hulladék;média;TV2;Hír TV;Simicska Lajos;reklámadó;
2015-02-23 06:00:00
Gőzerővel dolgoznak e héttől az új műsorstruktúra kialakításán a Hír Tv-nél. Lapunk információi szerint az új elnök Fonyó Károly azzal bízta meg a csatorna újdonsült vezérigazgató-helyettesét, Tarr Pétert, hogy olyan javaslatokat tegyen, amelyekkel érdemben növelhető a négy éve még 4 százalékos közönségarányt is hozó, mára azonban csak 1 százalékot elérő Hír Tv nézettsége, de a jobboldali értékrend megtartásával. Fonyó a hvg.hu-nak beszélt arról is, hogy nem tervez elbocsátásokat, sőt, új műsorok esetén új munkatársakra is szükség lehet. Szerinte az elmúlt években "elszürkült" csatorna inkább a politikai elithez szólt, és kevéssé foglalkozott az emberek mindennapjait is érintő ügyekkel. A csatornát továbbá hivatalosan is méretni fogják a Nielsen közönségmérővel, mert a jövőben szükség lesz azokra az adatokra, melyeket a piaci hirdetők, a médiaügynökségek is elfogadnak, hitelesnek tartanak.
Ugyanakkor Fonyó beszélt arról is, hogy nemcsak a Hír Tv-t, hanem az egy héttel ezelőttig szintén a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozott Magyar Nemzet is átpozicionálnák: először felmérik az olvasói igényeket, hiszen a lapnak ugyancsak fontos ellensúlyoznia az állami hirdetések elapadását, valamint a kiterjesztett 5 százalékos reklámadót. A Simicska üzlettársaként és bizalmasaként is ismert Fonyó utalt arra, hogy Liszkay Gábor idején a lapnál nem fordítottak kellő figyelmet a marketingre, és bár 2-3 éve is felmerült, hogy változtatnak a Nemzet szerkezetén, grafikai megjelenésén, ez lekerült a napirendről.
Megírtuk: egy héttel a Simicska-médiabirodalom vezetőinek távozása után a Fidesz egykori gazdasági háttérembere egyrészt lemondott a Hír Tv épp csak átvett elnöki posztjáról, majd eladta a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft.-ben és a Lánchíd Rádió Kft.-ben lévő részesedésének döntő hányadát a Fonyó tulajdonába tartozó Megapolis Media Zrt.-nek és a Pro-Ráta Holding Zrt.-nek. Simicska látványos távozását és részesedései eladását Fonyó azzal magyarázta, hogy a vállalkozó nem akarta a személyével nehéz helyzetbe hozni az orgánumokat, de azt kérte a német médiapiacot is jól ismerő Fonyótól: "állítsa talpra" a Nemzet-csoportot, legyenek megkerülhetetlenek a piacon. Abban bíznak, hogy az átszervezésekkel növelni tudják piaci bevételeiket, ellensúlyozni az állami hirdetések eltűnését - vagy az olyan hirdetők látványos kiesését, mint a Szerencsejáték Zrt.
Noha az üzletember 2002-2010 között, a Fidesz ellenzéki éveiben is finanszírozni tudta a médiáját a kevés állami hirdetés ellenére, és vélhetően most is erre rendezkedik be, Simicska cégei most láthatóan az előremenekülést választják. Ha a kormány valóban eltörli a reklámadó most még meglévő sávjait, annak ugyanis a kisebb médiacégek még inkább a kárát látják. A Whitereport.hu média-adatbázis elemezése szerint egy alsó határ nélküli, egykulcsos reklámadó összesen 6700 médiumüzemeltető szervezetet - köztük önkormányzatokat, alapítványokat, egyházakat, nonprofit szervezeteket, sőt közszolgálati médiumokat - érintene; az adó egy "átlagos" médiacég összbevételének átlagosan 2,5 százalékát venné majd el, ami veszteségbe fordítaná azokat a szereplőket, amelyek nem képesek a bevételarányos nyereséget 2,5 százalék fölé tornászni. Az egyik cégminősítő korábbi felmérése szerint legalább 1400 ilyen vállalkozás van, vagyis a médiacégek negyede akár tönkre is mehet.