közbeszerzés;kommunikáció;

2015-12-12 06:06:00

Ellenfél nélkül nyert az állami tenderen a volt Fidelitasos

Azért indulnak kevesen a közbeszerzéseken, mert ez kemény meló - mondta a Kreatív szaklap éves médiakonferenciáján Kuna Tibor, akinek mindkét cége nyert a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) 25 milliárdos állami reklámtenderén.

 A Young and Partners Kft. (YP) és a Trinity Communications Kft. vezetője tapasztalt a területen, a 444 is emlékeztet, hogy 2010 és 2014 között az állami munkái 80 százalékát nyerte el úgy, hogy ellenfele sem volt. Kuna jó viszonyt ápol Szijjártó Péterrel és Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel. A mai külügyminiszterrel még a Fidelitasban ismerkedtek össze, de Kuna a Fidesz-frakció kabinettitkára is volt 2003-2008 között. A YP 2011-ben többek közt az Országos Egészségbiztosítási Pénztár kommunikációs stratégiáját dolgozta ki, 2012-ben pedig a Miniszterelnökségnél nyert meg egy PR és rendezvényszervezési munkákra kiírt, bruttó 400 millió forintos tendert. Kommunikációs stratégiagyártásból, PR-munkákból, médiavásárlásból, rendezvényszervezésből származó nettó árbevétele 2009-ben 115 millió forint volt, ez 2011-re 450 millióra, 2014-re pedig 2,198 milliárdra nőtt - áll a cégadatbázisban.

Az eseményen felszólalt egy másik nyertes, a Rogán Antal szomszédjaként emlegetett Csetényi Csaba is. A HG 360 Reklámügynökség Kft. vezetője szerint sokan nem pontosan értelmezik az NKH-tendert, „itt ugyanis nem az állam szerződik a cégekkel, a hivatal csak közvetíti a megbízásokat”. Azt nem tudta megmondani, miért volt szükség az NKH felállítására, de szerinte annyira gyerekcipőben jár a rendszer, hogy még nem látni, jól fog-e működni. Egyébként az NKH is a Rogán vezette Kabinetiroda alá tartozik. A HG 360 szervezte többek közt a kormány bevándorlás- és kvótaellenes kampányait több mint egymilliárdért, jelenleg kétmilliárd forintért népszerűsíti a kormányablakokat.

Az évi 25 milliárd forintos keretösszegű állami pályázatról Nobilis Márton, az NKH akkori vezetője nyáron azt mondta, ez csak az első kapu: az eredményhirdetés után minden állami médiaköltést megversenyeztetnek a három győztes között. Érdekes, hogy a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Inter Media Group Kft. (IMG) meg sem próbálta elnyerni a tendert, holott az előző ciklusban ez volt a kormány "kedvenc ügynöksége". Egyesek szerint a kormány azért vezette be az új hirdetési struktúrát, hogy az államigazgatásban szórványosan megmaradt Simicska-közeli tisztviselők még véletlenül se szerződjenek le egy vállalkozóhoz tartozó céggel sem.