hulladék;Forma-1;Szingapúri Nagydíj;rádióüzenetek;

2014-09-23 07:53:00

F1: indul a lehallgatás

Még elképzelni is nehéz, vajon mi lett volna a vasárnapi Szingapúri Nagydíjon, ha az FIA nem enged, és tesz különböző kedvezményeket a csapatok számára a szabályozott rádiózással kapcsolatban. A McLarennél például máris úgy vélik, a Red Bull kódolt üzenetekkel kerülte ki az új rádiós korlátozást, míg az energiaitalosok egyértelműen az engedményeknek tulajdonítják, hogy Daniel Ricciardo például célba érhetett. Lesz még itt gond, az biztos...

Amikor a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az elmúlt héten drasztikusan megváltoztatta a rádiózás szabályait, és ezt azonnal be is akarta vezetni Szingapúrban, nemcsak a csapatok tiltakozásából lehetett sejteni azt, hogy ebből még komoly viták lesznek a sportágon belül. Aztán az istállók nyomására ezen még a pénteki szabadedzések előtt változtattak, és az idei évre csak bizonyos korlátozásokat vezettek be.

Azaz immár nem volt szabad a versenyző teljesítményének javítására irányuló vezetési tippek adása, más versenyzők szektoridejének közlése vagy összevetése, vagy a DRS-használat meghatározása más versenyzőkhöz képest. Deklarálták, amennyiben valamely csapat szabályt sért, az FIA ügyüket a versenybíróság elé terjeszti, akik ezt követően mérlegelik, milyen szankciót rójanak ki az érintettekre.

A szabályok szerint a büntetési skála az áthajtásos és időbüntetésektől kezdve a megrováson át egészen a hátrasorolásig vagy akár a kizárásig terjedhetett. Nos, úgy tűnik, a mérnökök vagy betartották az új szabályokat, vagy nagyon gyorsan megtalálták az új lehetőségeket, mert a vasárnapi futamon büntetésekre és szabálysértésekre nem került sor. Pedig alkalom tán lett volna rá... A "kerüld el a rázókövet, az talán segít megoldani a problémádat az autóval" üzenet például súrolta a szabálytalanság határát.

A pilóták véleménye
Lewis Hamilton (brit, Mercedes): "F1-es karrierem során igazi küzdelmet vívtam, hogy jó dolgokat mondjak a rádióban. És nem is mindig sikerült... Most viszont olyan érzés, mintha kicsit visszatérnénk a gokartos időkbe, ami tetszik."
Sebastian Vettel (német, Red Bull): "Egyes dolgokat, amiket kérdezünk, vagy amiket mondanak, időnként egy kicsit már óvodásnak találom. Az autók nagyon bonyolultak, és csak akkor mennek jól, ha minden összetevőjük harmóniában van egymással. A versenyzőknek pedig időnként nincs lehetőségük rá, hogy átlássák vagy irányítsák ezt."
Fernando Alonso (spanyol, Ferrari): "Már amúgy is főként a forgalomról és a taktikáról beszélgettünk a rádión keresztül, másokkal ellentétben mi ritkán beszéltünk arról, mit hogyan kell állítani az autón."
Felipe Massa (brazil, Williams): "Elég viccesnek találom ezt a gyors változtatást, ami teljesen szükségtelen volt, és szerintem jobb lett volna ilyesmit már a szezon elején meglépni."
Kimi Räikkönen (finn, Ferrari): "Az én esetem egyszerű, ugyanis nem sokat beszélgetünk a rádión. A probléma ott lesz, ha gond van az autóval, és emiatt kell változtatni, hogy eljuss a célig, és ezt csak a mérnök látja a boxban."
Nico Hülkenberg (német, Force India): "Számomra nagyjából mindegy. Annak azért örülök, hogy engedtek a szigorból, mert elég ritkán fordul elő az, hogy két verseny között ilyen változtatást vezetnek be."
Jenson Button (brit, McLaren): "Most már a versenyzők vezetik az autókat. Sosem volt olyan, hogy egy csapat vezette az autót, de sokat segítettek. Sokkal inkább rajtunk múlik, hogy spóroljunk az üzemanyaggal, miként vigyázzunk a gumikra, hogy állítsuk a fékegyensúlyt."
Sergio Pérez (mexikói, Force India): "Ezt az új szituációt a versenyzőknek csak meg kell szokniuk. Maximum, kicsit több dolgunk is lesz a verseny alatt."
Jean-Éric Vergne (francia, Toro Rosso): "Számomra ugyanolyan volt a helyzet, mint korábban, ugyanis szeretem magam csinálni a dolgaimat, idén sok alkalommal változtattam a beállításokon."
Pastor Maldonado (venezuelai, Lotus): "Én nem örülök ennek, de végül is mindenki számára ugyanolyanok a körülmények."
Marcus Ericsson (svéd, Caterham): "Nekünk, egy kiscsapatnak nem olyan egyszerű, mert nincs nagy kijelzőnk. De nekem tetszik az új rádiózási rendszer."
Adrian Sutil (német, Sauber): "Nincs igazán probléma ezzel. Szerintem kezelhető a helyzet. Kicsit több munkánk van, de megoldjuk."

Mindenesetre a panaszáradat már elindult, a McLaren versenyigazgatója, Éric Boullier máris bepanaszolta a Red Bullt, miszerint vétett az új szabályok ellen, és kódolt üzenetekkel segítette az energia-visszanyerő rendszerrel küszködő Daniel Ricciardót.

"A Red Bull például gyakorlatilag többször is vezetési tanácsokkal látta el Ricciardót. Az FIA dolga kivizsgálni ezt” – jelentette ki az Autosportnak Boullier.

A Red Bull természetesen másként látja a helyzetet, ráadásul állítólag egyeztettek az üzeneteik bemondása előtt a versenyigazgatóval, Charlie Whitinggal, aki nem talált kivetnivalót bennük, hiszen az ausztrál technikai gondokkal küzdött.

„Szerintem ez ésszerű volt, ráadásul Daniel ennek köszönhetően ért célba. De az tény, meg kell találnunk az egyensúlyt a rádiós korlátozás terén” – fogalmazott Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.

Továbbra is vannak ellenzői a rádiózás korlátozásának.

„A Forma–1 mindig is csapatsport volt. Helyes, hogy a mérnökök segítenek a versenyzőknek. Minden sportágban így megy ez” – nyilatkozta a Williams technikai igazgatója, Pat Symonds a Sky Sportsnak.

"Nincs magyarázat!"
Egy technikai hiba mindent tönkretett Nico Rosberg számára a Szingapúri Nagydíjon. Nullázott, és ha ez még nem lett volna elég, miután legnagyobb riválisa, Lewis Hamilton megnyerte a versenyt, még az összetettben is megelőzte őt. Az F1 hivatalos honlapján nyilatkozott a rendkívül csalódott Mercedes-pilóta.
- Mikor kezdődtek a problémák?
- Már a bokszban. Hirtelen minden gomb, és a rádió is megadta magát, csak a váltókapcsolók funkcionáltak, de ez elég kemény volt, mert időnként egyszerre kettőt váltottam fel, vagyis nem volt négyes és hatos fokozatom. Aztán pár körre minden visszajött, majd újra eltűnt. Reménytelen helyzet volt. Végül sem én, sem a csapat nem tudtunk semmit tenni. Biztonsági okokból hívtak be.
- Mi a magyarázat erre?
- Nincs magyarázatom. Borzalmas érzés volt ott ülni, teljesen tehetetlenül, tudva, hogy az egész versenyedet dobhatod ki az ablakon.
- A csapattársad viszont nyert, és átvette a vezetést a bajnokságban. Hogy viseled ezt?
- Ez volt az idei legnehezebb napom, most csak annyit mondhatok, mély lelki fájdalmat érzek, és kétségbeesetten keresem a logikus magyarázatot.
- Mennyi időbe telik, mire túllépsz ezen?
- A cockpitben ülve kibosszankodtam magam. A dühömet a sisakomban hagytam!
- Nem okozhatta a bajt a csapatrádiós változtatás?
- Valóban változtattunk a kijelzőmön, de kétlem, hogy ez lenne az ok.
- Mi a hétvége tanulsága?
- A megbízhatóság a gyengénk, pedig ennek döntő szerepe lesz a bajnoki csatában.