villamos;Szabadság híd;
2016-06-18 07:06:00
Megkezdődött csütörtökön a dél-budai villamoshálózat felújítása, a vágányokat munkások, munkagépek lepték el, ami máris káoszt okozott a fővárosi közlekedésben, a Szent Gellért tér környékén hatalmas dugók alakultak ki, miközben a villamos- és az autósforgalom elől elzárt Szabadság híd valóban a szabadság hídjává vált: a gyalogosok és a biciklisták akadálytalanul közlekedhetnek rajta.
A munkával 55 dél-budai villamosmegálló akadálymentesítésének és korszerűsítésének kezdtek neki, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint augusztus 28-ig 35 dél-budai peront szélesebbre is magasabbra is építenek (a felújítások a 17-es, 19-es, 41-es, 47-es és 49-es villamosok közlekedését érintik). A munkálatok miatt a Bartók Béla úton a Gellért tértől és a Fehérvári úton a Móricz Zsigmond körtértől kifelé nem közlekedhetnek a villamosok, helyettük pótlóbuszok járnak az Erzsébet híd és a Petőfi híd felé kerülve. A felújításra elsősorban azért van szükség, hogy a peronokat és a pályát az új CAF-villamosokhoz igazítsák.
FOTÓ: MTI/BRUZÁK NOÉMI
A BKK szerint ez az építkezés lesz az idei év egyik legjelentősebb, két és fél hónapon át tartó közösségi közlekedést érintő beruházása Dél-Budán. A Szabadság hídra azért sem lehet kocsival felhajtani, mert a budai oldalon a hídra kanyarodó vágányokat is átépítik. A biciklisták ennek örülhetnek, de nem sokáig: az új, szélesebb peronok miatt problémássá válhat a kerékpáros közlekedés, a Bartók Béla út belső szakaszán a szélesebb villamosperon mellett két közúti sáv sem fér el.
"Miközben közlekedési problémákat is okoz a kormány Várba költözése, a Szabadság hidat is lezárják a nyárra, a Bartók Béla úton pedig lehetetlen helyzetbe kerülnek a kerékpárosok" - fogalmazott még a munkálatok megkezdése előtt Gy. Németh Erzsébet. A Demokratikus Koalíció (DK) fővárosi képviselője szerint kaotikus a budapesti közlekedés fejlesztése, ahogy az ahhoz kapcsolódó beruházások is. Egyben felszólította Tarlós István főpolgármestert, hogy a fővárosiak és a Budapestre látogatók érdekeit képviselje, ne pedig a Fideszét.
Tarlós pénteken, a Hír TV Reggeli Járat című műsorában reagált a DK-s kritikákra. Mint mondta, a Szabadság híd lezárására "organizációs okok" miatt van szükség, szerinte a fejlesztésnek már régen meg kellett volna történnie. "Tehát mi nem ad hoc liberális karneválok miatt zárjuk le a hidat, mint annak idején hetente a Lánchidat Gy. Németh Erzsébet és állandó jellegű társtettesei tették, hanem olyan okból, aminek eredményeképpen a budapestieknek valami hasznuk is keletkezik" - fogalmazott.
Persze kisebb-nagyobb javítgatások eddig is történtek, hiszen például a Bartók Béla úton már annyira ramaty állapotban voltak (vannak) a sínek, hogy tavaly márciusban egy villamos ki is siklott. A Szent Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér között tavaly novemberben is voltak felújító munkálatok, ezek miatt a villamosok egy hétig nem közlekedtek. Jelenleg a néhány hónapja lerakott aszfaltot törik fel. A Móricz Zsigmond körtéren 2011-2014 között is nagy, elsősorban a négyes metróhoz kapcsolódó felújítások folytak, ám nem minden, a körtéren található peront sikerült "CAF-osítani", így ott is újabb munkálatokra lehet számítani.