EU;metró;felújítás;

2016-07-16 07:04:00

Mégis ad pénzt a Unió metrófelújításra

Nem kell mamuthitelt felvenni a 3-as metró felújításához, az Európai Unió ugyanis örömmel részt vesz annak részfinanszírozásában. Erről csütörtök este hivatalosan tájékoztatta a főpolgármestert az Európai Bizottság illetékese. Bár végleges döntés még nincs, úgy tűnik, az infrastruktúra felújításhoz szükséges 137,5 milliárd forint 85 százalékát elvileg az Unió állja. Tarlós István azon sajtóhírekre reagálva beszélt erről tegnap, amelyek szerint az EU nem finanszírozza a beruházást, így Budapestnek alaposan el kell adósodnia.

Szóba nem kerül az, hogy a metrófelújítás valami mamuthitelből történne - igyekezett mindenkit megnyugtatni tegnap a főpolgármester. Tarlós István rendkívüli tájékoztatóján felolvasta az Európai Bizottság hivatalos levelét, amelyben csütörtök este kilenckor arról tájékoztatták, az Unió örömmel vesz részt a 3-as metró infrastrukturális felújításának részfinanszírozásában. A projektért felelős válasza szerint a Bizottság egyeztetést kezdeményez az Európai Beruházási Bankkal, hogy a projekt támogatáson felüli részét tudnák-e finanszírozni. A főpolgármester azon sajtóhírekre reagálva beszélt erről, amelyek szerint az EU nem ad pénzt a felújításra.

Kiderült, Tarlós már egyeztetett a szakminiszterekkel is arról, mi legyen a helyzet az Unió által nyújtott támogatás és a tényleges bekerülési költség közötti résszel. Az EU a 3-as metró - szerelvény- és infrastruktúra - felújítását "kompakt egységként" kezeli. A szerelvények felújítását hitelből finanszírozzák. A teljes projekt elszámolható költsége várhatóan 205,5 milliárd forint, ebből az infrastruktúra felújításra jutó rész 137,5 milliárd, amire elvileg az EU 85 százalékos támogatást adhat, azt viszont nem tudni, mennyit adnak majd a valóságban.

A főpolgármester szerint a hiányzó részt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által biztosítható kamatmentes hitelből lehet pótolni, erre van mód. "Ez vissza nem térítendő lenne, úgy működne a dolog, hogy adhatna kamatmentes támogatást a (...) szakminisztérium olyan formában, hogy ismét megemeli a BKV működési finanszírozásának értékét körülbelül évi hatmilliárd forinttal" - fogalmazott a főpolgármester. Azt nem állította biztosan, hogy ezt el tudják érni, és azt sem, hogy a résre nem kell majd visszafizetendő hitelt állami garanciával felvennie a fővárosnak, de közölte, a pesszimista prognózisok szerint is körülbelül 40-50 milliárd forintnyi hitelállományt kell majd visszafizetni, és nem 137,5 milliárdot, mint ahogyan azt csütörtöki számában a Népszabadság állította. Hangsúlyozta: konstruktív egyeztetés folyik a kormánnyal a "hiányzó rés betöméséről". Emlékeztetett: a kormány mellesleg aláírt egy támogatási szerződést a fővárossal.

Indokolatlan optimizmus a mai világban bármit készpénznek venni, de nem korrekt előre bekiabálni, hogy Budapestnek mamuthitelt kell felvennie a 3-as metró felújítása miatt. Lázár János a csütörtöki Kormányinfón "egy árva szóval nem mondta, hogy hitelből kell a beruházást megvalósítani, azt mondta, elméletileg ez is lehetőség, de nincs róla döntés". Erről lapunk kérdésre beszélt Tarlós. Bevallotta, elképzelhető, hogy a beruházás támogatásáról csak hónapok múlva dönt az Európai Bizottság, de a kabinettől azt kérte, hogy a július 20-i vagy az augusztus 5-i ülésén kormányhatározatban adjon fedezetigazolást a metrófelújításhoz, ennek birtokában a BKV már tud kivitelezési szerződést kötni. Ha az egész projekt hitelből valósulna meg, az a város eladósodásán túl egy sor más problémát is felvetne, a BKV nem lehetne kedvezményezett, nem igényelhetné vissza az áfát és egyébként ezt az önkormányzat hitelképessége sem engedné meg.

Tarlós arra egyelőre nem tudott konkrét választ adni, hogy a hiányzó 40-50 milliárd forintot kitől fogják felvenni, ma még azt sem tudni, hogy a főváros részesülhet-e az NFM kamatmentes konstrukciójából. Ezért kell a kormány előzetes fedezetigazolása, aminek híján hónapokat is csúszhat a beruházás megkezdése. Tarlós nem merné állítani, hogy novemberben elkezdődik az infrastruktúra felújítása, de 2019 végére biztosan megújul a 3-as metró. Cáfolta a Népszabadság azon értesülését is, miszerint a metrófelújítást is tartalmazó támogatási listát még nem küldték ki Brüsszelbe. "Az új szabályok szerint nemcsak az Európai Bizottsághoz, hanem szakmai háttér szervezethez is lehet küldeni a listát, az NFM pedig másfél hónappal ezelőtt ez utóbbit tette" - jelentette be. Az is kiderült, Tarlós a végsőkig fog ragaszkodni ahhoz, hogy a fővárost 2014-2020 között megillető, összességében 340 milliárd forintos uniós támogatási keret, valamint az újpalotai villamosra szánt keretből maradó 12,5 milliárd forint, ne kerüljön el Budapesttől, ez ügyben már két levelet is írt a miniszterelnöknek. Tegnap reggel pedig Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel tárgyalva azt szűrte le, hogy ezzel ellentétes szándék a szakminisztériumban sincs.