Forma-1;Szingapúri Nagydíj;
2014-09-20 07:55:00
Az F1-ben tényleg a kabaré szintjét súrolták időnként a csapatok és pilótáik közötti rádióbeszélgetések. Ki ne emlékezne arra, amikor például Kimi Räikkönen dühödten szólt a mérnökére, hogy hallgasson, tud még autót vezetni, vagy éppen amikor idén Sebastian Vettel és Fernando Alonso majd félórán keresztül sírt a mérnökeinek, miközben látványos csatát vívtak egymással, hogy a másik milyen módon akadályozza az előzésben,.
Az FIA ezt megunva a hét elején új szabályozást vezetett be a rádiózás terén, megtiltva szinte minden kommunikációt a csapat és a versenyző között. Minden olyan mérnöki útmutatást megtiltottak, amelyek a verseny vagy az edzések alatt az autó és a versenyző teljesítményének javítására irányul. Ennek értelmében a mérnökök sem az energia-visszanyerő rendszerek és a fékek használatról, sem a gumik hőmérsékletéről, sem a kuplung beállításáról nem értekezhetnek versenyzőikkel, illetve azt sem mondhatják el, hogy a riválisok milyen szektoridőket futottak. Tilossá vált részletezni, a másik hol gyorsabb vagy lassabb.
Ugyanakkor az alapvető információk, mint az időkülönbségek, a versenyző helyzete, a forgalomról adott jelentés, valamint a verbális biztatás továbbra is engedélyezett maradt. Emellett a versenyzők figyelmeztetése továbbra is engedélyezett maradt, például hogy figyeljenek a bokszutcai fehér záróvonalra, vagy a pálya határainak tiszteletben tartására.
A gyors bevezetés - már ettől a hétvégétől érvénybe léptették az új szabályok - kivágta a biztosítékot a csapatoknál, annak ellenére is, hogy a pilóták nagy része nem tartotta olyan eget verőnek a változásokat. Mindenesetre az istállóvezetők csütörtökön összeültek az FIA versenyigazgatójával, Charlie Whitinggal a szabályok bevezetésének elhalasztásáról.
"Minden más sportágban engedélyezett, hogy az edző tanácsokat adjon. Legalább 2015-ig várhattak volna a változtatással. Akkor mindenki nyugodtan felkészülhetett volna rá" - nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója.
Nos, végül az illetékesek belátták, bizonyos engedményeket tenniük kell, így az FIA végül a tegnapi első szabadedzés előtt úgy döntött, a vezetési tanácsok továbbra sem megengedettek (már a mostani hétvégétől), de bizonyos üzenetek mégis engedélyezettek lesznek nemcsak Szingapúrban, hanem az idény hátralévő versenyein.
A tiltás vonatkozni fog a vezetési tanácsokra, viszont a mérnökök továbbra is adhatnak bizonyos tippeket az autó beállítására vonatkozóan, információt az üzemanyag-fogyasztásról, a fékek állapotáról és az elemek töltöttségi szintjéről. Az enyhítésnél az FIA két szempontot vett figyelembe: az instrukciók tiltásával megszaporodhatnak a technikai hibák és a balesetek, valamint a kiscsapatok nem rendelkeznek a sokak által használt nagykijelzős kormánnyal, mely megkönnyíti a versenyzők tájékozódását, így jelenleg sérülne a csapatok közötti esélyegyenlőség elve. A szabályalkotók ugyanakkor azt is bejelentették, az eredetileg bevezetni kívánt teljes szigorítás 2015-től életbe lép.
Ugyanakkor Bernie Ecclestone kijelentette, a jövőben további korlátozások is várhatóak, így például a telemetria használatát is betilthatják.
"Én voltam az, aki ezt az egészet kezdeményezte. A pilóták vezetik az autókat, ők tudják, mi a jó és mi a rossz. Nincs szükségük senkire, aki a bokszutca faláról megmondja, mit csináljanak. Van egy regula, ami kimondja, hogy a versenyzőnek egyedül kell vezetnie, segítség nélkül. Ennek érvényt fogunk szerezni a közeljövőben" - szögezte le az F1 jogtulajdonosa, aki elárulta, vélhetően jövőre eltörlik az utolsó futam duplapontos rendszerét is, igaz, bevezethetik a harmadik autót csapatonként.