Nádas és Márai a Vígszínházban

Publikálás dátuma
2015.06.06. 07:47
Eszenyi mellett Marton László és a vezető művészek FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Tíz új bemutatót tervez a jövőre fennállása 120. évfordulóját ünneplő Vígszínház. Eszenyi Enikő szerint igazi csoda a társulat sikertörténete.

A jövő évadban tervezett tizenegy bemutató közül négy nagyszínpadi előadás lesz, kettőt házi színpadon mutatnak be, négy darabot pedig a Pesti Színházban játszanak. Eszenyi Enikő színész-rendező, a Vígszínház igazgatója a teátrum évadzáró sajtótájékoztatóján elmondta, az évad első előadása, szeptember 26-án Szász János rendezése, a Jó estét nyár, jó estét szerelem című Fejes-Presser zenés dráma lesz. Az igaz történeten nyugvó dráma ősbemutatóját a Vígszínházban volt 1977-ben. Az újraértelmezett mű egyediségét többek között az új hangszerelés, az új dalok és az eredeti dokumentumrészletek beemelése jelenti. A főbb szerepekben Wunderlich József, Tornyi Ildikó, Börcsök Enikő, Kútvölgyi Erzsébet és a vendégművészként szereplő Kiss Diána Magdolna látható. Eszenyi elmondta, az előadás jogait személyesen kérte el a 92 éves Fejes Endrétől, aki súlyos beteg.

A jövő évadban műsorra tűzik Békés Pál Össztánc című művét, valamint a szintén Békés fordította Óz, a csodák csodája című zenés mesét. Mohácsi János a száz éve született Arthur Miller amerikai drámaíró Istenítélet című művét adaptálja. Eszenyi Enikő kiemelte, az előadás nem csupán az ismert salemi boszorkánypert eleveníti fel, hanem jelenünkről, politikáról és egyházról, kirekesztésről is szól. Eszenyi az új évadban megrendezi Mike Bartlett Földrengés Londonban című színművét és Nádas Péter Kossuth-díjas író Találkozás című tragédiáját is. „Nádas nem pusztán a magyar, hanem az európai kortárs irodalom legkiemelkedőbb alkotóinak egyike. Ezt a művét már régóta ismerem és szeretem. Sajnos személyesen annak idején nem láttam a darabot, viszont a színházi felvételt megnéztem. A Találkozás csodálatos mű, amely hatalmas élményt ad a befogadónak” – fogalmazott lapunknak az igazgató. Marton László főrendező irányításával Márai Sándor Hallgatni akartam című először két éve megjelent monodrámáját Hegedűs D. Géza színművész főszereplésével a házi színpadon mutatják be.

Az idei évadban összesen 617 előadást játszottak, még az is előfordult, hogy egy-egy művész ugyanaz nap három előadásban is színpadra lépett. „Ez fizikailag nagyon megterhelő, de a közönség szeretete, a külföldi fesztivál- és vendégjáték meghívások és az elismerések mindenért kárpótolnak” – tette hozzá Eszenyi. A 2013/2014-es évadban 352 ezer nézője volt a teátrumnak, a mostani szezonban valamivel kevesebben látogattak hozzájuk: több mint 340 ezer nézőjük volt, ez 94, 6 százalékos nézettséget jelent.

A következő évadtól tizenegy új taggal bővül a társulat: Kovács D. Dániel fiatal rendező mellett Bach Kata, Csapó Attila, Hajduk Károly, Király Dániel, Orosz Ákos, Puzsa Patrícia, Szilágyi Csenge, Vecsei Miklós, Wunderlich József és Zoltán Áron színművészek érkeznek.

Szerző

Történet a kiszolgáltatottságról

Publikálás dátuma
2015.06.06. 07:45
A főszereplők, dr. Cake-Baly Marcelo és Máhr Ágnes Benczúr Gyula Budavár visszafoglalása című festménye előtt FOTÓ: KISS NELLY
Valódi bevándorlókkal a főszerepben forgatja új játékfilmjét Vranik Roland. Az állampolgár című film Budapesten játszódik, a címszereplője dr. Cake-Baly Marcelo, aki Bissau-Guineából, a polgárháború elől menekült Magyarországra. Mellette fontos szerepet kapott az ugyancsak Budapesten élő bevándorló, a perzsa Arghavan Shekari.

A napi politikában napjainkban forró témaként szereplő menekült kérdés két és fél éve kezdte el foglalkoztatni a rendezőt. Szabó Iván forgatókönyvíróval közösen dolgoztak azon, hogy összerakjanak egy bevándorlókról szóló a történetet. - Izgatott minket, hogy mi lesz a menekültekkel, miután megérkeznek egy teljesen idegen országba - mondja a rendező. - Mit kezd magával az ember egy ismeretlen világban, ismeretlen kultúrában egy olyan borzalmas háttérrel, olyan szörnyűséges múlttal, amilyet el sem tudunk képzelni.

Roland és Iván lépésről-lépésre igyekeznek történetükben megmutatni, mi történik egy 50 éves emberrel, aki megérkezik Európába, történetesen Magyarországra. A családját megölték, barátai nincsenek, ismeretlen minden, ami körülveszi, s meg kell találnia a módját, hogy gyökeret verjen. Elmondhatatlanul rögös út ez, mondja a rendező, úgy érthetjük meg, ha elképzeljük, hogy 50 évesen menekülnünk kell, elhajózunk Algériába, elkezdünk arabul tanulni, bevágni az algíri alkotmányt, történelmet, művészetet, hogy levizsgázhassunk belőle az állampolgárságért.

- Ez elég ijesztően hangzik, igaz? – folytatja Vranik. - A mi történetünk arról szól, hogy mindez hogyan történik itt, Budapesten. A menekültek borzasztóan kiszolgáltatottak. Filmünk a kiszolgáltatottságról szól.

A forgatókönyv megszületésének ugyancsak megvolt a rögös útja. Megnyerték a nevezetes Nipkow-ösztöndíjat, és kiköltöztek Berlinbe. Miután pályázatukat elfogadta a Magyar Nemzeti Filmalap, megindult – ahogy Vranik fogalmaz – egy nagyon alapos, nagyon komoly szakmai munka a forgatókönyvön. Két éves vajúdás következett, rengeteg ötlet született, jó is, rossz is, csak azt fogadták el, amit érdemesnek tartottak. Komoly vitáik is voltak, de mindvégig a szakmaiságon volt a hangsúly a fejlesztés idején. - Én még ilyen hosszú és alapos forgatókönyv-fejlesztő munkán nem estem át – emlékszik vissza a rendező.

A főszereplő kiválasztásában hihetetlen szerencse játszott közre. Vranik még emlékezett az interneten látott rövid kis portréfilmre egy nálunk élő, fekete bőrű bevándorló férfiről. Egy nap a Hunyadi téren egyszerre csak meglátta az ismerős arcot. Megszólította. Így indult az együttműködésük, melynek végén Dr. Cake-Baly Marcelo Az állampolgár főszereplője lett. Jól beszél magyarul, eredeti foglalkozása szerint közgazdász, Bissau-Guineából menekült Magyarországra, itt BKV alkalmazott, forgalomirányító és villamosvezető. Mint kiderült, 1984-ben érkezett először Magyarországra. Ma már nem csak munkája van, hanem magyar családja is. A másik főszereplő, a fiatal perzsa Arghavan Shekari bevándorló. A filmben egy terhes nőt játszik, akinek névházasságot kell kötnie egy magyar állampolgárral, hogy ki ne utasítsák az országból.

- Rengeteg próbafelvételt készítettünk, vagy 50-60 jelenetben néztük meg őket és nagy szerencsénkre remekül dolgoztak együtt, jól működött köztük a kémia - avat be a részletekbe a rendező. Főszereplői nagyon sokat adtak hozzá saját tapasztalataikból a történethez. A rendező sokat faggatta múltjukról, életükről őket, s ahogy mondja, kettőjük személyes élményei sok mindent átformáltak a könyvön.

Tíz éve egy abszurd szatírikus játékfilmmel robbant be Vranik Roland a hazai filméletbe, a Fekete kefe című első rendezésével mindjárt díjat is nyert a szép emlékezetű Filmszemlén. A rendező most hangsúlyosan a klasszikus realista stílusban, minimalista eszközökkel viszi filmre az afrikai Wilson és az iráni Shirin történetét. A harmadik fontos karaktert a Miskolci Nemzeti Színház társulatának tagja, Máhr Ági játssza, aki a film története szerint magyar-történelem szakos tanárnő. Wilsont készíti fel az állampolgársági vizsgára, miközben szerelem szövődik köztük.

- Főszereplőnknek nagyon komoly tananyagot kell elsajátítania az állampolgársági vizsgára, nem csak az alkotmányt kell ismernie, hanem a történelmet, művészettörténetet, irodalmat. Ezért is járja végig a képtárakat, meg az ikonikusnak számító nemzeti helyeket a filmben – mondja a történetről a rendező. A stábban az a hír járja, hogy a forgatáson, amikor a vizsgára készülő Wilson a Szózatot szavalta, többen meghatódtak, olyan mellbevágó volt a jelenet.

A képi világról Vranik azt mondja: azt szeretné, hogy a látványvilág majdnem dokumentarista legyen. Juhász Imre operatőrt kérte fel a felvételekre. Imre hozta magával Lovasi Zoltánt, aki B kamera operatőrként dolgozik.

- Juhász Hollywoodban cseperedett fel, ott is járt egyetemre, az amerikai képzettségéből fakadóan erős, szép képi világot hoz. Arra gondoltam, hogy úgynevezett trasht (roncsolt képet) kérnék tőle. Valóságos, roncsolt, kézi kamerás világot – magyarázza döntését Vranik. - Abban reménykedem, hogy ez a kettősség egy olyan sajátos hibridet teremt majd, amire vágyom. Lovasi ugyanezt az erős képi fogalmazást jelenti magyarban. Ő is kézi kamerával dolgozik, egyszerre veszik a jeleneteket mindketten. Tudom, kicsit rizikós a kísérlet, de bízom benne, hogy meghozza az eredményt.

Szerző

Szabadon engedték Malala támadóit

Publikálás dátuma
2015.06.06. 07:37
FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES
Hamis információt közöltek a pakisztáni hatóságok a Béke-Nobeldíjas Malala Juszufzai támadóinak peréről, tudta meg a BBC. Malalát tíz tálib szélsőséges próbálta agyonlőni, mert a nők tanuláshoz való jogáért emelte fel a szavát. A kislány életveszélyes állapotba került, Nagy-Britanniába szállították kezelésre. 

Idén április 30-án pakisztáni hivatalos bejelentés szerint a terroristaellenes bíróság életfogytiglannak megfelelő, 25 éves börtönbüntetésre ítélt tíz férfit, mert közvetve részt vettek a Malala Juszufzai elleni 2012-es merényletben. A BBC viszont megtudta, hogy valójában csak két szélsőségest ítéltek el, nyolcat felmentettek, állítólag bizonyíték hiányában. Minderre akkor derült fény, amikor a brit Daily Mirror megpróbálta megtalálni Juszufzai támadóit a börtönben.

Szerző