BKV;Tarlós István;

2016-01-18 06:00:00

Orbán államosítani akarja a BKV-t is?

Több a tisztázatlan kérdés, mint a válasz az agglomerációs járatok átadása kapcsán. A fővárosi ellenzék lehetetlennek tartja, hogy Seszták Miklós fejlesztési miniszter és Tarlós István főpolgármester ma bármiről is meg tudjon állapodni. Azt is kétségbe vonják, hogy a tárcavezető egyáltalán felhatalmazást kapott volna Orbán Viktortól, vagy a miniszterelnök egyelőre csak lebegtetni akarja az ügyet. Az MSZP-s Horváth Csaba és a DK-s Gy. Németh Erzsébet szerint olyan amputációt hajt végre a kormány, aminek a részleteit egymás között sem tisztázták, a kormányfő számára csak az a fontos, hogy hatalom nélküli bábbá tegye a fővárost.

Amputálják a budapesti tömegközlekedést, arról azonban kevés fogalmuk van, hogy is kellene a műtét végrehajtani. A szocialista Horváth Csaba szerint a kormány nem hajlandó tudomásul venni, hogy az európai fővárosokban, az utazók érdekében a mostani terveknek éppen az ellenkezője történik; egyetlen központ szervezi, működteti a városi, valamint az elővárosi közösségi közlekedést. Egységesek a jegyek, nem okoz gondot a menetrend, a csatlakozás, így feleslegesen várni sem kell a járatokra. Budapestet viszont el akarja lehetetleníteni Orbán Viktor, mert számára elfogadhatatlan, hogy Magyarországon még mindig létezik tőle független hatalom - fogalmazott Horváth. Több a tisztázatlan kérdés, mint a válasz - tett hozzá a szocialista várospolitikus.

Kérdés egyebek mellett, kell-e majd külön jegyet venni a HÉV járatokra, ki rendeli meg ezt a szolgáltatást, beleszólhat-e a főváros a menetrendbe, ez utóbbit összehangolják-e a BKV- járatok közlekedésével, vagy az elővárosokból Budapestre, illetve onnan visszautazók várhatnak-e majd a csatlakozásra. Ezek mellett nagyon nem mindegy, megkapja-e a főváros azt a 2000 milliárd forintot, amennyit a HÉV hálózat ér, vagy ez Budapest "ajándéka" lesz a nagyhatalmú kormánynak - hívta fel a figyelmet Horváth. Kiemelte: Tarlós mondhatná, hogy csupán bérbe adja az államnak a hálózatot, a főpolgármester azonban "nem ennyire bátor". Az sem mindegy, mi lesz a csepeli HÉV sorsa, amelyik az indulástól a végállomásig a főváros területén közlekedik. A MSZP-s várospolitikus lehetetlennek tartja, hogy Seszták Miklós fejlesztési miniszter és a főpolgármester ma ezekben a kérdésekben meg tudjon állapodni. Azt is kétségbe vonja, hogy a tárcavezető kapott-e megfelelő felhatalmazást Orbántól, vagy a miniszterelnök egyelőre lebegtetni akarja az ügyet

A hivatalos közlés értelmében a kormány a szerdai, a Fővárosi Közgyűlés pedig a január 27-i ülésén tárgyalja a megállapodást, s noha Orbán korábban egyetlen fillért sem akart adni az agglomerációs járatok működtetésére, most a tervek szerint átveszi a fővárostól és a központi költségvetésből ezt a feladatot, így várhatóan sokkal többet fog az üzemeltetésre költeni, mint amennyit Budapest kért. Ha így lesz, az nyílt beismerése annak, hogy a kormány ebben is csak a fővárost akarta hátrányos helyzetbe hozni. Horváth Csaba szerint részben azért gondolhatta meg magát a miniszterelnök, mert a BKV-t is államosítani akarja, s"de csak azt követően, hogy tönkre tette". Az agglomerációt is így viszi el és mutathatja a magyaroknak, hogy ő a segítőkész "jó király" - hívta fel a figyelmet.

Ki irányítja majd a fővárost, ha Orbán mindent „átvállal” Tarlós Istvántól? (balra Kocsis Máté fővárosi Fidesz-elnök) FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM

Ki irányítja majd a fővárost, ha Orbán mindent „átvállal” Tarlós Istvántól? (balra Kocsis Máté fővárosi Fidesz-elnök) FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM

Nem csak nyílt színi konfliktus bontakozott ugyanis ki Tarlós István és a kormányfő között, de a főpolgármester kínos helyzetbe is keverte Orbánt, amikor a napokban köszönetet mondott Habony Árpádnak, aki közvetítőként járt el közte és a miniszterelnök között. A miniszterelnök máig tagadja, hogy bármilyen kapcsolata lenne Habonnyal, tavaly nyáron állította, nem a főtanácsadója, áprilisban pedig azt jelentette ki: "nem ismer Habony Árpád nevű személyt és a kabinet kifizetési listáján sem szerepel ilyen név". Horváth Csaba szerint a főpolgármester viselkedése persze befolyásolta a kormányfő kapkodva meghozott döntését, de ennél fontosabb volt, hogy belső felmérések azt mutatták, a budapesti és főváros környéki jobboldali szavazóknak sem tetszik, hogy a kormány nem akar a közlekedésre pénzt adni. Az MSZP-s fővárosi képviselő hozzátette, Habony Árpád is így került a képbe, hiszen ezeket a belső kormányzati felméréseket épp a titokzatos tanácsadó felügyeli, így nem véletlen, hogy a kutatás eredményéről ő számolt be Orbánnak, azután pedig közvetített a kormányfő és a főpolgármester között. Horváth ismét arról beszélt, a miniszterelnök azért akarja kiüresíteni Budapestet, hogy végül kormányzati felügyelet alá vonhassa.

Ha az államnak van arra pénze, hogy a Volán és a MÁV üzemeltesse az agglomerációs járatokat, akkor ezt az összeget miért nem a főváros kapja - tette fel az újabb fejleményekre reagálva a kérdést Gy. Németh Erzsébet. A DK fővárosi képviselője sem tudja, hány jegyet kell majd vásárolni az államosítást követően, de azt sem, át meri-e adni a HÉV-et ingyen a főváros fideszes vezetése a kormánynak. Véleménye szerint ezt akkor sem szabad, ha a pályát és a szerelvényeket ma fel kell újítani. Kérdés az is, átveszi-e a karbantartókat a MÁV. Miután az uniós források, banki hitelek fedezetéül a BKV vagyona szolgál, az is kérdés, mit szólnak majd a lépéshez a főváros és a BKV hitelezői, hiszen legutóbb decemberben kötött 300 millió euró értékű hitelszerződést Budapest, akkor az Európai Beruházási Bankkal. Gy. Németh szerint a kormány számba sem vette a szükséges lépéseket, amikor az elővárosi tömegközlekedés sorsáról határozott, de azzal sem törődtek, hogy az átvétel közlekedési káoszt eredményezhet. Pedig már eddig is szinte mindent elvett a kormány Budapesttől. Ha következő lépésben a BKV-t is elviszik, a fővárosnak nem marad mozgástere és már saját ügyeire sem láthat rá. Az önkormányzat és a főpolgármester hatalom nélküli báb marad - fogalmazott a DK-s képviselő.

A főváros és a kormány közötti vita igazi vesztesei az utasok lesznek. Pataki Márton, az Együtt budapesti elnöke átgondolatlannak tartja a lépést. Orbán és Tarlós háborújában most a főpolgármester nyert, de az utazók vesztettek - köölte a politikus. Az ellenzéki párt szerint az eddiginél többe fog kerülni, ha a kormány átveszi a főváros környéki közösségi közlekedés üzemeltetését.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) szerint is felborul a tömegközlekedés a fővárosban és az agglomerációban is, ha az állam kiveszi a BKK kezéből az elővárosi szolgáltatást. Kormányzati pénzből "behozhatatlan előnybe hozzák majd" a főváros határától induló járatokat, miközben "szándékosan ellehetetleníthetik" a BKV, illetve Budapest működését. Nemes Gábor elnök is arra figyelmeztetett: "kockázatos játékba kezdett a kormány és a főváros", hiszen így felborul a régióban az egységes közlekedési rend, szervezési, összehangolási káosz alakulhat ki. A tervezett változást az EKSZ szakmai indokokat nélkülöző felelőtlen döntésnek tartja, amely a kormány vagy éppen az önkormányzat önös érdekeit szolgálja.

Nem kapja vissza oszlopait a Mahir

Hiába kérte vissza a Mahir Cityposter Kft.az elbontott hirdetőoszlopait attól a cégtől, amelynek telephelyén őrzik azokat. Korábban a Drone Media Studio videofelvétele is megjelent arról, hogy milyen körülmények között tárolják az oszlopokat. Az mno.hu-nak nyilatkozó Puskár Anett, a Mahir tanácsadója elmondta, már több kérelmet beadtak a videón látható telephely gazdájához, a Fővárosi Településtisztasági és Környezetvédelmi Kft.-hez, hogy szolgáltassák vissza a reklámhordozókat, ám nem jártak sikerrel. Pedig az sem biztos, hogy a Mahir használni tudná a betonból kitépett utcabútorokat, Puskár szerint ugyanis szakértővel kellene felméretni, hogy mennyire károsodtak. Megírtuk: a bíróság pár napja ideiglenes intézkedést hozott, ennek értelmében az oszlopbontást be kell fejezni, a fővárosi önkormányzatnak pedig kötelessége biztosítani a 2006-ban kötött szerződésnek megfelelő közterület használatot a Mahirnak.