RTL;média;Origo;

2015-08-07 07:02:00

Sorban állnak az Origóért

Az RTL Klub és luxemburgi anyacége nagy lehetőségeket lát az évek óta deficitet termelő Origóban. Ha igazak a hírek, akkor új megvilágításba kerülnek a pletykák, amelyek szerint az RTL paktumot kötött a kormánnyal a reklámadó ügyében. Nagy verseny várható az Origo-csoport megszerzéséért, hiszen annak ellenére, hogy Habony Árpád és György Bence is hamarosan kormánypárti portált indít, a Fidesznek mindenképpen szüksége van egy olvasottabb online újságra. Eközben Szijjártó Péter barátja csaknem hárommilliárdért kampányolhat a Szerencsejáték Zrt.-nek.

Az RTL Klub is bejelentkezett az Origóért, mivel a luxemburgi anyacége sok fantáziát lát a portálban - tudta meg a Népszabadság. A lap információi szerint ez új megvilágításba helyezi a korábbi médiapiaci pletykát, miszerint az RTL paktumot kötött a kormánnyal a reklámadó mérséklése érdekében - hiszen nehezen elképzelhető, hogy a híradójában igencsak kormánykritikus csatorna Orbán-párti lapot csinálna az Origóból. A megállapodás létét Andreas Rudas, az RTL-csoport alelnöke határozottan cáfolta a lapnak, illetve a portál iránti érdeklődésüket firtató felvetéseket sem kívánta kommentálni. (Az viszont tény, hogy a reklámadót végül egykulcsos formában vezették be, ami a korábbi megoldásokhoz képest milliárdos nagyságú könnyebbséget jelent a tévétársaságnak - a szerk.) Ha a hír igaz, a kereskedelmi tévé a negyedik nyilvánosságra került Origo iránt érdeklődő.

Lapunk is megírta, hogy a vevőjelöltek lassan be sem férnek a Magyar Telekom portájára: például a hét elején Holló Gábor, a Hírkereső tulajdonosa is versenybe szállt a portálért. Az ideje java részét az Egyesült Államokban töltő üzletember Híreső Kft.-jének lenne is pénze az Origóra, hiszen évente csaknem 400 millió forintos nyereséggel fut. Egy frissen alakult vállalkozás, a Brit Média Befektetési Kft. is ajánlatot tett a hírportálért. A cég néhány hete 40 millió forinttal szállt be a Klubrádióba, ügyvezetőjéről, Megyeri András Jonatánról pedig annyit tudni, hogy jelentős iparági tapasztalattal rendelkezik.

Arról, hogy mire számíthatunk, ha végül a Brit Média vásárolja meg az Origót a Szombat című folyóirat úgy vélekedett, hogy a Megyeri mögött álló körök a befolyásuk alá került médiumokban az Izrael-barát irányultságot, illetve a vallási értékek propagálását erősítenék, a hazai belpolitika kérdésében pedig a korábbi, élesen kormánykritikus hangvétel felől inkább a középút felé mozdulnának.

Az Origóra Schmidt Mária frissen alapított Médiaháló Kft.-je is szemet vetett, ám a Terror Háza főigazgatója egyelőre nem nyilatkozott szándékairól - ellenben más piaci források megerősítették az "Origo-szálat". Korábban olyan hírek is szárnyra kaptak, hogy Schmidt a Simicska Lajos médiumai közé sorolt Heti Választ is megvásárolná, ám a vállalkozó minden ajánlatot elutasított. Simicska leszögezte: nem tesz ezzel gesztust Orbán Viktornak, egyik orgánuma sem eladó.

A Magyar Telekom június végén jelentette be, hogy megválik teljes média-portfóliójától. Erre elegendő indok lehet az Origo vesztesége: a cég az elmúlt öt év alatt négymilliárd forint deficitet hozott össze. A Telekom hivatalosan azzal indokolta döntését, hogy a német anyacég minden piacán profiltisztítást hajt végre. A vállalat minden megoldásra nyitott, de a legfőbb céljuk az, hogy a teljes Origo-csoport (a Life. hu, a Videa.hu, a Freemail, illetve a LifeNetwork és az OzoneNetwork tévécsatornák) új tulajdonoshoz kerüljön. Az értékesítési pályázat meghívásos alapon történik.

Az Origóért folyó verseny egyre kiélezettebb lehet, hiszen a kormánynak mindenképpen szüksége van egy olvasott hírportálra, mivel a Magyar Nemzet Online Orbán Viktor és Simicska Lajos viszonyának megromlása után kormánykritikus hangnemre váltott. A hírek szerint ősszel Habony Árpád is elindítja az "anti-444"-nek szánt 888.hu lapot, valamint a TV2 korábbi hír- és programigazgatója, György Bence is kormánypárti portál elindításán dolgozik.

Szijjártó barátja duplán nyert

A Young & Partners és a Trinity International Communications ügynökségek konzorciuma nyerte a Szerencsejáték Zrt. által az év második felére kiírt kreatív-tervezési és médiavásárlási tenderét, a keretösszeg 2,834 milliárd forint - írta a Kreatív. Mindkét vállalat Kuna Tibor tulajdonában van, akit Szijjártó Péter a 444-nek adott interjújában közeli barátjának nevezett - Kuna a Fidesz-frakció kabinettitkára is volt 2003-2008 között. A Szerencsejáték Zrt. a Kreatív kérdéseire válaszolva azt írta, hogy a meghívásos, gyors lefolyású tendert a második féléves, komplex kampányok “megvalósításán keresztül történő támogatásának igénye indokolta”. Az állami vállalat nem vállal kizárólagosságot a győztes felé, és azt sem garantált, hogy a csaknem hárommilliárdos keretösszeg értékében végezheti el a munkát. A Kreatív rávilágított arra, hogy az üzlet indokolatlan, hiszen a Szerencsejáték Zrt. elvileg az állami vállalatok médiaköltéseit felügyelő Nemzeti Kommunikációs Hivatal alá tartozik - az is furcsa, hogy a Nemzeti Vagyonkezelő adta ki az engedélyt a tender kiírására. Pár napja derült ki az is, hogy a Trinity végzi majd a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) kommunikációs feladatait is - tudta meg az Index. Az MTVA sajtóosztálya közölte, hogy a vállalat közbeszerzési eljáráson nyerte el a munkát, és 2015-ben 21,5 milliós keretösszeget hívhat le.