Előfizetés

Tömegszerencsétlenségre emlékeztek Balatonfüreden

Publikálás dátuma
2014.05.30. 23:16
A Pajtás gőzhajó a Balatonon. Forrás: Facebook
Balatonfüreden túlélők és életmentők részvételével tartottak megemlékezést pénteken a hatvan éve, 1954. május 30-án, gyermeknapon felborult Pajtás gőzös tragédiájáról, Magyarország legsúlyosabb vízi tömegszerencsétlenségéről, amelynek során 23 ember vesztette életét.

Halmos Gábor, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója beszédében hangsúlyozta: két dolog miatt kell emlékezni, hogy levonjuk a tanulságot és figyelmeztessük az utókort, nehogy még egyszer ilyen eset előfordulhasson. Köszönetet mondott azoknak, akik annak idején helytálltak és mindent elkövettek, hogy mentsék, aki menthető. "Bátran és teljes bizonyossággal állítom, hogy a Pajtás hajóhoz hasonló eset ma már nem következhet be" - jelentette ki.

A Nők a Balatonért Egyesület által szervezett megemlékezésen Mikulka Katalin, a szervezet füredi csoportjának vezetője arról beszélt, hogy fontos az emlékezés, és az életmentőkéhez hasonló bátorságra és a civil kurázsira ma is szükség van.

A rendezvényen részt vett Csendes Endre, az egyik túlélő is, aki a tragédia idején 19 éves volt. Mint mesélte, a hajó megdőlésekor az elmerülő oldalon volt. Kétszer is sikerült vízfelszínre törnie, de végül a többiek lehúzták. Elveszítette az eszméletét, és később a veszprémi kórházban tért magához. Ma sem tudja ki mentette meg az életét. Később neki kellett azonosítania barátai holttestét.

Több túlélő is érkezett Szekszárdról, akik nem kívánták feltárni kilétüket. Megjegyzéseikből kiderült, a mai napig úgy érzik, még mindig nem derült ki az igazság, és több volt a halálos áldozat.

A balatoni tragédiáról kiállítás is nyílt a füredi kikötőben. A megemlékezés után a résztvevőket sétahajózásra invitálták.

A Pajtás nevű gőzhajó eredetileg dunai átkelőhajó volt. A Balatonra 1951-ben került, hogy a megnövekedett balatoni idegenforgalmat szolgálja. Átalakították, és a hajótestet megmagasították, hogy több utast tudjon befogadni. Stabilitási viszonyai megváltoztak, de ezt hiába jelezte a legénység, az akkori vezetés nem reagált rá.

Hatvan évvel ezelőtt éppen Balatonfüredet készült elhagyni a hajó jó látási viszonyok közt, amikor egy vitorlásverseny magára vonta az utasok figyelmét, és azok a hajótest egyik oldalára sereglettek. A közel 200 embert szállító gőzös megbillent, imbolyogni kezdett, majd felborult.

A versenyben résztvevő vitorlázók és a közelben lévő hajók, csónakok mind a mentésre siettek, a tragédiának így is 23 - egyesek szerint ennél is több - halálos áldozata, és legalább kétszer ennyi sérültje volt, sokan közülük gyerekek.

A tragédiát évtizedekig elhallgatták, nem volt szabad róla beszámolni úgy, ahogy az tényleg történt. Emlékére 1999. május 30-án emlékművet állítottak Balatonfüreden.

Újabb milliárdok az M0-ásra

Publikálás dátuma
2014.05.30. 22:16
Kétszer háromsávos, leállósávos autópályává bővül az M0-s M1 és M5 közötti szakasza. Fotó: Szalmás Péter/Népszava
A kormány bruttó 8 milliárd forinttal emelte az M0-s körgyűrű bővítésének támogatását - a határozat a Magyar Közlöny pénteki számában jelent meg. A projekt keretében kétszer háromsávos és leállósávos autópályává bővül az M0-s M1 és M5 közötti szakasza. 

A határozat melléklete szerint a projekt tartalmazza továbbá a Növény utcai átkötés kialakítását, a Váza utcai csapadékvíz-átemelő bővítését és a XXIII. kerületi Gyáli patak mederrendezési munkáit.

A projekt eredeti támogatása 97,5 milliárd forint volt, ez növekszik meg most 8 milliárddal.

A határozatban a kormány felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy állítsa össze az uniós nagyprojekt módosítási kérelmét, és hozzájárult ahhoz, hogy a miniszter az Európai Bizottsággal a módosításról tárgyalásokat kezdeményezzen.

A kormány múlt év július elején már határozott arról hogy az M0 ezen részének egyik 3 kilométeres szakaszán meg kell erősíteni a burkolatot, ami 889 millió forintba kerül. A kormány akkor felhívta a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy állítsa össze az uniós nagyprojekt módosítási kérelmét, és hozzájárult ahhoz, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség az Európai Bizottsággal a módosításról tárgyalásokat kezdeményezzen. A kormány ezt a határozatot most visszavonta.

A kormány a másik határozatában hozzájárult az ürömi elágazásnál lévő körforgalmú csomópont építéséhez, és a nagyprojekt támogatási szerződésének megkötéséhez.

A Budapest–Esztergom vasútvonal szintbeni kereszteződésének kiváltását szolgáló építkezés nettó 804 millió forintba kerül, ezt adja az EU, támogatásként. A 217 millió forintos áfa viszont a KÖZOP hazai társfinanszírozásából származik.

Rendőrök a budakalászi csomópontban

Négy napon keresztül, június 2-3-án és június 10-11-én reggel 7 és 9 óra között rendőri forgalomirányítás várható az M0-s autóút és 11-es főút csomópontjában - közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. pénteken az MTI-vel.

A Megyeri híd felől érkező forgalmat 1-1,5 perces időtartamra leállítják, ezzel egy időben a Szentendre felől érkező gépjárművezetők gyorsabb áthaladását segítik a rendőrök.

Az úgynevezett "Auchan csomópontnál", a körforgalomban a szakemberek jelzőlámpa rendszer kiépítését tervezik, a mostani akcióval ennek hatékonyságát tesztelik a gyakorlatban.

A közlemény szerint a beruházás célja, hogy mérsékelje a Szentendre-Budakalász felőli reggeli torlódások mértékét a forgalmas útszakaszon, amelyet több mint 20 ezer gépjármű használ naponta.