kínzás;Székesfehérvár;emberölési kísérlet;öngyilkossági kísérlet;

2014-01-11 06:12:00

Tudtak az iskolában a kínzásról

Már jobbak a túlélési esélyei annak a székesfehérvári diáknak, aki társai zaklatása miatt öngyilkosságot kísérelt meg. Azt a 14 éves kamaszt pedig, aki két fiatalabb fiút bántalmazott egy nyírszőlősi általános iskolában, előzetesbe helyezték. Emberölési kísérlet miatt kell felelnie. A pszichológus szerint minden közösségben kialakulnak a szerepek, a pedagógus felelőssége is az indulatok kordában tartása.

Ha "egyszer engedsz, mindig te leszel alul, én azt tanácsolom az újaknak, akkor se hagyják magukat, ha megverik őket".

Évekkel ezelőtt egy "javítóintézetis" gyerek mondta ezt Aczél Annának. A pszichológus, aki egy lánynevelő intézet igazgatójaként is dolgozott, lapunknak elmondta, majdnem törvényszerű, hogy egy közösségben van "befogadás" és "be nem fogadás". Az, hogy egy osztályban ki lesz a menő, a jó tanuló, vagy a balhés gyerek, előre nem lehet megmondani.

Ha megvan a hangadó, akkor a hasonló habitusú, de bizonytalanabb karakterű, kevésbé erős személyiségek beállnak mögé, így ők már biztonságban érezhetik magukat. Ha a jó tanulót választják vezérnek, abban versenyeznek, hogy kinek lesz több ötöse, ha a balhés mögé állnak, akkor abban, hogy ki tud nagyobb hülyeséget csinálni, jobban és többet verekedni.

A szakember sok "gyereklánnyal" beszélt. Az egyik már felnőttként elmondta neki, az egész kamaszkorát megkeserítette, hogy a "nyomingerek" közé tartozott, és hiába próbált átkerülni a másik oldalra, nem sikerült. Egy másik, bántalmazó lánytól pedig megkérdezte, ha egyedül lettél volna, akkor is így teszel? A válasz az volt, hogy nem.

Mint ismert, a héten két iskolában is tragédia történt. Egy 17 éves fiú az iskola harmadik emeletéről vetette magát a mélybe kedden Székesfehérváron. Osztálytársai és családja szerint azért döntött így, mert több fiú folyamatosan zaklatta, volt, aki arcon is köpte. "Én nem tudok kényszerítésről, sem fizikairól, sem lelkiről"- mondta a Velvetnek a székesfehérvári Árpád Szakképző Iskola igazgatója, Ábrahám Norbert.

Ennek ellentmondanak a diákok, akik az Origo szerint arról beszéltek, hogy nyilvánosan ugyan nem bántották a társai Krisztiánt, de előfordult, hogy az osztályterem előtt találták sírva, megpofozva, összeköpködött kabátban. Ráadásul az egyik, névtelenséget kérő tanár azt mondta: tudnak arról, hogy vannak gyerekek, akik erőszakosak a társaikkal, de ennek kezelésére sem nekik, sem az iskolarendőrnek nincs eszköz a kezében.

A család szerint nem Krisztián akart végezni magával, kényszerítették arra, hogy leugorjon. A fiatal állapotát sikerült stabilizálni és Budapestre szállították, ahol többórás műtéten esett át. A fiúnak több csontja eltörött, lépe leszakadt, és agysérülése is van.

Javultak a túlélési esélyei, de a Blikk szerint még így is csak 60 százalékot jósolnak neki az orvosok. Most a fiú barátai terveznek bosszút. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnöke a tankerület bevonásával a székesfehérvári Árpád Szakképző Iskola és Kollégiumban ellenőrzést rendelt el - jelezték tegnapi az MTI-nek.

Nyírszőlősön pedig szemetes zsákkal fojtogatta két iskolatársát egy 14 éves fiú. Először egy 10 éves fiút próbált megölni, majd amikor ő kiszabadította magát, egy 11 éves nyakára tekerte az akkor már szakadt zacskót.

Aczél Anna pszichológus szerint sokszor a tanárok is elfogadják a gyerekek között kialakult szerepeket, és erősítik, hogy az "áldozat" tényleg ügyetlen. Aki panaszkodik, "anyámasszony katonájának hívják". Nagy erő, és jó pedagógiai érzék kell ahhoz, hogy változtasson a kialakult hierarchián, és ne engedje, hogy elszabaduljanak az indulatok. Az áldozat oldaláról nézve: az, hogy kétségbeesésében kiugrik az ablakon, vagy megöli az őt bántalmazót, már csak a bántalmazott habitusán múlik.

Azt, hogy egy jónevű gimnáziumban, vagy problémásabb, rosszabb tanuló gyerekeket tömörítő intézményekben történnek hasonló esetek, nem lehet általánosan kijelenteni - mondta a szakember. Nemrég egy elit iskoláról hallotta, hogy tanulói addig alázták társukat a Facebookon, amíg öngyilkosságot követett el.

Mint mondta, ezek megelőzésében nagyon fontos a pedagógusok és a szülők szerepe. Egyelőre nem világos neki, hogy a székesfehérvári szülők miért nem vették észre, bajban van a gyerekük. Ha pedig tudtak róla, miért nem vették ki az iskolából a fiút? - tette fel a kérdést. De, ha ezt meglépték volna, akkor sem maradhatna következmények nélkül ez a viselkedés, hiszen ha az egyik áldozat elmegy, találnak maguknak másikat a bántalmazók. A fiút - ha felépült - azonnal pszichológushoz kell vinni. A bántalmazó, agresszív fiataloknál pedig a "jóvátételi" módszert alkalmazná. Aczél Anna szerint büntetni nem érdemes őket, de azt meg kell velük értetni, mit okoztak az áldozatnak.

Az iskola honlapján egyébként a csaknem tragédiával végződő esetről egyetlen szó nincs, ugyanakkor egy 2012-es "kibékülős" történetről büszkén számolnak be a "Mediáció" címszó alatt.

Terror a sulikban

2011. február: Kiskunhalason szét akart választani egy tanár két verekedő diákot, ám az egyik rátámadt és fojtogatta.
2011. december: a bócsai nevelőotthonban lapáttal támadta meg nevelőtanárát a 18 éves G. Zsolt és 13 éves társa, a pedagógus maradandó sérülést szenvedett.
2013. március: a kisvárdai iskola tantermében egy diák előzetes szóváltást követően először puszta kézzel, majd egy fémvázas székkel bántalmazta 16 éves iskolatársát.
2013. május: egy szegedi általános iskolában egy tornatanár pofozta meg diákját úgy, hogy a gyerek a földhöz csapódott, majd a "pedagógus" rugdosni kezdte.
2013. június: a tanórán, majd az azt követő szünetben verte meg egy 14 éves pócspetri diák tanárát, egy máriapócsi iskolában.
2013. november: rendszeresen bántalmazta osztálytársait egy 15 éves szegedi fiú.