taxi;Uber;

2016-07-13 12:23:00

Elege lett az Ubernek - Kivonul Magyarországról

Felfüggeszti a szolgáltatást az Uber Budapesten július 24-én 12 órától, amikor életbe lép a működését ellehetetlenítő jogszabály - jelentette be Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.

Hozzátette: a jogszabály nyomán bevonhatják az autósok jogosítványát, elvehetik rendszámukat annak ellenére, hogy minden engedéllyel rendelkeznek. Mint mondta, nem szeretnék ennek kitenni 1200 egyéni és kisvállalkozó autósukat. Hangsúlyozta, kezdettől fogva keresték a párbeszédet a döntéshozókkal, több alkalommal tettek le konkrét javaslatot az asztalra, de "zéró nyitottság és zéró hajlandóság" volt a döntéshozókban, hogy érdemben foglalkozzanak ezekkel.

Kérdésre válaszolva elmondta, határozatlan időre függesztik fel a szolgáltatást Magyarországon. Dolgozni fognak a szabályozás további módosításán, ha lesz igény a döntéshozók részéről erre - tette hozzá. Elsősorban rajtuk áll, mikor változhat meg a szabályozás, ha ez megtörténik, akkor visszatérne az Uber - mondta. Kitért arra is, megnézik, milyen más szolgáltatás élhet meg Budapesten, mivel az Uber rendszerét a személyszállításon kívül másra is használják. Egyelőre konkrét tervek nincsenek - tette hozzá.

Az Uber Magyarországon Budapesten kívül Budaörsön, Budakeszin, Nagykovácsiban, Solymáron, Pilisszentivánon, Pilisvörösváron, Pomázon, Pilisborosjenőben, Ürömben, Pátyon, Telkiben, Gyálon és Dunaharasztiban nyújt szolgáltatást.

Fekete Zoltán szerint egyértelművé tették, hogy az Uber be akarja tartani a szabályokat, minden feltételt teljesítettek, ami felmerült. Kötelezővé tették a sofőröknek a vállalkozói adószámot, amelynek nyomán a rendszer a nevükben elektronikus számlát állít ki az utasoknak. Személyszállítói engedéllyel ma már minden sofőr rendelkezik, az autóikat is levizsgáztatták, aki nem teljesítette ezeket a feltételeket az nem használhatta a rendszert - mondta. Minden fuvar 1,3 milliárd forintra volt biztosítva - jegyezte meg. Az Uber arányait tekintve több adót fizet Magyarországon, mint a milliárdos forgalmat bonyolító legnagyobb taxiscégek - tette hozzá az operatív igazgató.

Bíztak abban, hogy születhet egy innovációbarát szabályozás, ami nem született, helyette tiltó szabályozás lép életbe, amellyel az államkassza is adóbevételtől esik el - mondta. Emlékeztetett, az Európai Bizottság júniusi iránymutatása szerint a sharing economy (közösségi gazdaság) szabályozására nem elfogadható a tiltás, a blokkolás, és több európai országban fogadtak el az ilyen típusú szolgáltatásokat a jogrendbe beillesztő szabályozásokat, példaként Finnországot, Romániát, Litvániát és Észtországot említette. Kitért arra, hogy a franciaországi labdarúgó Európa-bajnokság során több mint egymilliónyian utaztak az Uberrel. A világ 480 városában, 21 uniós országban működik a szolgáltatás. Felidézte, 160 ezer felhasználója volt a szolgáltatásnak Budapesten, az utazások 39-40 százaléka külföldiekhez köthető, főleg a 20-35 éves korosztály utazott velük.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium örül és vádol

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tudomásul veszi az Uber döntését, miszerint a cég inkább kivonul Magyarországról, minthogy vállalja a törvényes működést, az adófizető magyar taxisokkal való tisztességes piaci versenyt és az adófizetést. 

A minisztérium közölte: az Uber adóelkerüléssel és a magyar jogszabályok semmibevételével, engedély nélkül végzett személyszállító tevékenységet, és így tett szert versenyelőnyre, emiatt más országokban be is tiltották vagy korlátozzák tevékenységét.

A magyar kormány és a parlament több intézkedéssel segítette, hogy az Uber tevékenységét "legalizálja", törvényes keretek közé terelje, több intézkedést hozott az egyenlő versenyfeltételek garantálására, a feketetaxizás visszaszorítására. Az Uber döntése azonban azt jelzi, hogy a cég nem vállalja a tisztességes piaci versenyt és törvényes működést - húzta alá az NFM.

Az UBER ezzel a videóval búcsúzik Budapesttől!

Az Uber-gyilkos törvény

Az Országgyűlés június 13-án fogadta el azt a törvényjavaslatot, amely alapján ideiglenesen, legfeljebb 365 napig blokkolni lehet azokat az internetes oldalakat, amelyek jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínálnak. A tiltás akkor rendelhető el, ha a taxiszolgáltatást szervező vagy közvetítő nem felel meg a kormányrendeletben meghatározott diszpécserszolgálati követelményeknek és ezen engedély hiánya miatt a hatóság bírságot szabott ki, a megbírságolt pedig tovább folytatja ezt a tevékenységet.

A diszpécserszolgálati tevékenységről rendelkező kormányrendelet szerint önálló diszpécserszolgálati tevékenységet vállalkozás a közlekedési hatóság által kiadott engedély birtokában végezhet.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábbi közleménye szerint a jogszabály szerint a jogellenesen működő személytaxis személyszállítás a jövőben azzal is szankcionálható lesz, hogy az engedély nélkül végzett tevékenységhez használt személygépkocsit első alkalommal 6 hónapra, ismételt szabályszegés esetén legfeljebb 3 évre ki kell vonni a forgalomból. A járművezető kilenc büntetőpontot kap, ismételt elkövetés esetén újabb kilencet, vagyis ebben az esetben automatikusan fél évre visszavonják a vezetői engedélyét.

Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója. MTI Fotó: Balogh Zoltán

Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója. MTI Fotó: Balogh Zoltán

A cég egy hónapja azt ígérte: hiába blokkolják, nem adja fel

A törvény meghozatala után Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív vezetője közleményben tudatta: a vállalkozás  továbbra is kitart amellett, hogy az új technológiák betiltása, blokkolása  - pusztán azért, mert azokat nem lehet beleerőszakolni az elavult szabályozás keretei közé - nem jó irány.

A közleményben kiemelte, hogy mindezt megerősíti az Európai Bizottság iránymutatása is, amely felhívja a tagállamok figyelmét, hogy a megosztáson alapuló gazdaság szereplői esetében ne a betiltást, hanem az ésszerű szabályozást válasszák.

Többet adóztak, mint a taxisok

Az Uber magyar leányvállalata a tavalyi évet 164 millió forintos árbevétellel és 13 millió forintos adózott eredménnyel zárta, amely után 2,1 millió forint társasági adót fizetett be a költségvetésbe. Ez 1,3 százalékos társaságiadó-árbevételi arány, ami jóval magasabb, mint a taxicégek hasonló arányszáma. Azaz nem állja meg a helyét az az állítás, hogy az Uber Magyarországon nem fizet társasági adót - írta a Magyar Nemzet június 15-én.

 Orbánék "nem értik a 21. század működését"

Az ellenzéki pártok a törvényhozást megelőző vitában az Uber mellé álltak.

A DK fővárosi képviselője közleményében úgy fogalmazott: az Orbán-kormány azzal oldaná meg az egy éve húzódó vitát, hogy betiltja az Uber használatát. "Az internetadó pártja" láthatóan továbbra sem igazán érti a 21. század működését, ha tisztességes szabályozás kialakítása helyett csak rendszámtáblák lecsavarozását tudta kitalálni.

Az Együtt - a Korszakváltók Pártja úgy foglalt állást: megengedné, hogy az Uber működjön, és az utasokra bízná, hogy eldöntsék, mivel akarnak közlekedni.

Az LMP az utasok érdekeit tartotta volna szem előtt. Gál József úgy fogalmazott: az utasoknak az az érdekük, hogy megfelelő áron kapjanak jó minőségű szolgáltatást. Javaslatot tett arra, hogy töröljék el a taxis társaságoknál alkalmazott hatósági árat, hogy ezzel is teret engedjenek a versenynek.

Az MSZP szerint a kormány lusta. Tóth Bertalan  azt mondta, “a kormány nem akar szöszmötölni a szabályozással, hanem inkább betiltja. Ennyire elvannak foglalva a saját ügyes-bajos dolgaikkal?” Tóth szerint bezzeg máshol (pl. Észtországban) találtak erre megoldást.

A taxisok tiltakoztak, felvonultak

A közösségi személyszállítás betiltásáért többször is  demonstráltak a taxisok Budapest belvárosában. 

Gottlieb Géza, a demonstrációk egyik szervezője elmondta: azt követelik, hogy a hatóságok tartassák be az önmaguk által és a törvényhozás által hozott szabályokat, vagyis vegyék le a rendszámot az illegális személyszállításon ért sofőrök autójáról, valamint vegyék el a jogosítványukat. Korábban megfogalmazott javaslataik között az is szerepel, hogy kobozzák el a tetten ért gépjárművezető autóját. Azt is követelték, hogy tiltsák le az internetes felületekről a közösségi személyszállítók applikációját.