törvény;reklámadó;

2014-08-06 07:12:00

Tovább faragják a reklámadó-törvényt

Ismét átszabhatja a reklámadó-törvényt a kormány, ősszel biztosan számíthat a médiapiac újabb meglepetésekre - ez derül ki L. Simon László Napi Gazdaságnak adott interjújából, amely szerint "további szabályozási feladatok" célja az internetes tartalomszolgáltatók adókötelezettségének elérése lesz.

Ilyen volumenű ügyekre azonban a nyári időszak "nem alkalmas" a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára szerint. A jogszabályt eredetileg benyújtó, majd azt többször átíró fideszes képviselő továbbra sem árulta el, valójában kinek az ötlete volt a főleg az RTL Klubot sújtó különadó. L. Simon szerint e felvetésnek "nincs relevanciája".

Az internetes tartalomszolgáltatók említése azért is meglepő, mert eddig úgy tűnt, a reklámadó-törvény legutolsó változatával ezt már "rendezte" a kormánypárt, a 2,5 millió feletti internetes hirdetések megadóztatásával, amely közvetve úgy húzta volna ki a Google vagy a Facebook zsebéből az adóforintokat, hogy akkor is a hirdető közzétevőjének adókötelezettségét írta elő, ha ezek az óriáscégek elmulasztanak nyilatkozni, hogy a különadó hatálya alá esnek-e. L. Simon korábban is homályosan fogalmazott, a törvény benyújtása után, júniusban azt mondta: a 200 milliárdos reklámtortából egyre nagyobb mértékben áramlik ki adózás nélkül, "többségében amerikai tulajdonú internetes nagyvállalatokhoz" a magyar adófizetők által "megtermelt" reklámkiadás. (Miközben 2015. január 1-jétől alapvetően változnak meg a telekommunikációs, a rádió és televíziós, illetve az internetes szolgáltatások adózásának szabályai, egy uniós irányelv alapján. Eszerint a szolgáltatóknak az áfát a jövő évtől már nem a saját székhelyük, hanem a szolgáltatások igénybe vevőinek székhelye alapján kell majd fizetniük - Magyarországon is.)

L. Simon ezúttal is azt mondta, nem a különadó terheinek 40 százalékával sújtott RTL Klub ellen hozták a jogszabályt. Mint fogalmazott, "nincs, és nem is volt" a csatorna ellen hangolt kormányzati szándék. Azonban szerinte "néhány milliárd forintos elvonás" még nem okozza a cég vesztét. Mindesetre L. Simon nem dolgozik "második reklámcsomagon", bár az utolsó módosítás után még azt mondta, a szöveg "nem felel meg" az eredeti jogalkotói akaratnak. A médiaügynökségek bónusz­rend­sze­rének korábban belengetett átalakítása jelenleg ugyancsak szünetel, "nincs előkészítési fázisban lévő anyag", de bizonyosan megbolygatná a piacot egy ilyen lépés. Bár a reklámadó-bevétel egyik eredetileg elképzelt helye Lázár János kancelláriaminiszter szerint az oktatásban lett volna, ez már biztosan elvethető, L. Simon szerint a pénz "közvetlenül" - azaz, alig ellenőrizhető módon - az államkasszába megy.

Az RTL-csoport vezetése továbbra is elszánt abban, hogy jogi lépéseket tegyen a reklámadó ellen, hazai és nemzetközi fórumokon egyaránt. Az RTL Klub az Európai Unió Bíróságának közreműködését kezdeményezheti, ha bizonyítani tudja, hogy a reklámadó valamely rendelkezése a közösségi jogba ütközik; a cég azonban közvetlenül nem nyújthat be keresetet, csak az Európai Bizottsághoz fordulhat.
Tájékoztató jelleggel tegnap közzétette a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a reklámadó-előleg bevallási nyomtatvány tervezetét a honlapján, az új bevallás augusztus 15-étől nyújtható be.