hulladék;média;TV2;Hír TV;Simicska Lajos;reklámadó;

2015-02-23 06:00:00

Simicskáék előremenekülnek

Már e héttől gőzerővel dolgoznak egy új műsorstruktúra kialakításán a Hír Tv-nél. Az újdonsült elnök, Fonyó Károly felrázná az "elszürkült" csatornát, amely az elmúlt években kevéssé foglalkozott az emberek mindennapjait érintő témákkal. Miközben az állami hirdetések elapadását egyensúlyozni igyekvő Simicska Lajoshoz köthető cégek előremenekülnek, sok "kis hal" veszhet oda egy alsó határ nélküli reklámadóval: a 6700 magyar médiavállalkozásnak a negyede tönkre is mehet. De az 5 százalékos kulccsal immár "csak" 700 milliót fizető TV2 is készül valamire: összesen 14 új márkanevet védettek le.

Gőzerővel dolgoznak e héttől az új műsorstruktúra kialakításán a Hír Tv-nél. Lapunk információi szerint az új elnök Fonyó Károly azzal bízta meg a csatorna újdonsült vezérigazgató-helyettesét, Tarr Pétert, hogy olyan javaslatokat tegyen, amelyekkel érdemben növelhető a négy éve még 4 százalékos közönségarányt is hozó, mára azonban csak 1 százalékot elérő Hír Tv nézettsége, de a jobboldali értékrend megtartásával. Fonyó a hvg.hu-nak beszélt arról is, hogy nem tervez elbocsátásokat, sőt, új műsorok esetén új munkatársakra is szükség lehet. Szerinte az elmúlt években "elszürkült" csatorna inkább a politikai elithez szólt, és kevéssé foglalkozott az emberek mindennapjait is érintő ügyekkel. A csatornát továbbá hivatalosan is méretni fogják a Nielsen közönségmérővel, mert a jövőben szükség lesz azokra az adatokra, melyeket a piaci hirdetők, a médiaügynökségek is elfogadnak, hitelesnek tartanak.

Ugyanakkor Fonyó beszélt arról is, hogy nemcsak a Hír Tv-t, hanem az egy héttel ezelőttig szintén a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozott Magyar Nemzet is átpozicionálnák: először felmérik az olvasói igényeket, hiszen a lapnak ugyancsak fontos ellensúlyoznia az állami hirdetések elapadását, valamint a kiterjesztett 5 százalékos reklámadót. A Simicska üzlettársaként és bizalmasaként is ismert Fonyó utalt arra, hogy Liszkay Gábor idején a lapnál nem fordítottak kellő figyelmet a marketingre, és bár 2-3 éve is felmerült, hogy változtatnak a Nemzet szerkezetén, grafikai megjelenésén, ez lekerült a napirendről.

Megírtuk: egy héttel a Simicska-médiabirodalom vezetőinek távozása után a Fidesz egykori gazdasági háttérembere egyrészt lemondott a Hír Tv épp csak átvett elnöki posztjáról, majd eladta a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft.-ben és a Lánchíd Rádió Kft.-ben lévő részesedésének döntő hányadát a Fonyó tulajdonába tartozó Megapolis Media Zrt.-nek és a Pro-Ráta Holding Zrt.-nek. Simicska látványos távozását és részesedései eladását Fonyó azzal magyarázta, hogy a vállalkozó nem akarta a személyével nehéz helyzetbe hozni az orgánumokat, de azt kérte a német médiapiacot is jól ismerő Fonyótól: "állítsa talpra" a Nemzet-csoportot, legyenek megkerülhetetlenek a piacon. Abban bíznak, hogy az átszervezésekkel növelni tudják piaci bevételeiket, ellensúlyozni az állami hirdetések eltűnését - vagy az olyan hirdetők látványos kiesését, mint a Szerencsejáték Zrt.

Noha az üzletember 2002-2010 között, a Fidesz ellenzéki éveiben is finanszírozni tudta a médiáját a kevés állami hirdetés ellenére, és vélhetően most is erre rendezkedik be, Simicska cégei most láthatóan az előremenekülést választják. Ha a kormány valóban eltörli a reklámadó most még meglévő sávjait, annak ugyanis a kisebb médiacégek még inkább a kárát látják. A Whitereport.hu média-adatbázis elemezése szerint egy alsó határ nélküli, egykulcsos reklámadó összesen 6700 médiumüzemeltető szervezetet - köztük önkormányzatokat, alapítványokat, egyházakat, nonprofit szervezeteket, sőt közszolgálati médiumokat - érintene; az adó egy "átlagos" médiacég összbevételének átlagosan 2,5 százalékát venné majd el, ami veszteségbe fordítaná azokat a szereplőket, amelyek nem képesek a bevételarányos nyereséget 2,5 százalék fölé tornászni. Az egyik cégminősítő korábbi felmérése szerint legalább 1400 ilyen vállalkozás van, vagyis a médiacégek negyede akár tönkre is mehet.

Valamit tudnak a TV2-nél
Összesen 14 márkanevet védetett le még januárban a TV2. Az 5 százalékos reklámadóval 1,5 milliárd helyett "csak" 700 millió forint befizetésére kötelezett csatorna a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál "fogalalta le": a TV2 Fix, TV2 Classic, TV2 Zóna, TV2 Bázis, TV2 Start, TV2 Free, TV2 Alap, TV2 Bonus, TV2 Eco, TV2 S, TV2 Max, TV2 Box, TV2 Silver, TV2 Alfa neveket. Bár ezek akár új csatornákat is takarhatnak - vagy valamilyen márkakiterjesztés részeként egy saját márkás mobilszolgáltatást is -, a csatorna szűkszavú reakciója szerint folyamatosan keresik a portfólióbővítés lehetőségeit.
A Hídemberrel nyit az új Duna Tv
Nem ígér túl sok izgalmat a március 15-én az M1 helyén startoló "nemzeti hírtévé" és az aznap este az M2-n induló, elvileg fiatalokat célzó Petőfi TV sem. Hajnali 5:50-kor az M1 a Ma reggellel kezd, majd napközben a "Ma délelőtt", "Ma délután" című műsorok lesznek láthatók, míg éjszaka világhíradót, angol nyelvű híradót közvetítenek. A nemzeti ünnepet az M1 helyét átvevő Duna Tv a Forma 1-es futammal kezdi, de aznap levetítik még a Hídembert is. A Petőfi TV 20 órakor élő magazinműsorral indul ugyan, de zárásként megismétlik a Forma 1-et.