Biró Marianna;
kormány;Orbán Viktor;miniszterek;
2014-06-04 07:04:00
Kilenc tárcával végzi majd a munkát a harmadik, várhatóan pénteken megalakuló Orbán-kormány. Minisztériumi rangot kapott a Miniszterelnökség, továbbá lesz Belügyminisztérium, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Földművelésügyi Minisztérium, Honvédelmi Minisztérium, Igazságügyi Minisztérium, Külgazdasági és Külügyminisztérium, Nemzetgazdasági Minisztérium és Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A munkához keressük az embert, és nem az emberhez határozzuk meg a munkát - közölte korábban Orbán Viktor a kormány személyi összetételét firtató kérdésre. A nagy meglepetések el is maradtak, hiszen a régi-új kormányfő előző kabinetjének több tagja folytatja munkáját, de azért akadnak változások.
LÁZÁR JÁNOS
A fejlesztési pénzek mellett a kormányzaton belüli szakmai és szakmapolitikai irányítás is a Miniszterelnökséget irányító Lázár kezébe kerül. Feladata lesz a kormányzati koordináció, így várhatóan miniszterelnök-helyettesi rangot is kap. Az is ismert már, hogy a Miniszterelnökséghez tartozik majd az uniós pénzek koordinációja és a vidékfejlesztés, a két területtel együtt pedig 8300 milliárd forint elosztása felett rendelkezik. Még nincs 40 éves, de már többször bemutatkozott: 2007-ben például 18 millió 214 ezer forintnyi adómentes költségtérítést vett fel, 2010 után pedig, frakcióvezetőként havi 600 ezer forintnyi közpénzből béreltetett magának Audi S8-as luxusautót. Mindezt megkoronázta az a hangfelvétel, amelyen kijelentette: "akinek nincs semmije, az annyit is ér." Lázár "hivatalosan havi egymillió forintot keres, 23 millió forintokat költ fácánvadászatra", sőt, eredetileg közpénzből fizetett luxusutazásairól nem hajlandó elszámolni, ám "rögvest" befizeti a költségvetésnek a milliókat - írta róla az Együtt-PM. Mindenesetre "megdolgozott" a tárcavezetői posztért, hiszen frakcióvezetőként és államtitkárként is bizonyított: mindent megtesz Orbánnak.
SEMJÉN ZSOLT
Napirenden van a választási eljárás korszerűsítése a külhoni magyarság voksolásával összefüggésben - közölte a KDNP elnöke tegnap, tárca nélküli miniszterjelölti meghallgatásán a nemzeti összetartozás bizottság előtt. Újbóli jelölését vélhetően épp annak köszönheti, hogy - mint maga is felidézte az új Országgyűlés alakuló ülése utáni Fidesz-nagygyűlésen - teljesítette 4 évvel ezelőtti vállalását, s "hozott" 500 ezer új állampolgárt az egyszerűsített honosítási eljárással. Most emelte a tétet, 2018-ra újabb 500 ezer új állampolgárt ígért, vélhetően erre fog fókuszálni a következő években. A "mérhetetlen" párt elnöke ugyanis másban nem jeleskedhet: doktori disszertációjával máig nem tudott elszámolni.
NAVRACSICS TIBOR
Remélhetőleg sikerül visszaállítani a konszenzust a külügyekben, mert lehetnek viták, és egy demokráciában szükségszerű, hogy külpolitikai kérdésekben is legyenek, de lehetséges konszenzusra jutni az alapvető kérdésekben - mondta külgazdasági és külügyminiszteri meghallgatásán. A jelenlegi közigazgatási és igazságügyi miniszter kiemelte: soha senki nem kérdőjelezheti meg Magyarország Európához tartozását, a keleti nyitás nem jelenthet nyugati zárást. Alapvető magyar nemzeti érdek az unióhoz tartozás, és hatékonyabb Európa-politika kell, hogy a magyar érdekek jobban megjelenjenek az EU-ban - fogalmazott. Ma már azt is tudjuk, személyesen kívánja képviselni mindezt Brüsszelben, hiszen ősszel az Európai Bizottság magyar tagjává szeretné jelöltetni magát. Navracsicstól a külügyminiszteri posztot Szijjártó Péter veheti át, aki addig is államtitkári poszton várakozhat. Az említett konszenzusra eddig Navracsics törekedett a legkevésbé, a KIM 2010 után rendszeresen harcba szállt az EU-val - elsősorban Viviane Reding uniós igazságügyi biztossal.
TRÓCSÁNYI LÁSZLÓ
Éppen a Brüsszellel vívott folyamatos csatákkal indokolta a kormányfő az önálló igazságügyi tára létrehozását; a következő években az uniós jog kicselezése lesz a feladat. A tárca élére - tán épp ezért - egy nemzetközi szinten is elismert jogász kerül. Az igazságügyi bizottság előtti szavai kifejezetten e "küldetést" igazolták, ugyanis azon sajnálkozott, nincs realitása az Európa Tanácsból való kilépésnek, ami lehetővé tenné a halálbüntetés bevezetését, ám a tényleges életfogytig tartó szabadságvesztés biztosan maradni fog. Az alkotmányos identitás elvét kívánja képviselni az Unió "lopakodó jogalkotásával" szemben, mert Magyarország nem mondott le a szuverenitásáról. Erről már az európai ügyek bizottsága meghallgatásán szólt, ahol arra panaszkodott, hogy az EU számos olyan kérdéssel foglalkozik, amivel nem kellene. Szakmai hozzáértését senki sem kérdőjelezi meg: Göncz Árpád köztársasági elnök 1993-ban az állampolgári jogok országgyűlési biztosának jelölte, az Országgyűlés végül egy szavazat híján nem választotta meg. Brüsszeli nagykövet volt 2000-2004 között, majd 2007-ben a Fidesz javaslatára alkotmánybírónak választották, a megbízatást 2010-ben, a párizsi nagyköveti poszt miatt hagyta ott. Ügyvédi irodája ugyanakkor sorra kapja az állami megbízásokat.
HENDE CSABA
Ismét megkapta a honvédelmi tárcát a fideszes politikus, aki ugyanakkor elmúlt négy éves miniszteri tevékenységével sem nagyon dicsekedhet. Ugyan 2010-ben azt ígérte, felszámolná a szakmai és morális válságot a szerinte sok tekintetben utat tévesztett magyar honvédségben, azóta lényegében láthatatlan és csak baleseteivel és magánéleti botrányaival hívta fel magára a figyelmet. A 2010 nyarán bejelentett haderőreformnak és életpályamodellnek máig kevés konkrét eredménye látszik. Egyetlen fejlemény, hogy megteremtette a feltételeit a sorkatonaság visszaállításának.
PINTÉR SÁNDOR
Harmadszor is bársonyszékbe ül Pintér Sándor, noha az "örökös" belügyminiszter sem tudná hosszan sorolni az elmúlt négy év sikereit. A rendteremtésre szánt két hétről még ma sem árulta el, mikorra tervezi, hiszen keze alatt nemcsak az ország közbiztonsága, az emberek biztonságérzete, de a bűnügyi statisztikák is komoly romlásnak indultak. Ehelyett a rendvédelmi dolgozókat sújtó intézkedésekhez adta a nevét, a belügyi tárca legnagyobb "teljesítménye" pedig a közmunkaprogramok megalkotása és levezénylése, valamint a Terrorelhárítási Központ sokmilliárdos elitalakulattá fejlesztése volt. Egyébként a 66 éves Pintér korábban irányította a rendőrséget is, volt országos rendőrfőkapitány, azt megelőzően pedig rövid ideig fővárosi rendőrfőkapitány is. Nyilván nem ezekből tett szert milliárdos vagyonra, melyet persze gondosan igyekezett elrejteni a nyilvánosság elől. Hivatalosan megvált cégétől, a Civil Biztonsági Szolgálat ugyanakkor "nélküle" is sorra kapja a kormányzati megbízásokat.
BALOG ZOLTÁN
A régi-új emberi erőforrás miniszter úgy tűnik újabb kútra lelt, hiszen tegnapi egyik meghallgatásán közölte: államtitkárai "jobbak lesznek, mint az elődeik", pedig "ők is kiválóak voltak". A tárcán belül a jövőben önálló család- és ifjúságügyi államtitkárság lesz. Balog maga egyébként felzárkóztatási államtitkárként kezdte 2010 nyarán azzal, hogy előadást tartott nézeteiről, melyek szerint az oktatási szegregáció egyenesen jó. A csúcsnak nevezett tárcához tartozó öt terület - a sport, a kultúra, a szociálpolitika, az oktatás és az egészségügy - közül egyetlen, a labdarúgást is magában foglaló sport tudhatott be politikai és anyagi sikereket az utóbbi 4 évben, s ezen a 2012-ben tárcavezetőként érkezett Balog sem változtatott.
FAZEKAS SÁNDOR
2010-ben a leendő agrárkormányzat legfontosabb céljaként még a versenyképes vidék megteremtését jelölte meg nemcsak gazdasági, hanem életminőség, életforma tekintetében is. Ezen vállalása elbukott, de miután felelősségre - s kérdőre - senki nem vonta, most megint ígér. Az új kormányzati ciklusban a Földművelésügyi Minisztérium legfőbb feladatának a mezőgazdaság 1990-es termelési szintjének elérését jelölte meg. Eközben a vidékfejlesztési források a mostani kormányzati ciklusban elkerülnek a tárcától a Miniszterelnökséghez.
VARGA MIHÁLY
Az egykori pénzügyminiszter az előző ciklusban a Miniszterelnökséget vezető államtitkár befolyásos posztjáról - időközben IMF-tárgyaló tárca nélküli miniszter is volt - került a nemzetgazdasági tárca - az MNB-be távozó Matolcsy György helyett - élére. Azóta ő is a nevére vett néhány "megszorító csomagot", s talán valamivel kevesebb ostobaságot beszél, mint elődje. Noha Magyarország kikerült a túlzottdeficit-eljárás alól, miniszterkedése nem javított a gazdaság helyzetén, minden korábbinál nagyobb az államadósság, s nem indult be a munkahelyteremtés, romlott a versenyképesség.