oktatás;Emmi;pedagógusok;PSZ;PDSZ;köznevelési kerekasztal;

2016-01-24 19:52:00

Elérte a humántárcát a pedagógusok tiltakozása

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint a köznevelési kerekasztal terve azt mutatja, hogy a minisztérium ingerküszöbét is elérte a pedagógus társadalomban kibontakozott elégedetlenségi hullám, de ha nem hívnak meg mindenkit, aki érintett és érdekelt a rendszer egészének újragondolásában, hanem eldöntik, hogy kivel ülnek le tárgyalni, az nem hoz eredményt. Mendrey László azt mondja, ez tagadhatatlanul macerás folyamat, de már akkora a baj, hogy nem lehet látszatintézkedésekkel elfedni.

Olyan megoldásra van szükség, ami valóban visszarántja a szakadékból a közoktatást, ahová mostanra jutott. Már nem elég, ha visszaadnak az igazgatóknak bizonyos munkáltatói jogokat – érvel a szakszervezeti vezető, a köznevelésiből ismét közoktatási törvényt kell csinálni és el kell fogadni, hogy a KLIK az alapvető probléma. Úgy gondolja, az állam felelősségének meg kell maradnia, hogy támogassa a fenntartó önkormányzatokat, de óriási tévedésnek nevezi, hogy a KLIK megkerülhetetlen. Arra a kormányzati óhajra pedig, hogy az újabb átszervezésekből semmit nem szabad megéreznie a pedagógusoknak és a diákoknak, Mendrey László azt feleli, olyan megoldás nem létezik, mert itt már az egész közoktatási rendszert kell újraépíteni és ez nem lesz könnyű.

A tartalmi feladatokról hasonlóan gondolkodik Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) vezetője is, bár szerinte nem elég kijelenteni, hogy meg kell szüntetni a KLIK-et, azt is meg kellene mondani, mi legyen utána és ez a nehezebb feladat. 2013-től elzavarták az önkormányzatok közoktatáshoz értő tisztviselőit, ma senki nem ért ehhez a szakterülethez, ráadásul ki kellene találni azt is, honnan és hogyan kaphatnak költségvetési forrást az intézmények működtetéséhez. A PSZ elnöke szerint egyébként nem a köznevelési kerekasztal összehívása lenne a megoldás a szakmai egyeztetésekre. Emlékeztet rá, hogy szakszervezetük sztrájkbizottsága hétfőn már harmadszor ül le tárgyalni a kormány képviselőivel, hogy előkészítsék a Balog Zoltán miniszterrel tervezett egyeztetést.

Javaslataik között az egyik legfontosabb kérés az új köznevelési törvény bevezetésével megszüntetett miniszteri tanácsadó testület, a Közoktatáspolitikai Tanács visszaállítása. Ebben a 28 fős testületben ott ültek a szakmai szervezetek, a szakszervezetek, a szülők és a fenntartó önkormányzatok, továbbá az egyházak, alapítványi iskolák, diákönkormányzatok képviselői. Működését a közoktatási törvény szabályozta, nem volt megkerülhető, biztos szűrő volt minden kormányzati elképzelés esetén.

Galló Istvánné szerint még nem lehet tudni, a humántárca vezetőjének kerekasztalról bejelentett terve mit jelentene a gyakorlatban. Egy biztos – szögezte le a Népszava kérdésére, a szakszervezet az egész közoktatási rendszer újragondolását kezdeményezte. A miskolci pedagógusok levele mellett a PSZ novemberben a miniszterelnöknek írott leveléhez is sokan csatlakoztak, miután a szakszervezet kongresszusa nem fogadta el a felvetéseikre adott államtitkári választ. Több szálon is futnak tehát a tiltakozások, de a szakszervezeti vezető biztos benne, hogy a kezdeményezések összeérnek és a szakma egységesen lép fel, hogy kiharcolja a változásokat.

A felsőoktatási kerekasztal mintájára megalakuló köznevelési kerekasztal létrehozását Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere jelentette be szombaton Budapesten, miután a Nemzeti Pedagógus Karral és szakmai szervezetekkel tárgyalt.