Göbölyös N. László;
film;holokauszt;Egyesült Államok;történelem;Kálmán Gábor;
2014-06-04 09:15:00
Erről szól Kálmán Gábor Egyszer volt..(There Was Once) című dokumentumfilmje, amelyet az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének szervezésében mutattak be kedden este a Puskin moziban.
Kálmán Gábor Amerikában élő magyar filmrendező, producer. Nem szeretem a „magyar származású” kifejezést, amivel a sajtóanyagban illetik, nem is illik rá, hiszen nem feledte el gyökereit, és anyanyelvét sem, pedig már lassan 60 éve él odaát. Kálmán Gábor Holokauszt-túlélő, akit gyerekként Kalocsáról menekített ki kalandos módon nagybátyja Budapestre.
Fotó: Népszava, a szerző felvétele.
Dr. Magóné Tóth Gyöngyi kalocsai magyar-történelem szakos tanárnő, akit már diákként is a helytörténet vonzott. Ezenkívül semmi köze a zsidósághoz, pusztán a történelmi érdeklődés ébredt fel benne, hogy mi történt Kalocsa egykor virágzó zsidó közösségével. E témáról írja szakdolgozatát, majd kutatni kezd a Holokauszt túlélői után. Az internetnek köszönhetően hamarosan „a fél világgal” levelezni kezd, így találnak egymásra Kálmán Gáborral, és közösen gyűjtik össze az Auschwitz-ot túlélt kalocsai zsidókat a világ minden tájáról.
És a filmben beszélnek a túlélők, felidézik a békés, harmonikus napokat, hasonló emlékeik vannak egykori szomszédjaiknak- antiszemitizmusra senki sem emlékszik - aztán egyszer csak mégis elszabadul a pokol. Gettó, Szeged, téglagyár, vannak, akik sietnek felszállni az auschwitz-i vonatra, mert a téglagyárnál rosszabb már nem lehet. Egyikük kislányként eltör egy értékes porcelánkészletet, fél, hogy nagyon kikap, mire anyja csak annyit mond: „most már semmi sem érdekes” – és akkor ijed meg igazán. Egy asszony verset olvas fel, amit a lágerben írtak önmaguk erősítésére, hogy „elrabolták szép hazánkat”, holott a magyar csendőrök vagonírozták őket. Egy másik asszony annak köszönhette túlélését, hogy a táborban lett először szerelmes. Közben régi fotók villannak fel, iskolai tablók, a túlélők arcai kiélesítve. Mai diákarcok, akik a tanárnőt hallgatják, mert olyan történetről hallanak, amiről semmit sem tudnak, vagy amit tudnak, azt is csak homályosan. Egy gazos zsidó temető, később ugyanez a sírkert már helyrehozott állapotában. Gyöngyinek merész ötlete támad: elhívja Kalocsára mindazokat, akik innen indultak el a nagyvilágba. Hihetetlen egymásra találások, örömök, sírások, megemlékezés az egykori zsinagógánál, miközben néhány száz méterrel odébb a magyar gárda randalírozik. 2009-et írunk. A végszó: már Gyöngyi lánya is tanít, és immár ketten viszik tovább ezt a pedagógusi küldetést.
„Nem Holokauszt-film – mondta a vetítés után Kálmán Gábor – hanem arról szól, hogy egy emberen is múlhat egy egész közösség gondolkodásának megváltozása. Dr. Magóné Tóth Gyöngyi szerint először a tanárokra kell hatni, hogy merjék vállalni a történelem e fájdalmas korával való szembesítést, mert csak így lehet a fiatalokkal megértetni, hogy mi történt, hogy ne történhessen meg még egyszer.
André Goodfriend, az Egyesült Államok ideiglenes budapesti ügyvivője elmondta, hogy a filmet már számos alkalommal levetítették különböző fórumokon, köztük egy, az emberi erőforrás minisztériuma által szervezett tanácskozáson, és a jelenlévő 250 tanárnak ki is osztották a film DVD-jét. Mindez önmagában örvendetes, mégis úgy tűnik, hogy a Holokauszt 70. évfordulójának megemlékezéseiben való hivatalos részvétellel mintha nem egészen csengene egybe a magyar „emlékezetpolitika”. Felmerült a kérdés, hogy látható lesz-e a film szélesebb körben is, mire megtudtuk, hogy június 11-én a Duna televízión adják éjjel fél 12-kor. Mire Kálmán Gábor így reagált: „Miért nem hajnali négykor?”