Válaszol: Bélteczki János, a Magyar Orvosok Szövetségének elnöke

Publikálás dátuma
2015.01.29. 06:30

Milyen következményekkel járhat az Orbán-kormány egészségügyi reformterve?

A 8-10 ezer kórházi dolgozó - köztük orvosok és és ápolók - elbocsátásával járó terveket hivatalosan ugyan cáfolta a szaktárca, informálisan ugyanakkor már arról is szó esett, hogy megvan-e a fedezet a végkielégítésekre. Az emiatt, s a kórházi osztálybezárások nyomán felmerülő várható érdeksérelmek - például a költözésre kényszerítések - miatt az egyébként is szakemberhiányos betegellátás még nehezebb helyzetbe kerülhet, hiszen egyes orvos kollégák már most jelezték, hogy külföldre vándorolnának.

Szerző

Szerdán megköttetett a paktum az RTL-lel

Publikálás dátuma
2015.01.28. 23:00

Öt százalékra szállítják le a reklámadó mértékét, a kábelszolgáltatóktól pedig sérelem nélkül kérhet programdíjat az RTL Klub, mely cserében "szoftosítja" híradóját és hírháttér műsorait - értesült a Népszava. A múlt héten Budapesten tárgyalt két alkalommal is Lázár János és az RTL Klubot birtokló RTL Group régiós alelnöke, Andreas Rudas, szerdán pedig Berlinben megszületett a megállapodás is. Így teljesült a kabinet vágya: elsimították a konfliktust Angela Merkel német kancellár érkezése előtt.

Berlinben Lázár János megállapodott az RTL Group régiós alelnökével, Andreas Rudassal - tudta meg lapunk. Megírtuk, a Miniszterelnökséget vezető miniszter az RTL Klub német tulajdonosaival igyekezett egyezkedni a csatorna kritikus hangvételű hírműsorai miatt. Forrásaink szerint Lázár - aki hétfőn érkezett Berlinbe, s szerdán kötött egyezséget - sikerrel járt, noha ehhez kifejezetten "orbáni" eszközöket kellett bevetnie. Információink szerint ugyanis a kancelláriaminiszter egy Rudas személyes üzleti tevékenységét kényesen érintő dokumentumcsomaggal érkezett berlini tárgyalásaira, amivel komoly nyomás alá helyezte az üzletembert.

Úgy tudjuk, Rudas már a múlt héten tárgyalt Lázárral, méghozzá kétszer - hétfőn és csütörtökön - Budapesten, az Országházban, mégpedig az RTL Klub vezérigazgatója, Dirk Gerkens "háta mögött". Az eheti, berlini találkozók pedig meghozták a kormány számára fontos megállapodást, melynek feltételei, hogy az RTL "szoftosítsa" az utóbbi időben egyre kormánykritikusabb híradóját és hírháttér műsorait, cserébe pedig a kormány legkésőbb 2016 januárjától 5 százalékra szállítja le a tavaly novemberben már 50 százalékosra emelt - szinte egyedül az RTL-t sújtó - reklámadó mértékét. Információink szerint az erről szóló kormánytervezet szerdán megérkezett az RTL jogi osztályára.

Ezen felül a kereskedelmi csatorna tulajdonosainak még azt is sikerült elérni, hogy az RTL nem esik el a kábelcégektől járó programdíjtól, melyet a kormány eredeti tervei szerint már az idén sem szedhetett volna be, noha az RTL-nek érvényes szerződése van a médiahatósággal. Ezzel újabb 6-8 milliárdos bevételtől fosztotta volna meg a csatornát a kabinet, a reklámadó több mint 4 és fél milliárdos sarcán túl.

Az RTL Klub hírműsorainak „puhítása” volt a reklámadó csökkentésének és a programdíjbevétel megtartásának ára FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

Az RTL Klub hírműsorainak „puhítása” volt a reklámadó csökkentésének és a programdíjbevétel megtartásának ára FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

Úgy tűnik tehát, hogy az RTL számára jelentős érdeksérelmeket hajlandó orvosolni a kabinet, cserébe azonban a nézettségét folyamatosan növelő, esténként immár tartósan több mint egymillió embert érdeklő RTL Híradó kénytelen lesz ismét "profilt váltani". Forrásaink szerint erről közvetve már a csatorna munkatársai is értesülhettek, ugyanis az RTL Group vezetése még hétfőn tájékoztatta a hazai RTL öt vezetőségi tagját a reklámadó ügyében elért eredményeikről (az ügyben a társaság tavaly október elején még hivatalos panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnak). Utána az illetékesek már felvették a kapcsolatot Kotroczó Róbert hírigazgatóval is, hogy "tájékozódjanak" a Híradó "puhításának lehetőségeiről". Arról nincs információnk, hogy a csatorna dolgozói miként fogadták a hitelességüket veszélyeztető fejleményeket, ám forrásaink arról beszámoltak: mindkét tárgyalófél érdekében az állt, s leginkább a magyar kormány szorgalmazta, hogy állapodjanak meg még február 2-a előtt, hogy mire Angela Merkel német kancellár Budapestre látogat, ne kerülhessen szóba a német érdekeltségű kereskedelmi csatorna és a kabinet között hónapok óta húzódó feszültség.

Megírtuk: a luxemburgi székhelyű cég még kedden megerősítette, hogy valóban voltak tárgyalásaik az elmúlt hetekben a magyar kormánnyal. "Kétségkívül sokat segítene Magyarországnak, ha ezek a megbeszélések érzékelhető megoldáshoz vezetnének" - közölték, hozzátéve ugyanakkor: továbbra is független hírszolgáltatást fognak nyújtani. A Dirk Gerkens esetleges távozásáról szóló pletykákat ugyanakkor sem ők, sem pedig az érintett nem kívánta kommentálni. Az utóbbi hónapokban Gerkens és családja több fenyegetést is kapott - ezért külföldre kényszerült költöztetni szeretteit -, emiatt felvetődött, hogy az RTL Klubnál a vezérigazgatói posztot 2001 óta betöltő tévés, akinek hamarosan lejár a szerződése, már nem maradna Magyarországon. Noha lapunk úgy értesült, e fenyegetések hat hónapja történtek, amennyiben a mostani megállapodás valóban az ő kihagyásával született, az erősítheti a távozásáról szóló híreket.

Mindent kiszervez az MTVA
Nemcsak a közszolgálati médiumok hirdetési felületeinek értékesítését, illetve saját műsorai gyártásának jelentős részét szervezi ki az MTVA, hanem rendezvényeinek szervezését is, a kapcsolódó szolgáltatásokkal együtt. Az állami média közbeszerzési felhívásából - melyet a Napi.hu vett észre - ugyanis kiderült, hogy az MTVA részére szervezett "külső megjelenések, ünnepségek, rendezvények, konferenciák, valamint más lakossági marketing célú rendezvények megvalósításához" idénre olyan partnereket keresnek, akik mindezt teljes körűen képesek lebonyolítani. Ez nettó 285 millió forintot érne meg a 80 milliárd forntnyi közpénzből gazdálkodó közmédiának. Mindez azért is furcsa, mert az MTVA eddig maga intézte a külsős események megrendezését; 2012 októberében ezért is hoztak létre egy protokoll irodát.
B.L.N.

Nem a kormány kezdeményezett

Az RTL és a kormány közötti tárgyalásokat nem a kormány kezdeményezte – értesült az Origo. A lap információi szerint a kormányzati körök nem tartanak a televízió híradójának hangvételétől, így a reklámadó mértékét sem módosítják.

A lap szerint a kormány annak ellenére nem foglalkozik az RTL Klub kritikus hangvételével, hogy a Fidesz-KDNP támogatottsága jelentősen csökkent az önkormányzati választások óta. Az Origó forrásai szerint a mostani éles nyilatkozatok mögött az állhat, hogy a magyar RTL vezetőjének, Dirk Gerkensnek megrendült a pozíciója. A magyar menedzsment megijedt, és ezért kezdett önálló akcióba, hogy megerősítse a saját helyzetét. Az Origó forrásai szerint kormányzati körökben úgy vélekednek, hogy a magyar sajtóban "túlspilázták" a témát.

Szerző

Szerdán megköttetett a paktum az RTL-lel

Publikálás dátuma
2015.01.28. 23:00

Öt százalékra szállítják le a reklámadó mértékét, a kábelszolgáltatóktól pedig sérelem nélkül kérhet programdíjat az RTL Klub, mely cserében "szoftosítja" híradóját és hírháttér műsorait - értesült a Népszava. A múlt héten Budapesten tárgyalt két alkalommal is Lázár János és az RTL Klubot birtokló RTL Group régiós alelnöke, Andreas Rudas, szerdán pedig Berlinben megszületett a megállapodás is. Így teljesült a kabinet vágya: elsimították a konfliktust Angela Merkel német kancellár érkezése előtt.

Berlinben Lázár János megállapodott az RTL Group régiós alelnökével, Andreas Rudassal - tudta meg lapunk. Megírtuk, a Miniszterelnökséget vezető miniszter az RTL Klub német tulajdonosaival igyekezett egyezkedni a csatorna kritikus hangvételű hírműsorai miatt. Forrásaink szerint Lázár - aki hétfőn érkezett Berlinbe, s szerdán kötött egyezséget - sikerrel járt, noha ehhez kifejezetten "orbáni" eszközöket kellett bevetnie. Információink szerint ugyanis a kancelláriaminiszter egy Rudas személyes üzleti tevékenységét kényesen érintő dokumentumcsomaggal érkezett berlini tárgyalásaira, amivel komoly nyomás alá helyezte az üzletembert.

Úgy tudjuk, Rudas már a múlt héten tárgyalt Lázárral, méghozzá kétszer - hétfőn és csütörtökön - Budapesten, az Országházban, mégpedig az RTL Klub vezérigazgatója, Dirk Gerkens "háta mögött". Az eheti, berlini találkozók pedig meghozták a kormány számára fontos megállapodást, melynek feltételei, hogy az RTL "szoftosítsa" az utóbbi időben egyre kormánykritikusabb híradóját és hírháttér műsorait, cserébe pedig a kormány legkésőbb 2016 januárjától 5 százalékra szállítja le a tavaly novemberben már 50 százalékosra emelt - szinte egyedül az RTL-t sújtó - reklámadó mértékét. Információink szerint az erről szóló kormánytervezet szerdán megérkezett az RTL jogi osztályára.

Ezen felül a kereskedelmi csatorna tulajdonosainak még azt is sikerült elérni, hogy az RTL nem esik el a kábelcégektől járó programdíjtól, melyet a kormány eredeti tervei szerint már az idén sem szedhetett volna be, noha az RTL-nek érvényes szerződése van a médiahatósággal. Ezzel újabb 6-8 milliárdos bevételtől fosztotta volna meg a csatornát a kabinet, a reklámadó több mint 4 és fél milliárdos sarcán túl.

Az RTL Klub hírműsorainak „puhítása” volt a reklámadó csökkentésének és a programdíjbevétel megtartásának ára FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

Az RTL Klub hírműsorainak „puhítása” volt a reklámadó csökkentésének és a programdíjbevétel megtartásának ára FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

Úgy tűnik tehát, hogy az RTL számára jelentős érdeksérelmeket hajlandó orvosolni a kabinet, cserébe azonban a nézettségét folyamatosan növelő, esténként immár tartósan több mint egymillió embert érdeklő RTL Híradó kénytelen lesz ismét "profilt váltani". Forrásaink szerint erről közvetve már a csatorna munkatársai is értesülhettek, ugyanis az RTL Group vezetése még hétfőn tájékoztatta a hazai RTL öt vezetőségi tagját a reklámadó ügyében elért eredményeikről (az ügyben a társaság tavaly október elején még hivatalos panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnak). Utána az illetékesek már felvették a kapcsolatot Kotroczó Róbert hírigazgatóval is, hogy "tájékozódjanak" a Híradó "puhításának lehetőségeiről". Arról nincs információnk, hogy a csatorna dolgozói miként fogadták a hitelességüket veszélyeztető fejleményeket, ám forrásaink arról beszámoltak: mindkét tárgyalófél érdekében az állt, s leginkább a magyar kormány szorgalmazta, hogy állapodjanak meg még február 2-a előtt, hogy mire Angela Merkel német kancellár Budapestre látogat, ne kerülhessen szóba a német érdekeltségű kereskedelmi csatorna és a kabinet között hónapok óta húzódó feszültség.

Megírtuk: a luxemburgi székhelyű cég még kedden megerősítette, hogy valóban voltak tárgyalásaik az elmúlt hetekben a magyar kormánnyal. "Kétségkívül sokat segítene Magyarországnak, ha ezek a megbeszélések érzékelhető megoldáshoz vezetnének" - közölték, hozzátéve ugyanakkor: továbbra is független hírszolgáltatást fognak nyújtani. A Dirk Gerkens esetleges távozásáról szóló pletykákat ugyanakkor sem ők, sem pedig az érintett nem kívánta kommentálni. Az utóbbi hónapokban Gerkens és családja több fenyegetést is kapott - ezért külföldre kényszerült költöztetni szeretteit -, emiatt felvetődött, hogy az RTL Klubnál a vezérigazgatói posztot 2001 óta betöltő tévés, akinek hamarosan lejár a szerződése, már nem maradna Magyarországon. Noha lapunk úgy értesült, e fenyegetések hat hónapja történtek, amennyiben a mostani megállapodás valóban az ő kihagyásával született, az erősítheti a távozásáról szóló híreket.

Mindent kiszervez az MTVA
Nemcsak a közszolgálati médiumok hirdetési felületeinek értékesítését, illetve saját műsorai gyártásának jelentős részét szervezi ki az MTVA, hanem rendezvényeinek szervezését is, a kapcsolódó szolgáltatásokkal együtt. Az állami média közbeszerzési felhívásából - melyet a Napi.hu vett észre - ugyanis kiderült, hogy az MTVA részére szervezett "külső megjelenések, ünnepségek, rendezvények, konferenciák, valamint más lakossági marketing célú rendezvények megvalósításához" idénre olyan partnereket keresnek, akik mindezt teljes körűen képesek lebonyolítani. Ez nettó 285 millió forintot érne meg a 80 milliárd forntnyi közpénzből gazdálkodó közmédiának. Mindez azért is furcsa, mert az MTVA eddig maga intézte a külsős események megrendezését; 2012 októberében ezért is hoztak létre egy protokoll irodát.
B.L.N.

Nem a kormány kezdeményezett

Az RTL és a kormány közötti tárgyalásokat nem a kormány kezdeményezte – értesült az Origo. A lap információi szerint a kormányzati körök nem tartanak a televízió híradójának hangvételétől, így a reklámadó mértékét sem módosítják.

A lap szerint a kormány annak ellenére nem foglalkozik az RTL Klub kritikus hangvételével, hogy a Fidesz-KDNP támogatottsága jelentősen csökkent az önkormányzati választások óta. Az Origó forrásai szerint a mostani éles nyilatkozatok mögött az állhat, hogy a magyar RTL vezetőjének, Dirk Gerkensnek megrendült a pozíciója. A magyar menedzsment megijedt, és ezért kezdett önálló akcióba, hogy megerősítse a saját helyzetét. Az Origó forrásai szerint kormányzati körökben úgy vélekednek, hogy a magyar sajtóban "túlspilázták" a témát.

Szerző