Bernáth László;
könyv;A film mint mozgás;Bokor Pál;
2015-08-24 07:47:00
Végigmegy a film történetén, és a legapróbb részletekig felidézi, milyen eszközökkel képes a film esztétikai értékeit létrehozni. Közben a filmirodalom elmúlt évszázadában is alaposan pásztázott Balázs Bélától Kovács András Bálintig. Előfordul azonban, hogy bizonytalan, vagy többértelmű fogalmakat használ. Mint például a „kinematikus mozgás”, a „telekinetikus”, a „kinetovizuális, a „mozgásnyelvi alap”, és így tovább. Mindennek az az oka, hogy a könyv – címének megfelelően -, azt akarja bizonyítani, hogy a film esztétikai értékeinek létrehozója elsőrendűen a mozgás. Mint írja: „ a film legbelső lényege a látható mozdulat volt és maradt.” Ami azonban nagyon vitatható meghatározás.
Kétségtelen, mozgás nélkül a film csak állóképek sorozata lenne. De hát a film mozgóképek sora és sokak szerint ezek a képek a legfontosabb meghatározó elemei. Meg a vágás, mint a film idő és térteremtésének sajátos eszköze. De persze mozoghat a kamera, mozoghat a színész, a maga módján mozog a cselekmény a játékfilmben, de – mint nagyon jól leírja Bokor – a színek és a hangok mozgása is létezik. Ha a mozgást tarjuk elsőrendű elemnek az olyan, mintha a regény legjellemzőbb vonásának a tárgyak leírását tartanánk, ahogy a francia „új regény” hívei ezt gyakorolták.
Ám hogy mikor melyik elem, melyik pillanatban, vagy részletben, a meghatározó művészi eszköz, az az alkotó elképzelésein múlik. (Bokor túl sokat időzik a filmkészítők magyarázó elméleteinél, pedig ezek csak a maguk módszereit igazolhatják és nem általánosíthatóak.) Mindennek ellenére a magyar filmelmélet egyik nagyon fontos műve A film mint mozgás.