Emberkísérletet végez a kormány

Publikálás dátuma
2016.08.04 07:07
Súlyos betegségekben szenvedőket is munkára fogna a kormány FOTÓ: VAJDA JÓZSEF
Emberkísérletet végez a kormány, amikor lényegében hatórás munkavégzéshez köti a segélyezést sokszor szinte mozgásképtelen, vagy súlyos, krónikus betegségekkel, netán alkoholizmussal küzdők esetében. Az újabb közmunka-mintaprogram eleve kudarcra van ítélve.

Tavaly a mezőgazdasági idénymunkán, de közmunkás béren foglalkoztatható közmunkásokkal kísérletezett a kormány, idén a beteg, mentálisan vagy szociálisan eddig munkavégzésre alkalmatlannak minősített emberek speciális programjával próbálkozik. A Közmunkás Szakszervezet társelnöke szerint mindegyik kísérlet csak szakmai háttér nélküli ötletelés, amely a gyakorlatban nem működik. Komjáthi Imre emlékeztetett rá, hogy a vidéki munkanélküliek a közmunkás bérnél magasabb napszámért vállalnak gyümölcsszedést és egyéb idénymunkát, mert ezekben a családokban minden fillér számít. A tavaly nyáron hatalmas lehetőségként beharangozott program kudarcát a Belügyminisztérium (BM) is elismerte, amikor kiadta, hogy 2015-ben összesen 153 közmunkást sikerült kiközvetítenie a járási hivatalok foglalkoztatási osztályainak a mezőgazdasági vállalkozásokhoz.

Idén nyáron a speciális közmunka program az új ötlet, amivel az eddig munkavégzésre alkalmatlanokat akarja arra kényszeríteni a kormány, hogy a segélynél alig valamivel több pénzért mégis dolgozzanak. Július 1-től 5 hónapon át Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Baranya és Zala megye 11 településén összesen 300 olyan embert foglalkoztatnak 6 órában, akik egészségi állapotuk miatt nem alkalmasak komolyabb fizikai munkára, valamilyen mentális vagy szociális gonddal küzdenek, vagy egyszerűen nyugdíj előtt állnak és sehová nem veszik fel őket. A BM januártól országossá akarja fejleszteni a programot, aminek azonban máris látszik több szépséghibája. A legalapvetőbb kifogás az, hogy a képzetleneknek ebben a körben csak bruttó 41 556 forint jár, aminek nettó összege havonta mindössze 4200 forinttal magasabb, mint a 22 800 forintos foglalkoztatást helyettesítő támogatás. Ennél valamivel több jár a középfokú végzettségűeknek és szakmával rendelkezőknek, de valójában annyit tesz a hatalom, hogy hatórás munkához köti az érintettek segélyezését.

A program azt ígéri, hogy "számukra a foglalkoztatás mellett munkaerő-piaci, szociális és egészségügyi szolgáltatásokat nyújt", de hogy milyen formában és milyen szolgáltatók bevonásával, az nem derül ki. Mindössze annyit lehet tudni, hogy ha valakinek ilyen foglalkozásokra kell járni, kifizetik a buszjegyét, de arról sehol nem esik szó, hogy a sokszor szinte mozgásképtelen, vagy alkoholizmussal küzdő emberek képesek-e egyáltalán elhagyni a kistelepülést, ahol élnek, hogy beszélgetésekre vagy képzésekre járjanak. A munkaügyi kérdésekkel foglalkozó Esély Labor Egyesület elnöke szerint nem véletlenül kerülték a beszélgetést az általunk megkeresett szabolcsi falvak polgármesterei, ők ugyanis pontosan tudják, hogy a beígért humán-szolgáltatások, fejlesztések szakmai háttere sehol nem biztosított.

Kulinyi Márton szerint az utóbbi hat évben a támogatások megvonásával a kormány felszámolta azt a szolgáltatási infrastruktúrát, amely mentális és szociális gondozást lenne képes kínálni a speciális helyzetben lévő közmunkásoknak, a járási hivatalok foglalkoztatási osztályain dolgozó hivatalnokok pedig szerinte soha nem tudnak mentális fejlesztéssel foglalkozni. A szakember úgy fogalmazott, az újabb közmunka program valójában nem más, mint a belekényszerített emberek és az egész rendszer "szívatása", ami nem vezet majd sehová. A megoldás ehelyett például a szociális farmok országos hálózatának támogatása lehetne, ahol a helyi kezdeményezések segítenék a foglalkoztatásból régóta kiszorult emberek és a második generációs munkanélküli fiatalok fokozatos munkához és munkahelyi közösséghez szoktatását, a kormány azonban kizárta a hálózat tagjait az uniós pályázatokból.

A Közmunkás Szakszervezet elnöke is használható tudást kínáló képzéseket sürgetett álmegoldások helyett. Komjáthi emlékeztetett rá, hogy a csökkent munkaképességűeknek sokfelé teremtettek eddig is munkalehetőséget, de a valódi kihívással, a szakképzett munkaerő immár országos hiányával nem néz szembe a kormány. Ráadásul az ő tapasztalatai azt igazolják, hogy sokaknak elegük van az értelmetlen közmunka kiszolgáltatottságából, egyre többen kilépnek a rendszerből és eltűnnek vagy külföldön keresnek boldogulást.

Meghibásodás csökkentette a Paksi Atomerőmű teljesítményét

Publikálás dátuma
2019.03.25 13:14

Fotó: PAKSI ATOMERŐMŰ/ BODAJKI ÁKOS
100 MW-ot meghaladó teljesítménycsökkentés történt az atomerőmű 3. blokkján vasárnap. A szakemberek már javították a hibát.
Az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. 3. blokkján gőzfejlesztő szintszabályozó szelep meghibásodása miatt karbantartást végeztek a szakemberek március 24-én 8 és 12 óra között - írja a Portfolio.hu.
A történtek miatt a blokkot 70 százalékra terhelték le - ez a nettó 443 MW teljesítményű blokk esetében 100 MW-nál nagyobb kiesést jelentett. A teljesítménycsökkenés az átviteli rendszerirányító által közölt termelési adatokban is látható.
A művelet a szabályok betartásával, a rendszerirányítóval (MAVIR) egyeztetve, a HUPX közzétételi honlapon bejelentve zajlik - közölte az MVM Paksi Atomerőmű Zrt.

Kis bank, hatalmas kedvezményekkel - Budapesten keresztül így tölthetné fel Putyin kémekkel Európát

Publikálás dátuma
2019.03.25 11:21

Fotó: Népszava/ Molnár Ádám
Nem csak diplomáciai fedést, de pénzmozgásokat is álcázhat a meglepően csekély tőkével bíró IIB, az embereit pedig a magyar kormány segíti a schengeni övezeten belülre.
Alaposan feladhatja a leckét a magyar kémelhárításnak, hogy az orosz Nemzetközi Beruházási Bank (IIB) Budapesten teljes mentességet kap a magyar hatóságok felügyelete alól, vezetői és vendégei pedig a diplomáciai mentesség szabályai szerint mozoghatnak Magyarországon és így az Európai Unióban, írja az Index.hu, ugyanis
a kémek többsége éppen hogy diplomáciai fedésben érkezik a célországba, és diplomáciai mentességet élvezve dolgozik.
Amikor egy ország jelzi, hogy kiket küld diplomáciai képviselőként, a fogadó állam kémelhárítása - Magyarországon az Alkotmányvédelmi Hivatal munkatársai - ellenőrzi a listán szereplő neveket. A listát elküldik a NATO-tagállamok partnerszolgálatainak is a, a partnerek pedig ha van mit, akkor visszajeleznek, hogy kivel, hol volt már dolguk. Ha valaki gyanús, arra aztán a kémelhárítás odafigyel, de az, hogy mit lépnek vele szemben, függ a diplomata tevékenységétől is.
a budapesti bázist építő orosz Nemzetközi Beruházási Bank azért kockázatos nemzetbiztonsági szempontból, mert az ott dolgozók ugyanolyan mentességben részesülnek majd, mint azok, akiket az orosz külképviseletekre telepítenek.
A bank elsősorban fedést biztosíthat a kémeknek, írja a portál. Méghozzá egy külképviselettel szemben nem csak diplomáciai fedést, de a pénzmozgások elfedését is biztosíthatja, elrejtve ezzel ellenséges üzleti felvásárlást, de használhatja a pénzt kivédhetetlen versenyhelyzet teremtésére, vagy hitelek útján tehet függővé kulcspozícióban lévő személyeket. Ráadásul az orosz titkosszolgálatok embereinek él-személyazonosságát is biztosíthatja a pénzintézet, mivel 
a kormánnyal kötött megállapodás értelmében nemcsak a bank személyzetének, azok eltartott rokonainak, ide járogató tanácsadóknak, de voltaképpen bárkinek az utazását meg kell könnyítenie a magyar államnak, akit a bank meghív.
A kémek a bank embereiként érkezhetnek Magyarországra, ahonnan - ismét identitást váltva - bárhova könnyedén eljuthatnak a schengeni övezetben. Mindezeken túl a beruházási bank vállalatfinanszírozásban való részvétele elképesztően jó információszerzési, tippkutatási és befolyásolási pozíciót is biztosít.
Az IIB a fejlesztési bankok viszonylatában nagyon kicsi, 1,3 milliárd eurós tőkéje olyan – szemben például a luxemburgi EIB-vel, melynek 243 milliárd euró a tőkéje. Mindez kémelhárítási szakemberek szerint csak erősíti a gyanút, hogy budapesti megjelenésében nem a névleges, hivatalos tevékenysége a döntő. Az már csak hab a tortán, hogy a beruházási bank igazgatója, a korábbi diplomata Nyikolaj Koszov szovjet hírszerző családból származik. Apja – a KGB vezérőrnagyaként – Magyarországon is dolgozott, és neki magának is köze lehet a KGB-utód Külföldi Hírszerző Szolgálathoz.
A magyar kormány lépése, azaz a bank befogadása és a mentességek biztosítása azért is meglepő, mert Magyarországot 2000-ben éppen az első Orbán-kormány idején léptették ki az IIB-ből, azzal az indokkal, hogy nem elég átlátható a ténykedése. Azaz már akkor nemzetbiztonsági kockázatot láttak benne. A szakítás 2014-ig tartott.
Önmagában persze nem szokatlan és nem rendszeridegen, hogy egy nemzetközi pénzintézet olyan mentességeket kapjon, mint amiket Magyarországon a Nemzetközi Beruházási Bank kaphat. De mindezek fényében egyáltalán nem földtől elrugaszkodott állítást fogalmazott meg egy biztonsági szakértő a New York Timesnak, amikor azt mondta: a magyar kormány és az IIB között létrejött "megállapodás lehetőséget nyújt Vlagyimir Putyinnak, hogy feltöltse kémhadtestét Európában, miután innen és az Egyesült Államokból is orosz diplomatákat utasítottak ki a Szkripal-ügy megtorlásaként".