomassonit. Maga a pápa sem menthette meg, menekülni kényszerült.

Először Nápolyba ment. Ekkor készült a Salome Keresztelő Szent János fejével című, két változatban megfestett képe, mely tükrözi a festő szokottnál is zaklatottabb lelkiállapotát.

A két kép igen ritkán látható együtt, a Londonban őrzött változaton a gyilkos pribék áll a középpontban, aki a szent fejét felmutatja, és Salome nem diadalittasan tekint ránk, inkább bűnbánóan félre néz.

A Madridban őrzött egy évvel későbbi változaton a római kurtizánként megfestett Salome szenvtelen tekintettel néz a levágott fejre. A hóhér pedig szépséges, izmos fiatalemberré változik, a szent feje fölé tartott kereszt alakú kardmarkolat a mártírnak szóló tiszteletadó gesztus - olvasható a csaknem ötszáz oldalas, kiváló tanulmányokat tartalmazó katalógusban.

A két kép uralta terem szinte tocsog a vérben, Allori festményén Judit Holofernész fejével pózol, nemcsak a drámai szerkezet utal Caravaggiora, hanem az is, hogy Allori, hasonlóan a mester egyik alkotásához, a saját önarcképét festi meg a levágott fejben.

Liss képe ugyanezt a történetet dolgozza fel, de itt a levágott nyakból a vér is spriccel, Caravaggio egyik legjelentősebb tanítványának, Gentileschi képén pedig Jáhel épp Sisera fejét szögeli a padlóhoz.

Sok bírálat érte Caravaggiot, hogy túlságosan brutális jelenteket ábrázol, perbe is fogta egyik ellenfele, Giovanni Baglione, mert Caravaggio hitelrontó gúnyverseket terjesztett róla.

Az isteni szeretet diadala című kép - mely Roberto Contini, a katalógus egyik szerzője szerint Baglione kétségkívül legjelentősebb munkája - jól mutatja, hogy még Caravaggio megátalkodott haragosa sem tudott kibújni a hatása alól.

Megfigyelhetőek a mester legfontosabb újításai, a fény és árnyék kontrasztja, a mély árnyékból előlépő alak drámai megvilágítása. Caravaggio a bibliai témák eszményített ábrázolása helyett modelljeit az utcáról szerezte és a vallásos jeleneteket is életszerűen festette meg.

Erre hoz példát a kiállítás a Töviskoronázás és az Ecce Homo című képekkel, melyek a mester tanítványainak, hasonló drámaiságú, Krisztus életéből vett művei között tekinthetők meg.

Nápoly után, ahonnan Máltára vette útját, ahol megfestette, a tárlaton látható Fra Antonio Martelli lovag portréját, mely Caravaggio kevés fennmaradt és azonosított portréi közül való.

Pedig a mester kiváló portréfestő volt, ellenfelei gúnyolódtak is rajta, hogy csak azt tudja lefesteni, amit maga előtt lát - írja JohT. Spike.

Nem sokáig maradt Máltán sem, bár felvették a lovagrend tagjai közé, újra csak verekedésbe keveredett, és egy lovag súlyosan megsebesült. Bebörtönözték, megszökött és Szicíliába menekült, majd visszatért Nápolyba. Egy fogadóban rajtaütöttek üldözői és súlyosan megsebesítették.

Felgyógyulása után, 1610-ben a pápai kegyelemben reménykedve útnak indult Rómába. Hajója kikötött Porto Ercoléban, ahol letartóztatták. Mire kiengedték, a hajója már elindult, és ő megpróbálta a tengerparton utolérni. Ám őt érte utol a halál az elhagyott tengerparton. Malária végzett vele, a pápai kegyelem megérkezése előtt két nappal.