ATV;Németh Szilárd;reklámadó;

2015-03-05 06:02:00

„Az ATV-ből eddig sem gazdagodott meg senki”

Tőlünk több ezer kilométerre, zárt ajtók mögött, a magyar kormány és egy német nagyvállalat képviselője olyan alkut kötött, amely a jelenleg ismert formájában a magyar vállalkozások működését fenyegeti. Ennél egy nemzeti kormánytól többet várnánk – mondta lapunknak Németh Szilárd, aki reméli, a kormány komolyan gondolja, hogy a kisebb médiacégeket megvédi. 

Németh Szilárd Fotó: Népszava

Németh Szilárd Fotó: Népszava

Az ATV hírigazgatója szerint nagyon nehéz olyan piaci környezetben tervezni akár szakmai, akár anyagi téren, amelyben fél éven belül harmadszor módosítják a magyar médiavállalkozásokat sújtó reklámadót. "Most különösen nehézzé vált a tervezés, még a közeljövőre is, hiszen nem tudjuk eldönteni, hogy a reggeli vagy a délutáni közlést tekinthetjük-e a kormány álláspontjának. Nincsenek egyeztetések. Ez viszont nagyon komoly bizonytalanságot okoz a teljes magyar médiapiacon, amely ráadásul eddig sem volt a legkiszámíthatóbb szektor" - fogalmazott, hozzátéve: ha ez a piac dúskálna a pénzben és a reklámbevételekben, megértenék, hogy az állam pénzt kíván behajtani egy sikerágazat nyeresége után.

Ám Magyarországon erről koránt sincs szó, hiszen köztudott, hogy csak az állami hirdetések területén nőttek a reklámköltések és -bevételek. "Egy ideje már viszont - szemben a kisebb versenytársakkal is - az ATV-n nem futnak állami hirdetések" - hívta fel a figyelmet, hozzátéve: az ATV-nek a tematika okán valamennyire mégiscsak versenytársként kell tekintenie a közmédiára, amely nem csupán 80 milliárd forint közpénzből, jelentős hátszéllel működik, de a reklámadó-fizetés alól is mentesül. "A helyzet magyarán az, hogy az egyik közpénz milliárdokat kap, a másiknak - nekünk - pedig éppen a működését veszélyeztető reklámadóval kell szembenéznie, ennek ellenére a főműsoridős hírműsorok versenyében rendre meg tudja verni utóbbi az előbbit".

Kérdésünkre, hogy végeztek-e már számításokat az ATV-re vonatkozó, várható adókötelezettség mértékéről, Németh elmondta, jelenleg nem tudni, hogy végül 3, 5 vagy 10 százalékos teherről lesz-e szó, s lesz-e bármilyen kibúvó, ám az először kiszivárgott 5 százalékos reklámadóval számolva a csatorna befizetési kötelezettségei további több tízmillió forintra rúghatnak, ami veszteségbe fogja taszítani a ma gyakorlatilag nullszaldós ATV-t. "Egyértelmű, hogy minket sokkal rosszabbul érint a befizetési kötelezettség nyomán előálló veszteség, mint egy multinacionális vállalkozást" - fogalmazott, hozzátéve: a csatornánál már ma sincs mit racionalizálni, "az ATV-ből eddig sem gazdagodott meg senki, nem a menedzsment nyaralási költségeit vagy a sztárgázsikat kell lefaragni, ettől már messze vagyunk". Németh azt is elmondta, nemcsak a kormányzati tervek bizonytalanok még, de a médiaszereplők ellenállási lehetőségei is korlátozottak, miközben "senki sem szeretné ölbe tett kézzel végignézni, ahogyan az utolsó fillérjeit is elveszik". Egyelőre az ATV a nézői segítségét kéri, hogy a személyi jövedelemadójuk egyszázalékos felajánlásával támogassák a csatornát.