közlekedés;főváros;Tarlós;Orbán;

2016-01-19 06:07:00

Még nincs fővárosi alku

A szerdai kormányülést követően folytatódnak a tárgyalások az agglomerációs járatok átadásának részleteiről - állítják forrásaink. A tegnap tárgyaláson ugyanis ezekről nem állapodott meg a nemzeti fejlesztési miniszter és a főpolgármester. Seszták Miklós és Tarlós István szűkszavú közleményben tudatták, közeledtek az álláspontok, a főváros illetve a kormány is az utasok számára megnyugtató megoldást akar. A DK-s Gy. Németh Erzsébet továbbra sem érti, ha az államnak van arra pénze, hogy a Volán és a MÁV üzemeltesse az elővárosi járatokat, akkor ezt az összeget miért nem adja oda a fővárosnak.

Közeledtek az álláspontok, megállapodás viszont nem született Seszták Miklós és Tarlós István tegnapi találkozóján, így továbbra is bizonytalan például, hogy az agglomerációs tömegközlekedés államosítása után kell-e majd külön jegyet venni a HÉV járatokra, ki rendeli meg ezt a szolgáltatást, a menetrendet összehangolják-e a BKV- járatok közlekedésével, vagy az elővárosokból Budapestre, illetve onnan visszautazók várhatnak-e majd a csatlakozásra. Ahogy azt sem tudni, a főváros csupán bérbe adja-e az államnak a hálózatot, vagy megválik attól. A nemzeti fejlesztési miniszter és a főpolgármester csak annyit közölt, hogy a nyugodt hangvételű találkozón mindkét fél a megállapodásra törekedett. A fő cél, hogy az utasok számára megnyugtató megoldás szülessen.

Forrásaink szerint a szerdai kormányülés után ül ismét tárgyalóasztalhoz Seszták és Tarlós. Úgy tudjuk, a minisztert Fónagy János államtitkár kísérte el a tegnapi egyeztetésre. A jegyekkel kapcsolatban állítólag nincs vita, ahogy arról sem, hogy a HÉV-et a jövőben a MÁV működteti, a busz csatlakozásokról viszont nincs egyezség, az ezzel kapcsolatos javaslatokról - úgy tudjuk - a kormánynak kell szerdán dönteni. Ez is azt jelzi, hogy Seszták miniszternek - mint azt tegnap is írtuk - Orbán Viktortól nem volt megfelelő felhatalmazása. A tervek szerint a megállapodás részleteit már csütörtökön nyilvánosságra akarták hozni, egyelőre viszont nem tudni, erre valójában mikor kerül sor. Annyi biztos csak, a közgyűlés január 27-én szeretné tárgyalni, jóváhagyni az addigra elkészült kormány-főváros megállapodást.

Hogy várhatóan mi lesz a csepeli HÉV sorsa, amely az indulástól a végállomásig a főváros területén közlekedik, hogy "ajándékba" adja-e a súlyos száz milliárdokat érő hálózatot a főváros a kormánynak, vagy hogy az államosítás miatt várható-e közlekedési káosz? Minderről szerettük volna megkérdezni a főpolgármestert, aki azonban csak megüzente: a fejlesztési miniszterrel abban állapodtak meg, hogy nem beszélnek. A DK-s Gy. Németh Erzsébet viszont lapunknak elmondta: továbbra sem érti, ha az államnak van arra pénze, hogy a Volán és a MÁV üzemeltesse az elővárosi járatokat, akkor ezt az összeget miért nem a főváros kapja. Az ellenzéki politikus szerint pártja számára csak az fontos, hogy az utazók ne járjanak rosszul, amit Seszták és Tarlós tegnapi közleményében meg is ígért. Gy. Németh viszont lapunkat arra figyelmeztette, minden alkalommal, amikor a Fidesz szavakban az emberek érdekeit érvényesíti, a társadalom rosszul jár. A képviselő attól tart, hogy a HÉV-vagyont elveszi a kormány, ami Budapestnek veszteség, mégh akkor is, ha a főpolgármester már az iskolák, s a kórházak államosításakor is azt mondta, nincs vagyonvesztés, mert az intézmények nem magánkézbe kerültek.

Csütörtökre egyébként Tarlós összehívta a rendkívüli közgyűlést, amit a szocialista Horváth Csaba és Gy. Németh kezdeményezett. Az ellenzéki képviselők összegyűjtötték ugyanis a kezdeményezéshez szükséges támogató aláírásokat, így a főpolgármester nem tehetett másképpen. Az ülés napirendjén a közösségi közlekedés 2016-os finanszírozása, a HÉV államosítása szerepel, de a képviselőknek arról is tárgyalni kell, miből fizeti idén az alapszolgáltatásokat a főváros. Az ellenzék hetek óta arra figyelmeztet, nem biztos, hogy jut elég pénz közvilágításra, az utcák takarítására, parkgondozásra, a színházak fenntartására. Akkor sem, ha a kormány visszaveszi az agglomerációs járatok működtetését, ami állami feladat, csak a főváros megfelelő ellenszolgáltatásért cserébe magára vállalta. Csakhogy a fideszes többségnek az ülésen nem kell megjelenni és várhatóan el sem mennek, amit Tarlós a legutóbbi Budapestinfón már megelőlegezett. A főpolgármester akkor bejelentette, a szabályoknak megfelelően összehívja a közgyűlést, azt viszont nem tudja garantálni, hogy határozatképes is lesz.

Megírtuk: Lázár János a múlt csütörtöki Kormányinfón jelentette be, hogy az állam átveszi az agglomerációs közlekedés működtetését és kész a HÉV átvételére is. A Miniszterelnökség vezetője szerint a kabinet elfogadja a főpolgármester észrevételeit, vagyis Budapestnek azt kell finanszíroznia, ami törvényi kötelezettsége. Tarlós korábban kilátásba helyezte, ha a kormány nem ad pénzt az elővárosi tömegközlekedés működtetésére, február 17-e, a fővárosi költségvetés elfogadása után, a városhatáron túlnyúló szolgáltatásokat Budapest nem finanszírozza. Annál is inkább, mert a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tavaly erre egyetlen fillért sem adott. Emiatt a BKK másfél hete - 15 napos határidővel - felszólító levelet küldött a tárcának, amiben közölték, ha nem pótolják a mulasztást, azaz nem fizetik ki a tartozást, a BKK felmondja az agglomerációs közlekedés finanszírozására vonatkozó megállapodást.