Spar;Vasárnapi zárva tartás;

2015-03-02 06:00:00

Ötletelnek az áruházláncok a vasárnapi zár kivédésére

Minden áruházlánc másképp csinálja, de egy közös bennük: szeretnének valamennyi forgalmat megtartani abból, ami a március 15-étől kötelező zárva tartás miatt intézkedéseik nélkül elveszne. A kormány nem segíti azt a kreatív ötletelést, még mindig ül a szabályokat véglegesítő végrehajtási rendeleten, holott már megindult a visszaszámlálás.

Nincs bevált gyakorlat, se Magyarországon alkalmazható külföldi példa, hogy mit lehet és mit érdemes tenni a kieső vasárnapi forgalom megtartásáért – panaszolták az üzletláncok és bevásárlóközpontok szakemberei egy közelmúltbeli konferencián. Azt mindannyian elkönyvelték, hogy hiába ösztökéli a kormányt a törvény visszavonására a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége, március 22-én, akire vonatkozik a vasárnapi munkavégzés tilalma, zárva tart majd. Ravasz húzás volt a kormánytól a vasárnapi zárva tartás március 15-i hatályba léptetése, hiszen ezen a napon egyébként is mindenki zárva tart. A tömegek első reakciójával csak rá egy hétre szembesül majd a kormány.

A boltok, mivel pontos méréseik vannak a hétvégi forgalomról, már kalkulálják a várható veszteségeiket. Átlagosan 20 százalék körüli bevételkieséssel számolnak. Az eddigi reakciókból úgy tűnik, általánossá válik a hétközbeni hosszabb nyitva tartás. A jellemzően eddig 21 óráig nyitva tartó üzletek ezután 22-ig fogadják a vásárlókat. Korábbi kezdésre elvétve volt utalás eddig. A boltvezetők többsége úgy véli, nem valószínű, hogy teljes egészében áttevődne az eddigi vasárnapi forgalom a hét többi napjára. Bolttípusonként eltérő erősséggel, de mindannyian vallják, a hetedik napi vásárlás motivációi mások, mint egy keddi, vagy csütörtöki boltlátogatásé.

A kiskereskedelmi áruházláncok közül a múlt héten a Spar tette a legérdekesebb, igaz, nem előzmények nélküli bejelentést. Ugyanis megnyíltak az első olyan SPAR express üzletek, amelyek magyarországi OMV-töltőállomásokon kaptak helyet, és amelyek áruválasztéka, de nem mellékesen, azok árai is a hagyományos Spar üzletekére hajaz. A bejelentés szerint a következő években további OMV-kutakon nyílik SPAR express üzlet, felváltva az osztrák tulajdonú kutakra jellemző VIVA boltokat. A boltok 200 négyzetméter alattiak és egy helyi kiskereskedő üzemelteti.

Az ötlet életrevaló, hiszen az új kiskereskedelmi egység megnyitásával a töltőállomáson az autósok a tankolás mellett akár napi bevásárlásaikat is elintézhetik. A kínálatban megtalálhatóak a csomagolt friss zöldségek és gyümölcsök, a különféle tejtermékek, a szeletelt és vákuumcsomagolt csemegetermékek, valamint a frissen sütött pékáruféleségek is - ígéri a Spar. Az árszínvonal alacsonyabb, mint ahogy azt a vásárlók a töltőállomásokon megszokhatták, igaz, csak a saját márkás termékekre „vállalnak” árgaranciát, de ezeket a boltokat is bevonják az akciós árusítási körbe.

Március közepétől kétséges válik az éjjel-nappali boltok léte is, hiszen azokban csak a tulajdonos, vagy annak közeli hozzátartozója szolgálhat ki. Mint a Népszavának nyilatkozó egyik bolttulajdonos mondta: a gondot az jelenti, hogy három budapesti belvárosi éjjel-nappali boltja van, de csak egy felesége, így az egyiket kénytelen becsukni éjszakára és hétvégén. A Spar az ilyen kényszerűen bezáró kis boltok, illetve a nagy testvér, a Tesco nyomdokaiba lép, amikor azt tervezi, hogy töltőállomáson megnyíló boltjai a nap 24 órájában árusítanak majd. Közülük az első ilyen a héten nyitott Szigetszentmiklóson. A SPAR és az OMV „házassága” csak Magyarországra korlátozódik, Ausztriában ne akarjunk nagybevásárlást csinálni a benzinkúton.

Úgy tűnhet a Spar 2012-ben már megneszelte mire készül az Orbán kormány vasárnap ürügyén és folyamatosan építi franchise kiskereskedelmi hálózatát. Elsősorban vidéken gyűjti a 100 négyzetméternél nagyobb alapterületű, már működő boltok jelentkezését és ha megegyeznek, bekapcsolja őket a központi áruellátásba. Ezzel nem titkoltan a vasárnapi bevételt elvesztő hipermarketek forgalmát igyekszik pótolni.

Más benzinkúthálózat a kiskereskedelmi lánc összeboltolásáról eddig nem érkezett hír. Hírbe hozták azonban a MÁV-ot, mivel a pályaudvari boltok a törvény szerint is a kivételek közé tartoznak. Az ide települő multi-láncokról sem hallani egyelőre, bár több nyilatkozat szerint is, ha az államvasutak lépne és tendereztetné áruházépítésre alkalmas telkeit, lenne jelentkező.

Mint az egyik kereskedelmi szakember megjegyezte, amíg a kormány nem adja ki a hiányzó kiegészítő és végrehajtási rendeletét, addig minden elképzelhető - és ilyen a magyar valóság -, annak ellenkezője is. Mint az a Portfolió múlt heti konferenciáján elhangzott: 2-3 hónapos kísérleti szakasz következik, aminek kimenetelét jósolni sem nagyon lehet.