költségvetés;autópálya;M0-ás;útdíj;

2014-12-11 21:12:00

Pénzt akar és büntet a kormány

Januárjától fizetni kell majd az M0-ás körgyűrű egyes szakaszainak és az autópályák autóútnak minősülő bevezető szakaszainak használatáért. A lépés előtt a kormány nem hozott nyilvánosságra hatástanulmányokat és elmaradt az autósok, a fuvarozók, az érintett települések szakmai és érdekvédelmi szervezeteivel folytatott egyeztetés, valamint a társadalmi párbeszéd. Az ok egyszerű: kell még 20 milliárd a jövő évi költségvetés lyukainak betömésére.

Akár egy millió embert is érinthet - a fővárosiakon túl -, a kormányzat váratlan terve az M0-ás körgyűrű egyes szakaszainak és az autópályák autóútnak minősülő bevezető részeinek fizetőssé tételéről.

Budaörs polgármestere szinte elsőként fakadt ki az intézkedés ellen, mert szerinte "nonszensz és átgondolatlan ötlet" az M0-s körgyűrű használatának díjkötelessé tétele. Wittinghoff Tamás megjegyezte, először azt hitte, a bejelentés csak egy rossz tréfa, álhír, miután kiderült nem erről van szó, hozzátette "egyértelműen látszik, hogy a lukacsos költségvetés toldozására-foltozására vetődött fel". A polgármester szerint elképesztő ötlet, hogy az M0-áson néhány kilométerenként váltsák egymást a fizető és az ingyenes szakaszok, mert az uniós pénzekből épült részek használatáért nem lehet díjat szedni. A Klubrádiónak adott interjúban a polgármester úgy vélte: „Ha az emberek többsége, aki most az M0-t használja, visszatér a városi utakra, belegondolni sem jó, mi lesz. Abban biztosak lehetnek, hogy népharag lesz a vége.”

Mindenki tiltakozik

A pártok, az érintett települések polgármesteri szinte kivétel nélkül tiltakoztak az útdíj kiterjesztése ellen. Tóbiás József szocialista pártelnök-frakcióvezető kijelentette, különadót kapott Pest megye és az agglomeráció. Úgy vélte "a felelőtlen kormány" elveszítette valóságérzékét, kapkod és az internetadó miatt elveszített 200 milliárdot keresi, bármilyen áron szeretné betoldani a büdzsét. Bodnár Zoltán a Liberálisok gazdasági főtanácsadója szerint ez egy közlekedésszervezési szempontból teljesen átgondolatlan ötlet, kizárólag költségvetési megfontolások vezették a kormányt, Tarlós Istvánnak fel kell lépnie ez ellen a budapestiek érdekében. A Demokratikus Koalíció azt üzeni a kormánynak, el a kezekkel az M0-s autóúttól és a bevezető vonalaktól, azok fizetőssé tételével ugyanis a körgyűrű éppen a legfőbb funkcióját veszítené el - mondta Oláh Lajos, a párt országgyűlési képviselője. Az Együtt improvizált büntetőadónak tartja és elutasítja, hogy a kormány fizetőssé tegye az M0-s autóutat és az autópályák bevezető szakaszait.

Gödöllőt a tervezett intézkedés kisebb mértékben érinti, mint akár Budaörsöt, vagy Dunakeszit. A település azonban 1997-98-ban már igyekezett elérni, hogy ne kelljen fizetniük, ha a fővárosba autóznak az M3-ason. Nem jártak ugyan sikerrel, de a fizetőkapukat végül leszerelték.

Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének (MÖSZ) elnöke, Gödöllő polgármestere a Népszavának nyilatkozva hiányolta az egyeztetést a fuvarozói, az autós szakmai, érdekvédelmi szervezetekkel, az érintett önkormányzatokkal, valamint a társadalmi párbeszédet. Nem találkozott semmilyen hatástanulmánnyal, amely megelőzte volna ezt a váratlanul bejelentett lépést. Érthető, hogy a kormány igyekszik minden lehető módon betömködni a költségvetésben tátongó lyukakat, de ez sem magyarázhatja az elmaradt egyeztetéseket. Ez a hiátus elképesztő indulatokat gerjeszthet - mondta.

FOTÓ: Vajda József/Népszava

FOTÓ: Vajda József/Népszava

Óbuda-Békásmegyer fideszes polgármestere jelenlegi formájában elfogadhatatlannak nevezte az NFM lépését, és azt javasolja majd, hogy a fizetős szakaszból emeljék ki a Megyeri hidat. Bús Balázs Facebook oldalán írta, hogy szerinte a Megyeri híd városi hídként is funkcionál, ezért fizetőssé tétele a kerületi forgalom és a környezetszennyezés növekedését fogja jelenteni. Holott éppen ennek a hídnak köszönhetően enyhült a városrészre nehezedő forgalmi nyomás. Hasonló kifogásokkal csatlakozott hozzá több fideszes kerületi polgármester, köztük Wintermantel Zsolt Újpest és Kovács Péter, a XVl. kerület első embere. A kertvárosi polgármester szorgalmazza, hogy a Budapesti Önkormányzatok Szövetsége haladéktalanul kezdeményezzen tárgyalásokat a kormányzattal, mert a tervezett formában nem tartja bevezethetőnek az útdíj kiterjesztését. A Xll. kerületi polgármesteri hivatalban egész nap égtek a telefonvonalak a forgalomnövekedés miatt aggódó polgárok érdeklődtek, Igaz-e a díjfizetésről a hír? Pokorni Zoltán polgármester egyeztetést szorgalmaz még karácsony előtt a fejlesztési tárca illetékeseivel.

A négyszáz több mint háromszáz
A januártól évi 5 ezer forintért vásárolható megyei autópálya matrica egy hónapra eső díja alig több, mint 400 forint, ennyi pénzért pedig az agglomerációból munkába járók nem térnek át a településeken átvezető mellékutakra - mondta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára tegnapi tájékoztatóján. Csak emlékeztetnénk, annak idején mekkora felháborodás - majd népszavazás - követte a tervezett 300 forintos vizitdíjat. A Fidesz 2007 november végén, Horváth Ágnes, egészségügyi miniszter bejelentésére úgy reagált : a vizitdíj az a sarc, amellyel Gyurcsány Ferenc hazugságainak és a kormány alkalmatlanságának árát fizettetik meg az emberekkel. Szijjártó Péter a Fidesz szóvivője szerint "páncélozott luxusautóból nézve" lehet, hogy nem sok az a 300 forint, mégis sokan azért nem mennek orvoshoz, mert nem tudják kifizetni.Lehet, hogy most "csak" kerülőúton fognak autózni?

A személyautók számára az M0-ás és az autópályák fővárosi bevezető szakaszainak fizetőssé tétele közlekedés-szakmailag és környezetvédelmi szempontból teljesen indokolhatatlan döntés - állította Karmos Gábor közlekedés-mérnök, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára a Népszavának nyilatkozva. Ezzel a kormányzat a településekre, illetve a budapesti utakra tereli azokat az alkalmi autósokat, akik eddig a körgyűrűt használták. Karmos is hiányolta az egyeztetéseket és a hatástanulmányokat. Akik Újpalotáról, Újpestről az M2-esre igyekeznek, ezután majd Dunakeszin keresztül mennek, óriási dugók várhatók emiatt - mondta.

Cikkünk a következő oldalon folytatódik!