EU;média;reklámadó;

2014-06-14 07:06:00

Brüsszel vizsgálódik a reklámadó miatt

Aggasztja az Európai Bizottságot a reklámadó várható hatása a magyarországi média szabadságára, ezért a brüsszeli testület már vizsgálja a szerdán kivételes sürgősséggel megszavazott jogszabályt. Ryan Heath, a médiaügyekért felelős uniós biztos, Neelie Kroes szóvivőjének bejelentése szerint egyelőre korai volna eldönteni, tesz-e a tanács bármilyen lépést az ügyben. De a gyors reagálás biztató, hiszen a napokban az európai lapkiadókat tömörítő Európai Kiadók Tanácsa, a Kereskedelmi Televíziók Szövetsége, valamint az Együtt-PM is jelezte panaszát, hogy a különadó nem csak a sajtószabadságot sérti, de erősen versenytorzító hatása lehet.

Mindez azonban aligha zavarja a magyar kormányfőt, aki tegnap a Kossuth Rádióban azzal próbálta védeni a törvényt, hogy benyújtása előtt a "szükséges szakmai egyeztetések megtörténtek" - holott nem, sőt, a jogszabály benyújtása előtt értesítést sem kaptak a szakmai szervezetek. A kínosra fordult beszélgetés során Orbán Viktor azt mondta, minden háttérszámítás rendelkezésre áll, és "be fogunk szedni 9-10 milliárd forintot" egy olyan szektortól, amely nagy méretű, és nagy profittal dolgozik. Amikor a riporter rákérderzett, hol vannak ezek a számítások, Orbán azt mondta, "léteznek és nyilvánosak", de hogy hol elérhetők, nem árulta el. A ripoter arra is utalt, hogy ha a 10 milliárdra szüksége van a költségvetésnek, akkor nagy bajban lehet a büdzsé, és megkérdezte, "mi a gazdasági kényszer?", amire Orbán úgy felelt: "nem kényszer van, hanem igazság".
Pedig kevéssé tűnik igazságosnak a 40 százalékos adókulccsal az RTL Klubra szabott törvény; a tévé tavalyi árbevétele 26 milliárd volt, amely után 4,5 milliárdot biztosan fizetnie kell idén, miközben 2012-ben még 300 milliós veszteséget könyveltek el. De a tavalyi nyereségük sem lépte át az 1 milliárd forintot. Eközben a TV2-nek kedvez egy, a végszavazás előtt benyújtott, és elfogadott módosító indítvány. Mindeközben a kormányfő az elmúlt héten többször hangoztatott fideszes érvelést ismételgette, miszerint a reklámszakma sem mentesülhet a méltányos közteherviselés alól. Szerinte az, hogy a teljes magyar média - jobb- és baloldalról egyaránt - egységesen tiltakozott, nem jelent semmit, a bankárok is ezt tették a bankadónál, de a pénzintézetek mégsem vonultak ki az országból.

A reklámszövetséghez hasonlóan egyébként az RTL Group is Áder János köztársasági elnökhöz fordult, hogy ne írja alá a reklámadó törvényt. Levelükben kiemelték, hogy "a költségvetés szempontjából minimális" adó csaknem a felét annak ellenére nekik kell megfizetniük, hogy részesedésük a teljes reklámpiacból nagyjából 15 százalékos. Bő két éve hét kábelcsatornát is vásároltak, amellyel a Magyarországon megtermelt nyereségük komoly részét a magyar piacba forgatták vissza. A kormány egyébként a csatorna tegnap esti Híradója közben kiadott egy közleményt, mert szerintük "helytelen", hogy az RTL Klub "bosszúhadjáratot indít azért, mert Magyarországon is adót kell fizetnie". Az elmúlt napokban kormánykritikusabb hangra váltó Híradóban tegnap ráadásul Orbán Viktor édesapjának cége volt terítéken, amely 1 milliárd forint osztalékot fizetett ki a válság kitörése óta.