kampány;túlsúly;önkormányzati választások;joboldal;
2014-10-06 07:00:00
Felszólította a Fidesz-KDNP-t a lapunknak nyilatkozó Márton Roland, hogy számoljon el az önkormányzati kampányra fordított forrásaival. Az MSZP országos önkormányzati kampányfőnöke szerint szinte feudális jellegű, magamutogató, szándékosan pazarló kampányt folytat országszerte a kormánypárt, miközben nem tudni, miből finanszírozza a helyenként sokmilliós kiadásokat. A kérkedő kampány forrásai ráadásul erősen kérdésesek, hiszen - mint emlékeztetett - miközben "a fideszes jelöltek térdig járnak a húszezresekben", semmiféle elszámolást nem adnak, a törvényi szabályozás hiánya miatt a látszatra sem kell figyelniük, még az Állami Számvevőszék sem kérheti számon a hivatalosan állami finanszírozás nélkül zajló kampányt.
Csakhogy - figyelmeztetett Márton - valójában nagyon is önti a közpénzeket a Fidesz kampányába a kormány, elég csak a legapróbb tételre, a kormánytagok országjárására gondolni, vagy arra, hogy a plakátkampányokban ezúttal is, csakúgy, mint tavasszal, komoly azonosság van a kabinet rezsihazugságai, valamint a fideszesek ígérgetése között. A közterületi reklámcégek ráadásul Márton szerint meg voltak félemlítve. "Nem igaz, hogy az ellenzéki pártok balekként nem léptek időben, egyszerűen nem volt számukra hely, a Fidesz-KDNP országszerte lefoglalt mindent, még azt is, amit aztán nem használt ki". A kampányfőnök példaként saját városát, Székesfehérvárt említette, ahol jó előre intézkedtek, így a baloldalnak összesen öt óriásplakát-hely jutott.
Nemcsak kevés plakáthely jutott az ellenzéki jelölteknek, de kampányanyagaikat szisztematikusan meg is rongálták FOTÓ: VAJDA JÓZSEF
A kormánypárti önkormányzatok is szemérmetlenül beszálltak a Fidesz-kampány finanszírozására, az adófizetők hozzájárulásaiból finanszírozott helyi médiumok sok helyen nem közérdekű adatszolgáltatásra esküdtek fel, hanem a fideszes polgármesterek propagálására. "Fehérváron Cser-Palkovics András polgármester médiacéget hozott létre, amely ma semmilyen módon nem nyújt teret az ellenzéki jelöltek, politikusok álláspontjának közvetítésére, megjelenítésére", hozta példaként. Tisztázatlan forrásból tucatnyi koncert is szerveződik a városban, olyan fellépőkkel, mint Ruzsa Magdolna, akinek gázsija a korábban megjelent hírek szerint milliókra rúghat. "Érdemi vitára sehol sem hajlandóak, terveikről, elképzeléseikről nem tájékoztatják a helyieket, de koncertekre, ingyen krumplira, hétforintos tejre, lekenyerező ajándékcsomagokra jut ereje a Fidesznek" - mondta Márton, aki szerint ez sokat elárul arról, miként tekint a kormánypárt a választókra.
Lapunknak egy hirdetési cég névtelenséget kérő vezetője azt mondta, közterületi reklámfelületeiken 5:1 arányban jelentek meg a kormánypártok, illetve az ellenzéki jelöltek kampányanyagai. Ennél is aránytalanabb lehet azonban a helyzet az ország egyes pontjain, több helyen nemcsak a plakátokról szorultak ki az ellenzékiek, de a közterületeken sem kampányolhatnak, mert a kormánypártok minden helyszínt lefoglaltak.
Ráadásul a Fidesz az utolsó hétre mozgósít: Kósa Lajos bejelentette: mintegy százezer aktivistájuk keresi meg a szavazókat. A Fidesz ügyvezető alelnöke a rezsicsökkentés folytatását és a bankok elszámoltatásának megvédését említette az önkormányzati választás fő tétjei között. Ezek voltak az elsődleges témák a kormánypártok mintegy 220 kampányfórumán is - tette hozzá. Kósa arra hívott fel, hogy együttműködő önkormányzati vezetőket válasszanak, a kabinet ugyanis a helyhatóságok bevonásával akarja végrehajtani programját. Kövér László pedig azzal a kevéssé burkolt zsarolással állt elő, hogy azok a települések, amelyek nem kormánypárti vezetőt választanak, nem részesülnek majd az állami, illetve uniós forrásokból. "Senki sem győzheti le a Fideszt, csak saját magunk restsége, óvatlansága és felelőtlensége, amit többet nem követhetünk el" - mondta a házelnök.