kínzás;Székesfehérvár;emberölési kísérlet;öngyilkossági kísérlet;
2014-01-11 06:12:00
Ha "egyszer engedsz, mindig te leszel alul, én azt tanácsolom az újaknak, akkor se hagyják magukat, ha megverik őket".
Évekkel ezelőtt egy "javítóintézetis" gyerek mondta ezt Aczél Annának. A pszichológus, aki egy lánynevelő intézet igazgatójaként is dolgozott, lapunknak elmondta, majdnem törvényszerű, hogy egy közösségben van "befogadás" és "be nem fogadás". Az, hogy egy osztályban ki lesz a menő, a jó tanuló, vagy a balhés gyerek, előre nem lehet megmondani.
Ha megvan a hangadó, akkor a hasonló habitusú, de bizonytalanabb karakterű, kevésbé erős személyiségek beállnak mögé, így ők már biztonságban érezhetik magukat. Ha a jó tanulót választják vezérnek, abban versenyeznek, hogy kinek lesz több ötöse, ha a balhés mögé állnak, akkor abban, hogy ki tud nagyobb hülyeséget csinálni, jobban és többet verekedni.
A szakember sok "gyereklánnyal" beszélt. Az egyik már felnőttként elmondta neki, az egész kamaszkorát megkeserítette, hogy a "nyomingerek" közé tartozott, és hiába próbált átkerülni a másik oldalra, nem sikerült. Egy másik, bántalmazó lánytól pedig megkérdezte, ha egyedül lettél volna, akkor is így teszel? A válasz az volt, hogy nem.
Mint ismert, a héten két iskolában is tragédia történt. Egy 17 éves fiú az iskola harmadik emeletéről vetette magát a mélybe kedden Székesfehérváron. Osztálytársai és családja szerint azért döntött így, mert több fiú folyamatosan zaklatta, volt, aki arcon is köpte. "Én nem tudok kényszerítésről, sem fizikairól, sem lelkiről"- mondta a Velvetnek a székesfehérvári Árpád Szakképző Iskola igazgatója, Ábrahám Norbert.
Ennek ellentmondanak a diákok, akik az Origo szerint arról beszéltek, hogy nyilvánosan ugyan nem bántották a társai Krisztiánt, de előfordult, hogy az osztályterem előtt találták sírva, megpofozva, összeköpködött kabátban. Ráadásul az egyik, névtelenséget kérő tanár azt mondta: tudnak arról, hogy vannak gyerekek, akik erőszakosak a társaikkal, de ennek kezelésére sem nekik, sem az iskolarendőrnek nincs eszköz a kezében.
A család szerint nem Krisztián akart végezni magával, kényszerítették arra, hogy leugorjon. A fiatal állapotát sikerült stabilizálni és Budapestre szállították, ahol többórás műtéten esett át. A fiúnak több csontja eltörött, lépe leszakadt, és agysérülése is van.
Javultak a túlélési esélyei, de a Blikk szerint még így is csak 60 százalékot jósolnak neki az orvosok. Most a fiú barátai terveznek bosszút. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnöke a tankerület bevonásával a székesfehérvári Árpád Szakképző Iskola és Kollégiumban ellenőrzést rendelt el - jelezték tegnapi az MTI-nek.
Nyírszőlősön pedig szemetes zsákkal fojtogatta két iskolatársát egy 14 éves fiú. Először egy 10 éves fiút próbált megölni, majd amikor ő kiszabadította magát, egy 11 éves nyakára tekerte az akkor már szakadt zacskót.
Aczél Anna pszichológus szerint sokszor a tanárok is elfogadják a gyerekek között kialakult szerepeket, és erősítik, hogy az "áldozat" tényleg ügyetlen. Aki panaszkodik, "anyámasszony katonájának hívják". Nagy erő, és jó pedagógiai érzék kell ahhoz, hogy változtasson a kialakult hierarchián, és ne engedje, hogy elszabaduljanak az indulatok. Az áldozat oldaláról nézve: az, hogy kétségbeesésében kiugrik az ablakon, vagy megöli az őt bántalmazót, már csak a bántalmazott habitusán múlik.
Azt, hogy egy jónevű gimnáziumban, vagy problémásabb, rosszabb tanuló gyerekeket tömörítő intézményekben történnek hasonló esetek, nem lehet általánosan kijelenteni - mondta a szakember. Nemrég egy elit iskoláról hallotta, hogy tanulói addig alázták társukat a Facebookon, amíg öngyilkosságot követett el.
Mint mondta, ezek megelőzésében nagyon fontos a pedagógusok és a szülők szerepe. Egyelőre nem világos neki, hogy a székesfehérvári szülők miért nem vették észre, bajban van a gyerekük. Ha pedig tudtak róla, miért nem vették ki az iskolából a fiút? - tette fel a kérdést. De, ha ezt meglépték volna, akkor sem maradhatna következmények nélkül ez a viselkedés, hiszen ha az egyik áldozat elmegy, találnak maguknak másikat a bántalmazók. A fiút - ha felépült - azonnal pszichológushoz kell vinni. A bántalmazó, agresszív fiataloknál pedig a "jóvátételi" módszert alkalmazná. Aczél Anna szerint büntetni nem érdemes őket, de azt meg kell velük értetni, mit okoztak az áldozatnak.
Az iskola honlapján egyébként a csaknem tragédiával végződő esetről egyetlen szó nincs, ugyanakkor egy 2012-es "kibékülős" történetről büszkén számolnak be a "Mediáció" címszó alatt.
Terror a sulikban
2011. február: Kiskunhalason szét akart választani egy tanár két verekedő diákot, ám az egyik rátámadt és fojtogatta.
2011. december: a bócsai nevelőotthonban lapáttal támadta meg nevelőtanárát a 18 éves G. Zsolt és 13 éves társa, a pedagógus maradandó sérülést szenvedett.
2013. március: a kisvárdai iskola tantermében egy diák előzetes szóváltást követően először puszta kézzel, majd egy fémvázas székkel bántalmazta 16 éves iskolatársát.
2013. május: egy szegedi általános iskolában egy tornatanár pofozta meg diákját úgy, hogy a gyerek a földhöz csapódott, majd a "pedagógus" rugdosni kezdte.
2013. június: a tanórán, majd az azt követő szünetben verte meg egy 14 éves pócspetri diák tanárát, egy máriapócsi iskolában.
2013. november: rendszeresen bántalmazta osztálytársait egy 15 éves szegedi fiú.