RTL;Lázár János;salátatörvény;reklámadó;

2014-09-25 07:05:00

Ehetetlen Lázár salátája

Tovább faraghatja a jövő évi költségvetést a kormány, egy kézbe kerülnek a kormányzati kommunikációs közbeszerzések, miként a tévécsatornák által kérhető programdíj felett is a kabinet diszponálhat saját hatáskörben. A Lázár János által beadott, kéttucatnyi javaslatot tartalmazó salátatörvényt elfogadta tegnap a parlament.

Bő két héttel tovább faraghatja a jövő évi költségvetést a kormány, október 15.-e helyett elég október 31-ig a parlament elé terjesztenie a büdzsét "országgyűlési választási évben" - egyebek mellett ezt mondja ki a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter által benyújtott, legalább kéttucatnyi - egymással össze nem függő - módosítást tartalmazó törvénycsomag, melyet tegnap elfogadott a Ház. Így több ideje marad a kormánynak a reklámadó-törvény átírására is, hiszen épp Lázár utalt rá, hogy a költségvetés vitájában, új adószabályok elfogadásakor változtathatnak az 500 millió forint feletti reklámbevételeket - a 40 százalékos adókulccsal leginkább az RTL Klubot - megsarcoló reklámadó számításának módján.

Még az is elképzelhető, hogy finomítanak a reklámadón, hiszen tegnap a salátatörvényben médiatörvény módosításáról is döntöttek, eszerint a kormány maga szabja meg majd a programdíj mértékét, amit január 1-jétől az országos kereskedelmi csatornák kérhettek volna a kábelszolgáltatóktól. Pedig erről már élő szerződése volt az RTL Klubnak és a TV2-nek is a méiahatósággal. Mivel Lázár módosítójának értelmében az RTL Klub és a TV2 sem kérheti év végéig a díjat, aligha tudják kompenzálni a reklámadó miatt kiesett bevételeiket, miközben mindkét tévétársaság 6-8 milliárdos programdíjjal számolt jövőre.

(Úgy tudni, a kialakult új helyzetben a csatornák vezetői még nem tárgyaltak a Magyar Kábelkommunikációs Szövetséggel.) Bár Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója szerint elképzelhető, hogy a programdíj a csatorna ellehetetlenítésére tett újabb kormányzati kísérlet, ha a kaibent nem finomít a reklámadón, alaposan megbillen a haza médiapiaci egyensúly.

Ennek kapcsán tegnap Lázárt kérdezte a parlamentben a szocialista Bárándy Gergely. Arra volt kíváncsi, mire alapozták a reklámadót és ki elemezte 9 hónapon át az RTL műsorait, amelyekről egy olyan tanulmány is készült, amely keményen ellenzékinek találta a csatorna közéleti műsorait. "Nem tudom, hogy fogadott vagy fogadatlan prókátora az RTL Klubnak, amelynek érdekében szólalt fel a parlamentben. Hogy ez növeli vagy csökkenti az RTL Klub ázsióját, azt döntsék el a nézők" - felelte Lázár, hozzátéve, "a kormány mindent elolvas és megnéz", ami Magyarországon megjelenik, és "Magyarország tudatos politikai döntés" eredményeként lépett rá a különadók rendszerére, "az általános népnyúzás helyett". Elismerte: az RTL "gazdasági megfontolás miatt" került be a reklámadóval érintettek körébe, majd nem mulasztotta el újra adóelkerüléssel összefüggésbe hozni a szerinte "jó ügyvédeket" alkalmazó RTL Csoportot.

A médiaháború egyik további markáns eleme a kormányzati kommunikáció közbeszerzéseinek központosítása, amelyről ugyancsak ebben a csomagban döntöttek. A közbeszerzési törvény módosítása szerint minden állami kommunkációs feladatnál a kabinet dönt arról, ki írhatja ki a közbeszerzéseket. Ennek kapcsán jöhet létre januártól az állami médiaügynökség, amely nemcsak a kormány, de az összes állami cég reklámkiadásairól dönthet.

A salátatörvény korrigálja a 98 százalékos különadót is. Eszerint a büntetőadó alá esők kérelemben kezdeményezhetik, hogy az adóhatóság törölje a terhükre 2013. december 31-ét megelőzően megállapított 98 százalékos különadó-fizetési kötelezettséget. Annak függvényében, hogy melyik évben rótták ki, átszámolják a különadót: ha 2010-ben, 40 százalékra, ha 2011-ben, akkor 15 százalékra, ha 2012-ben, akkor 20 százalékra, ha 2013-ben, akkor 25 százalékra. Az ezen felüli pénzt visszakapják majd az adózók - miközben az állam nem fizet kamatot az adózó pénzének használata után. Ha nem kérvényezik, nem kapnak semmit.