főváros;büdzsé;Tarlós;

2016-02-20 06:06:00

Tarlós: igen, előfordul, hogy beszélek Habonnyal

Metrófelújításra lesz pénz, csak még azt nem tudni, honnan. A támogatási szerződést ugyanis egyelőre sem a kormány, sem az Unió nem írta alá, de a főváros április elején ezt szeretné megkötni a kabinettel. Az M3-as felújítására azután Brüsszelnek kell rábólintania. A szerdai közgyűlés napirendjéről azért került le a metrópótló buszbeszerzés ügye, mert még nem dőlt el, járműveket, vagy szolgáltatást vásároljanak-e. Minderről Tarlós István lapunknak válaszolva beszélt a tegnapi Budapestinfón.

Június elejére várhatóan megérkezik Budapestre a 3-as metró első két felújított szerelvénye. A teljes vonalat 2019. szeptember 30.-án adják át, de a megújult szerelvények már 2019 nyarán futhatnak a felújított alagútban. A felszíni pótlásokhoz szükséges útépítési tervek elkészültek a múlt hónapban és az engedélyek is megvannak, valamint rendelkezésre állnak a vasúti pálya kiviteli tervei és az ahhoz szükséges engedélyek is. A fővárosi közgyűlés szerdai döntésével mód nyílt a kiviteli tervek elkészíttetésére, mintegy kétmilliárd forint értékben, az M3-as metró felújítására pedig lesz pénz, csak még azt nem tudni, honnan.

A támogatási szerződést ugyanis egyelőre sem a kormány, sem az Unió nem írta alá. Erről lapunknak válaszolva beszélt a tegnapi Budapestinfón a főpolgármester. Tarlós István szerint a főváros arra törekszik, hogy a szerződést március végén vagy április elején megkösse a kabinettel, erre azonban még Brüsszelnek rá kell bólintania. Arra a felvetésre, miszerint ha a kormánnyal sikerül szerződni a támogatásról, akkor ezt az Unió is jóváhagyja, Tarlós közölte, ha így fogalmazunk, sokat segítünk a városnak. Azt még nem tudják, hogy a 3-as metró pótlására buszokat, vagy szolgáltatást vásárol-e a főváros. Erről egyelőre vitáznak, a kérdés ezért került le a szerdai közgyűlés napirendjéről. A főpolgármester ennek kapcsán megjegyezte, mondjanak bármit, ő a BKV-nál fontosnak tartaná a munkahelyek megőrzését. A Fővárosi Közgyűlés várhatóan március végéig dönt a buszbeszerzésről.

Nem lesz zűrzavar, sőt az utazóközönség semmit sem fog érzékelni abból, hogy az állam visszaveszi a budapesti agglomerációs járatok üzemeltetését - igyekezett mindenkit megnyugtatni Tarlós. Megismételte, a kormány vállalta, hogy januártól megtéríti a szolgáltatást, előleget is folyósított, a főváros pedig a technikai eljárások befejezéséig működteti a járatokat. A kabinettel kötött megegyezés kapcsán arról beszélt, "sok-sok egyetértés mellett budapesti ügyekben még lehet egy kis családon belüli tányércsörgés a jövőben is". A vitákat jelzi Tarlósnak az a megjegyzése is, amely szerint "az önkormányzatiság és az önkormányzati autonómia nem fellendülő szakaszban van ma Magyarországon".

Budapest szerdán elfogadott büdzséjét, amely még ellenzéki szavazatot is kapott, végrehajthatónak nevezte, hiszen a főváros idei működési bevétele egymilliárd forinttal meghaladja a kiadásokat. Nominálisan ugyan 85 milliárdos hiány van, de 70 milliárd forint úgynevezett forrásmaradvány formájában rendelkezésre áll, a még hiányzó 15 milliárdot pedig hitelből pótolják. Az ellenzéki bírálatokra utalva a DK-s Gy. Németh Erzsébetnek azt üzente, "inkább úgy kellene viselkednie, mint egy trappista szerzetesnek: szorgalmasan dolgozni és mélyen hallgatni".

A Tarlós irányításával működő Budapesti Önkormányzati Szövetség (BÖSZ) módosítaná az újonnan elfogadott építési szabályokat. A szövetség azt szeretné, hogy továbbra is biztosítsák a helyi önkormányzatok önrendelkezési jogát saját településük karakterének, épített és természeti környezetének alakítására és megőrzésére. Azt is kérik a kormánytól, hogy az állami tisztviselői kar az önkormányzati szektorban dolgozó köztisztviselőket, közalkalmazottakat is foglalja magába, így az ő bérük is emelkedhetne.

Március 15-től a szmogriadó riasztási fokozata esetén több járművet lehet majd kitiltani a forgalomból, mint korábban. Szerdán módosították az erről szóló rendeletet: az új jogszabály értelmében az autók harmadát kitilthatják a fővárosi forgalomból. Az agglomerációval együtt ez akár 300 ezer gépkocsit is érinthet, Budapesten pedig 180 ezret - fogalmazott a főpolgármester.

Újra felmerült, hogy Habony Árpád milyen minőségében jött beszélgetni az agglomerációs járatok kérdéséről a Városházára. Tarlós közölte, sosem tagadta le, hogy Habony ott járt, de a további kérdéseket szenilis csapongásnak nevezte. "Habony Árpád-i minőségében járt itt" - ismételgette. "Előfordul, hogy néha beszélünk, az ördög vigye el" - fogalmazott, kikérve magának, hogy magyarázkodnia kelljen. Kiemelte, sosem állította, hogy a miniszterelnök küldte Habonyt, akivel egy dologban hasonlítanak egymásra: egyikük sem párttag a Fideszben.