KÖZGÉP;Simicska Lajos;Mészáros Lőrinc;Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő;

2015-07-21 07:27:00

Kispadra kerül a Közgép

Hiába adta a legolcsóbb ajánlatot a Közgép, most már nem először, ismét egy drágábbat fogadott el a tender kiírója. Simicska Lajos cége hiába fordult a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, az hamis adatok közlésére hivatkozva, három évre kizárta minden közbeszerzési pályázatból.

Nem indulhat közbeszerzési pályázatokon az elkövetkező három évben a Közgép mert a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő kivitelezői munkálataira kiírt uniós pályázatában állítólag valótlanságokat állított. Simicska Lajos vállalata a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult jogorvoslatért, ám a bizottság jogorvoslat helyett a három éves eltiltást rendelte el.

Az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság és az Első Magyar Közbeszerzési Tanácsadó Zrt., azért meszelte el a Közgép pályázatát mert szerintük egyebek mellett nem volt egyértelmű, például a pontatlan fordítás miatt, hogy kavicsszórást vagy kőszórást végez-e a bolgár alvállalkozó. A Népszavának nyilatkozó iparági szakértő szerint a kő-kavics szórás miatt emelt kifogás komolytalan. Ezekét a kifejezést műszaki leírásokban gyakran egymás szinonimájaként is szokták használni.

Egy másik vádpont szerint a Közgép működőképesnek jelölt meg egy szerelő hajót, amely nem volt az. Lapunk úgy tudja, a hajót szétszedett állapotban tárolták, ám a Közgép összerakatta a speciális vízíjárművet, amelyről kiderült, hogy működőképes.

Végül a Közgép három éves kizárását is megalapozó, az elutasító határozatban is szerepelő tétel az volt, hogy a zárt hajórészek - a zárt fedélzetek - mérete tíz négyzetméterrel kisebbek az előírtnál, vagyis 500 négyzetméternél. Egy szerb cégtől igénybe vett Szása II. és Szása III. hajók fedélzetének méretét a tulajdonos nyilatkozata és a szerb közlekedési minisztérium hivatalos dokumentumai egybehangzóan 500 négyzetméternél nagyobb felületűnek írják le, ami megfelelt a pályázati feltételnek.

Információink szerint, a pályázat kiírói kikérték a hajók műszaki rajzait, de az ő számításaikban az előírtnál kisebb felület jött ki. Ehhez szükség volt arra is, hogy például kivonják a fedélzet területéből a rámpákat. Csakhogy sehol nincs pontosan meghatározva a zárt fedélzet fogalma - érvel a szakértő.

A Közgép már a jogorvoslati kérelmében és a Közbeszerzési Döntőbizottság tárgyalásán is bebizonyította, hogy a törvényeknek megfelelően, jóhiszeműen és az elvárható gondossággal járt el az ajánlatának benyújtásakor - állt a cég közleményében. A bizottság közigazgatási határozatában releváns tényeket hagyott figyelmen kívül és nyilvánvalóan szubjektíven alkalmazta a jogszabályokat - hangsúlyozta a közlemény.

A döntőbizottság határozata önmagában is ellentmondásos, mert több ponton is megállapította, hogy a közbeszerzési eljárás során jogszerűtlenül jártak el a Közgéppel szemben, mégis helyben hagyta az ajánlatkérő jogsértő döntését. Az ügyben a végső döntést a bíróság hozza majd meg, és a vállalat valamennyi rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségét ki fogja használni, mert ez a közigazgatási határozat még a sokat látott közbeszerzési szakértők szerint is kirívóan sérti az magyar és az európai uniós jogszabályokat - közölte lapunkkal Puskár Anett, a Közgép kommunikációs igazgatója.

Egy a Népszavának nyilatkozó iparági szakértő úgy vélte, a Közgépet ezzel a húzással partvonalon kívülre helyezték, s így a magyar kormánynak nem kell Brüsszel felé pályázatonként magyarázkodnia, hogy miért nem a legolcsóbb pályázatot fogadja el az ajánlatkérő. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a Közgép 220 millió forinttal kevesebbet kért annál a konzorciumnál, amelyben az Orbán Viktor legszűkebb köréhez tartozó Mészáros Lőrinc, felcsúti polgármester is érdekelt.

Ráadásul a pályázatban kiírt 500 négyzetméteres zárt fedélzetű hajóval Magyarországon kizárólag Mészáros konzorciuma rendelkezik. Most három évre kiiktathatják Mészáros egyik legnagyobb versenytársát - vélte a szakértő. Ráadásul a Grassalkovich úti felüljáró és az M0-ás zajvédő fal tender ügyében is olcsóbb ajánlatával hiába nyerne a Közgép, a kizárás miatt akkor sem végezheti el a munkát.