Oscar-díj;Saul fia;

2016-03-03 06:45:00

Saul fia után Saul gyermekei - A film utóélete

Hatalmas ováció és lelkes taps fogadta Nemes Jeles László Oscar-díjas rendezőt és stábját tegnap a dugig megtelt Toldi moziban, ahol pár órával hazaérkezésük után a Los Angelesben díjazott Saul fia című film alkotói a díj után először találkoztak a hazai sajtóval. Az első bejelentés arról szólt: már 180 ezer fölé emelkedett itthon a film nézőinek száma, s ezzel a Saul fia lett az elmúlt öt év legnézettebb magyar filmje.

Általános ünneplés közepette vette ki táskájából Nemes Jeles László a fényes aranyozott szobrot, amilyenből a legtöbben most először láttunk eredeti példányt. Az idegennyelvű kategóriában a Saul fia című filmmel elnyert Oscar mellé gyorsan odakerült még két nagyszerű trófea: a független filmesek Independent Spirit Awards díja és a hangvilág megteremtéséért Zányi Tamásnak ítélt legmagasabb szakmai díj, a Green Reel. Az öröm szinte tapintható volt a Toldi mozi dugig megtelt soraiban, gyakran harsant fel a frappáns válaszokon nevetés, és csattant fel gyakran taps egy-egy fontos gondolat elhangzásakor. Az immár Oscar-díjas Nemes Jeles László rendező mellett ott ült az asztalnál Rajk László díszlettervező, (az egyenesen a reptérről érkezett) Röhrig Géza főszereplő, Zabezsinszky Éva casting direktor, Sipos Gábor és Rajna Gábor producerek, Zányi Tamás hangmérnök, Vági Zoltán történész, Krasznahorkai Balázs, a rendező munkatársa és Melis László zeneszerző. Erdély Mátyás operatőrt a munkája akadályozta abban, hogy a győztes csapattal együtt jelen legye, az ő rendkívüli szakmai díját, amelyet az amerikai operatőrök céhétől kapott, ily módon csak odaképzelhettük a másik három díj mellé.

Mit tervez egy elsőfilmes rendező, hogyan tovább, ha mindjárt az első filmjére megkapja az Oscart? A kérdésre Nemes Jeles röviden azt mondta, minden film kihívás, minden újabb filmnek csak nagy ambícióval érdemes nekifogni. A maga részéről úgy tervezi, hogy minden elkövetkező filmje nehéz film lesz, ugyanis olyat nem akar rendezni, amilyet már rendezett, csak olyat, ami valamilyen módon új. „Jó emberek vesznek körül – nézett végig a mellette ülő stábtagokon -, rám szólnak majd, ha ellustulok.” Azokra a megjegyzésekre, amelyek az Oscar-díj kiváltotta itthoni óriási örömöt és az egész országot jellemző büszkeséget igyekeztek leírni, a fiatal rendező azt mondta, ez boldoggá teszi, mert az óriási öröm, ha az emberek örülnek és a magukénak érzik a film sikerét. Röhrig Gézától megtudtuk, még a díjkiosztás előtt megindult hozzá a szurkoló üzenetek tengere.

Steven Spielberggel több ízben is beszélt Nemes Jeles, érdeklődésre elmondta, Spielberg azt mondta Saul fiáról: fontos film, mert nagyon erősen hozzájárul a holokauszt kollektív emlékezetének erősítéséhez. Még azt is hozzátette, nem gondolta volna, hogy erre az erőteljes filmre ilyen sokáig kelljen várnia a Schindler listája után. Nemes Jeles elárulta, megnézte videón azt az Oscar-osztást, amikor Spielberg átvette a díjat a Schindler listájáért. A nagy előd akkor négy percig beszélhetett, jegyezte meg a friss Oscar-díjas az egykori szabályokra utalva. Hozzátette, most mindössze 45 másodperc volt engedélyezve a díjazottaknak. Valaki arra volt kíváncsi, nem nyomja-e agyon a kezdő rendezőt az óriási díj. A válaszból kiderült, a híres szobor, ami ott csillogott a szemünk előtt, megvan vagy 4 kilo. „Majd betesszük egy vitrinbe, elzárjuk és nem nézek rá naponta – mondta némi malíciával Nemes Jeles. - De ha már ott voltunk, jobb, hogy megnyertük. Ha ügyesen csináljuk, nem fog agyonnyomni. Bölcsesség kell hozzá meg szerencse.”

Ami magát az Oscar-gála őrületes felhajtását illeti, Nemes Jeles elmondta, a maga részéről teljesen módosult tudatállapotban csinálta végig az egészet. Találkozott emberekkel, látott fotókat – és egyszerűen nem tudja, mi történt. Átvette a díjat és semmire sem emlékszik, mondta. Röhrig Géza ennél sarkosabban fogalmazott az Oscar-gáláról. Szerinte az idiotizmus orvosi esete, ami ott folyik. A viccek rosszak, a nézőtéren az időnként megüresedett helyek betöltésére a helyfoglaló emberek úgy állnak sorba az ajtóban, mint anno a Lenin Mauzóleum előtti tömeg Moszkvában. Kiderült, Nemes Jeles helyét kétszer is elfoglalta egy-egy ilyen hivatalos helykitöltő, miközben ő maga ott állt és szeretett volna leülni.

A rendező a következő, Sunset című filmjéről elmondta, folynak az előkészületek, itthon és a környező országok magyar lakta területein lázasan keresik a megfelelő szereplőket. Színészekre, amatőrökre egyaránt kíváncsiak. Magáról a filmről egyelőre nincs több mondandója, mint ami eddig is közismert, a múlt század elején játszódik, s egy fiatal nő áll a középpontjában. „Van egy titkos tervem, tette hozzá, világhírű színésznőt szeretnék csinálni a filmemben egy fiatal magyar színésznőből.” A holokauszt témájával nem szándékozik a újabb filmen foglalkozni, mint hangsúlyozza: elmondta a Saul fiában, amit mondani akart.

Vági Zoltán történésztől megtudtuk, a film hatására a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltárral indítanak egy programot Saul gyermekei elnevezéssel, amelynek védnökségét Nemes Jeles László elvállalta. A program azt kívánja felkutatni, ki volt az a 100 ezer magyar zsidó gyerek, akit a haláltáborba hurcolt négyszázezer magyar zsidóval együtt meggyilkoltak. „Ez a holokauszt egyik hatalmas fehér foltja, a gyerekekről azt sem tudjuk, hogy hívták őket.”

A Népszava kérdésére megtudtuk, hogy a Saul Fia kft. és a Jelenkor kiadó négy könyvet jelentet meg az alkotók szándéka szerint, ezek a Saul fia hivatalos kiadványai. Közülük az első már megjelent Túl a feketén címmel, ez Georges Didi-Huberman francia filozófus levele Nemes Jeles Lászlóhoz. Ezt követi a Saul fia filmkönyv júniusban, az ünnepi könyvhéten. Az exkluzív kiadványban a film alkotói mesélnek a forgatásról, s arról, hogyan készültek napról-napra az embert próbáló felvételekre. A harmadik kötet Vági Zoltán: Saul gyermekei című munkája, amely azt kívánja feltárni, mi történt az 1944 nyarán elhurcolt több mint százezer gyerekkel és szüleikkel. A kérdésekre a választ az SS eredeti iratai és a visszaemlékezések, tanúvallomások ezrei alapján keresi a történész kutató. A negyedik kötet pedig a Tekercsek a Sonderkommandóból címmel adja közre mindazokat az információkat a haláltáborról, amelyeket titkos feljegyzéseikben az utókorra hagytak a Sonderkommando tagjai.

Távolabbi terveiről az Oscar-díjas Nemes Jeles annyit mondott, a díj után sok ajánlatot kaptak. „Az a tervem, hogy ne csak egy tervem legyen, hanem több elképzelésen dolgozzam folyamatban, és szeretnék más nyelven is forgatni. Meglátjuk, mi valósítható meg.”