RTL;felmérés;cégek;reklámadó;

2014-07-25 07:07:00

Reklámadó: egy hónap sem maradt

Szűk egy hónapja maradt a vállalkozásoknak a reklámadóval kapcsolatos adminisztráció elkészítésére: augusztus 21-ig minden érintett cégnek fel kell mérnie azt, hogy tevékenysége - így a kommunikáció vagy az értékesítés területe - mekkora része esik a törvény hatálya alá, és addig kell a bevallást és a befizetést is teljesíteni. 

Az adminisztrációs terhek nagyok, ugyanis ez teljes átvilágítást igényel, különösen, hogy a július 15-én a Magyar Közlönyben megjelent végső szöveg szinte teljes bizonytalanságot keltett a piacon: az adóbevallási kötelezettség ugyanis azokat a cégeket is érinti, amelyeknek a reklámbevétele az 500 millió forintos adókötelezettségi határ alatt van.

A különadóval leginkább sújtott piaci szereplőnek, az RTL Klubnak csaknem 5 milliárdot kell befizetnie, amely nagyjából annyi - ez a társaságnak a reklámadó hatásáról végzett elsődleges elemzésből kiderül -, mint az RTL magyarországi ágának a 2013-as kamatok, amortizáció és adók levonása előtti eredménye. A magyar RTL üzleti értékét is jelentősen érinti a törvény, de hogy pontosan mennyire, csak a féléves jelentésükben hozzák nyilvánosságra, éppen augusztus 21-én.

Mindezek ellenére Kolosi Péter, az RTL programigazgatója szerint a csatorna vezetőségétől nincs olyan felhatalmazás, hogy a reklámadó elleni harcukhoz fideszes szövetségeseket szerezzenek. Egyébként is - mondta a programigazgató a Hír24-nek adott interjúban - a lényeg nem a kormány kritikája, hanem a fontos, ellentmondásos ügyek bemutatása. Azaz a hatalom ellenőrzése. "Azaz a dolog természeténél fogva mindig több ügy lesz kínos az éppen aktuális hatalomnak" - mondta Kolosi.

A programigazgató beszélt egyebek mellett arról is, hogy a kormánykritikus Híradó a foci-vb alatt kevéssé érdekelte a nézőket, ám szerinte nem rajzolódik ki egyértelmű csökkenés; emlékezetes, lapunk is írt arról, hogy egyes napokon épp a politikai blokk alatt nőtt a Híradó nézettsége. Más napokon viszont csökkent; Kolosi szerint az ősz dönti majd el, hogy sikeres-e a hangúlyos politikai rész, vagy sem. "Mindig is azt mondtuk, hogy csak hónapok múlva van értelme ezt értékelni. Valamint az is nagyon lényeges, hogy ha nem a két hatórás hírműsort, hanem az összes ebben a napszakban sugárzott híradást nézzük, már most is igaz, hogy este hat és éjfél között a legtöbben az RTL hírműsoraiból tájékozódnak" - fogalmazott Kolosi Péter, aki szerint ez a teljes lakosságra igaz, és nem csupán az általában fontos 18-49-es korosztályra.