Forma-1;Mercedes;Lewis Hamilton;

2015-10-13 07:58:00

Ezüst nyilak a csúcson

Idén sem akadt igazi ellenfele a Forma-1-ben az egyeduralkodó Mercedesnek, már Oroszországban bebiztosította a konstruktőri vb-címét. A mindössze nyolcadik szezonját futó, a semmiből berobbanó Brawn GP-t felvásároló német alakulat második trófeáját szerezte ezzel.

Hiába van még hátra négy futam a Forma-1 idei szezonjából, a múlt hétvégi Orosz Nagydíjon eldőlt, hogy a Mercedes a csapatvilágbajnok, ha nem is rögtön leintés után: Lewis Hamiltonéknak három ponttal kellett többet szereznie a Ferrarinál, azonban Kimi Räikkönen feleslegesen ért be az ötödik helyre - és szerzett Sebastian Vettellel együtt több pontot a Mercedeseknél -, a futamot követően 30 másodperces büntetést kapott. "Már becsomagoltuk az ünneplésre szánt pólókat a dobozaikba, hogy hazaszállítsuk őket" - mondta nevetve a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff. - "Igazán örültünk, hogy aztán mégis elővehettük őket."

A címet zsinórban másodjára szerezték meg, de ennél több konstruktőri bajnoki címe nincsen a gyári német istállónak. Sőt, ez mindössze a nyolcadik szezonjuk a száguldó cirkuszban. Először 1954 és 1955 között indult a Mercedes, legismertebb pilótájuk a legendás Juan Manuel Fangio volt, aki mindkét évben egyéni világbajnok lett, de a csapat nem tudott a csúcsra érni. Ezt követően hosszú évtizedekig a Forma-1 közelébe sem került a német cég, 1994-ben viszont motorszállítóként visszatért a sorozatba.

A ma ismert egyeduralkodó csapat alapjait 2009-ben rakták le: ebben az évben indult a Honda romjaira épült Brawn GP, mely tündérmesébe illő módon alázta le a mezőnyt. A Mercedes november 16-án jelentette be, hogy megveszi a sikercsapat 75,1 százalékát. Igazi hazafias csapatot raktak össze 2010 és 2012 között: az egyik volán mögött a hétszeres világbajnok Michael Schumacher ült, míg a másik autót a Williamstől igazolt Nico Rosberg vezette.

Az első évben még csak harmadik helyezések jöttek össze, de a 2012-es Kínai Nagydíjon Rosberg megszerezte a Mercedes első győzelmét 57 év után. Az igazi áttörést azonban a Schumachert váltó, a McLarentől érkező Hamilton jelentette, akivel 2013-ban már a csapatversenyben második helyen zárt a német istálló, hogy aztán a 2014-es szezonban megszerezze mindkét vb-címet. A Mercedesnek az jelentett óriási előnyt, hogy nagyon hamar és sikeresen kezdte el fejleszteni a nyolc hengeres motorokat váltó V6-osokat.

"Miután nyertünk 2014-ben, magasabbra tettük a lécet azzal, hogy meg is védjük a címünket. Szükségünk volt minderre, mivel a riválisaink sok fejfájást okoztak nekünk azzal, hogy feljebb zárkóztak hozzánk. Szerencsére két kivételes sportember ül az autóinkban" - lelkendezett Dieter Zetsche, a Daimler AG multinacionális autóipari vállalat elnöke. Az eddigi 15 futamból már 12-t megnyertek az ezüst nyilak. Bár a Mercedes a top tízben sincsen a legtöbb versenyen elrajtoló csapatok rangsorában, 41. futamgyőzelmével a 6. legjobb. Ráadásul mindezt 123 nagydíjon érte el a német csapat, tehát a viadalok 33 százalékát nyerték meg, ami - a Brawn GP 17/8-as mutatója mögött - a második legjobb.

A következő futamon, az október 25-i Amerikai Nagydíjon egyéni világbajnokot is avathat a Forma-1: ehhez mindössze annyira lenne szüksége az éllovas Hamiltonnak, hogy legalább kilenc ponttal többet szerezzen Vettelnél, és kettővel Rosbergnél. A brit versenyzőnek tehát tökéletes - és reális - forgatókönyv lenne, ha úgy nyerne Austinban, hogy mögötte csapattársa végez a második helyen, míg a német pilóta a dobogó legalsó fokán zár.

A Mercedes által beállított rekordok
Egy szezonon belül (mindegyik 2014-ben):
11 kettős siker
16 futamgyőzelem
18 pole pozíció
31 dobogós helyezés
701 világbajnoki pont