Forma-1;Szingapúri Nagydíj;

2014-09-20 07:55:00

Tanácsot osztogatni tilos!

Lassan önmaga paródiájává válik a száguldó cirkusz. Előbb teljesen betiltják a rádiózást a Formula 1-ben, s az új szabályokat már a hétvégi, Szingapúri Nagydíjra bevezeti az FIA (a Nemzetközi Automobil Szövetség), majd tegnap - a heves tiltakozások után - közvetlenül a szabadedzések előtt jelentősen lazítanak a korlátozásokon. Mindeközben a sportág atyaúristene, Bernie Ecclestone egyéb szigorításokat foganatosítana.

Az F1-ben tényleg a kabaré szintjét súrolták időnként a csapatok és pilótáik közötti rádióbeszélgetések. Ki ne emlékezne arra, amikor például Kimi Räikkönen dühödten szólt a mérnökére, hogy hallgasson, tud még autót vezetni, vagy éppen amikor idén Sebastian Vettel és Fernando Alonso majd félórán keresztül sírt a mérnökeinek, miközben látványos csatát vívtak egymással, hogy a másik milyen módon akadályozza az előzésben,.

Az FIA ezt megunva a hét elején új szabályozást vezetett be a rádiózás terén, megtiltva szinte minden kommunikációt a csapat és a versenyző között. Minden olyan mérnöki útmutatást megtiltottak, amelyek a verseny vagy az edzések alatt az autó és a versenyző teljesítményének javítására irányul. Ennek értelmében a mérnökök sem az energia-visszanyerő rendszerek és a fékek használatról, sem a gumik hőmérsékletéről, sem a kuplung beállításáról nem értekezhetnek versenyzőikkel, illetve azt sem mondhatják el, hogy a riválisok milyen szektoridőket futottak. Tilossá vált részletezni, a másik hol gyorsabb vagy lassabb.

Ugyanakkor az alapvető információk, mint az időkülönbségek, a versenyző helyzete, a forgalomról adott jelentés, valamint a verbális biztatás továbbra is engedélyezett maradt. Emellett a versenyzők figyelmeztetése továbbra is engedélyezett maradt, például hogy figyeljenek a bokszutcai fehér záróvonalra, vagy a pálya határainak tiszteletben tartására.

A gyors bevezetés - már ettől a hétvégétől érvénybe léptették az új szabályok - kivágta a biztosítékot a csapatoknál, annak ellenére is, hogy a pilóták nagy része nem tartotta olyan eget verőnek a változásokat. Mindenesetre az istállóvezetők csütörtökön összeültek az FIA versenyigazgatójával, Charlie Whitinggal a szabályok bevezetésének elhalasztásáról.

"Minden más sportágban engedélyezett, hogy az edző tanácsokat adjon. Legalább 2015-ig várhattak volna a változtatással. Akkor mindenki nyugodtan felkészülhetett volna rá" - nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója.

Nos, végül az illetékesek belátták, bizonyos engedményeket tenniük kell, így az FIA végül a tegnapi első szabadedzés előtt úgy döntött, a vezetési tanácsok továbbra sem megengedettek (már a mostani hétvégétől), de bizonyos üzenetek mégis engedélyezettek lesznek nemcsak Szingapúrban, hanem az idény hátralévő versenyein.

A tiltás vonatkozni fog a vezetési tanácsokra, viszont a mérnökök továbbra is adhatnak bizonyos tippeket az autó beállítására vonatkozóan, információt az üzemanyag-fogyasztásról, a fékek állapotáról és az elemek töltöttségi szintjéről. Az enyhítésnél az FIA két szempontot vett figyelembe: az instrukciók tiltásával megszaporodhatnak a technikai hibák és a balesetek, valamint a kiscsapatok nem rendelkeznek a sokak által használt nagykijelzős kormánnyal, mely megkönnyíti a versenyzők tájékozódását, így jelenleg sérülne a csapatok közötti esélyegyenlőség elve. A szabályalkotók ugyanakkor azt is bejelentették, az eredetileg bevezetni kívánt teljes szigorítás 2015-től életbe lép.

Ugyanakkor Bernie Ecclestone kijelentette, a jövőben további korlátozások is várhatóak, így például a telemetria használatát is betilthatják.

"Én voltam az, aki ezt az egészet kezdeményezte. A pilóták vezetik az autókat, ők tudják, mi a jó és mi a rossz. Nincs szükségük senkire, aki a bokszutca faláról megmondja, mit csináljanak. Van egy regula, ami kimondja, hogy a versenyzőnek egyedül kell vezetnie, segítség nélkül. Ennek érvényt fogunk szerezni a közeljövőben" - szögezte le az F1 jogtulajdonosa, aki elárulta, vélhetően jövőre eltörlik az utolsó futam duplapontos rendszerét is, igaz, bevezethetik a harmadik autót csapatonként.

Eredmények
1. szabadedzés: 1. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 1:49.056 perc, 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:49.178, 3. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:49.205, 4. Sebastian Vettel (német, Red Bull-Renault) 1:49.874, 5. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull-Renault) 1:50.122, 6. Jean-Eric Vergne (francia, Toro Rosso-Renault) 1:50.539.
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:47.490 perc, 2. Alonso 1:47.623, 3. Ricciardo 1:47.790, 4. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:48.031, 5. Vettel 1:48.041, 6. Kevin Magnussen (dán, McLaren) 1:48.358.