Szerintem;általános iskola;

2015-09-17 08:28:00

A négy C

A kilenc évfolyamos iskola előnyeit vallja Vass Vilmos oktatáskutató, aki úgy látja, hogy valóban időszerű lenne az általános iskola alsó tagozatát megnyújtani, mivel ebben az alapozó szakaszban halmozódnak fel azok az alapkészség-hiányok, amelyek a későbbiekben tanulási nehézségeket okoznak, és sokaknál lehetetlenné teszik a szellemi továbbjutást. Az ötlet tehát jó, csak félő, hogy a Fidesz-kormány ezt is a szokott gyakorlat szerint fogja bevezetni, nem hagyva időt és lehetőséget a szakmai egyeztetésre. A cikk a svéd és finn iskolarendszert említi, amelyekben minden gyereknek megadták a lehetőséget, hogy megfelelő minőségű oktatást kapjon, s erre nem sajnálták sem a pénzt, sem a kidolgozásához az időt.

Rendszerben gondolkodtak, s nem egy-egy elemet akartak megreformálni. Nekem nagyon tetszett a „négy c” elve, erről korábban nem hallottam. Ez az elnevezés az angol kezdőbetűkre utal, és a kommunikációt, a kooperációt, a kreativitást és a kritikai szellemet tartja a fejlett oktatás fő jellemzőinek. E szavak persze borzasztó szakszerűnek és tudálékosnak hatnak, én inkább beszéd- és alkotókészséget, együttműködést és bátor véleményalkotást mondanék helyettük, de mindegy is, a lényeg ugyanaz. Tény, hogy a mai iskola, ahogy a múltbeli is, bármeddig tekintünk vissza az időben, nem ezekről szólt, hanem a fegyelemről, és a tárgyi tudás megszerzéséről, bemagoltatásáról. Én általában jól éreztem magam az iskolában, főleg a társaság miatt, de azért is, mert semmi nehézséget nem okozott a kitűnő bizonyítvány elérése.

A mai magyar iskola persze különbözik az ötven-hatvan évvel ezelőttitől, de a lényeget tekintve sokban hasonló. Sőt, mivel a Fidesz fő oktatási célja az alattvaló-nevelés, több szempontból még rosszabb. A hoffmannizáció során megnövelték a tananyagot, elvették a pedagógusok és az iskolák önállóságát, így nem lehet az gyerekeket egyéni igényeik és érdeklődésük szerint tanítani, csak az egész országban egységesen. A tantervbe számos ideológiai nehezék került, s a 16 éves korhatár sokak számára lehetetlenné teszi, hogy bármi hasznosat is elsajátíthassanak. Sajnos, politikai változás nélkül előrelépés e téren sem várható.