Előfizetés

Kivel fogunk együttműködni?

Ragadós lehetne Budaörs példája, ahol is az önkormányzat perre megy a kormánnyal iskoláiért. A 2013. évi totális államosítás után a jövő évtől az utolsó szálat is elvágja a Fidesz kormány, ami az önkormányzatokat és iskoláit összefűzte, a működtetést, az iskolaépületek (tornatermek) használatát is államosítja. Ezt nem akarja engedni Wittinghof Tamás polgármester és az őt támogató testület. De próbálkozik Angyalföld is, társasházzá alakította át azokat az iskolaépületeket, amelyeknél a tényleges használati viszonyok ezt lehetővé tették. Alpolgármesterként arra gondoltam, a XV. kerületben nekünk is meg kellene ezt próbálni, hiszen évtizedek óta gondos gazdái vagyunk az iskoláknak. Most is adunk elismerést a pedagógusoknak, vállaljuk a diákok nyári táboroztatását, támogatjuk a kerületi diáksportot, pénzt adunk a kerületi tanulmányi versenyek megszervezésére.

Ehhez képest jövőre fizethetjük a „szolidaritási hozzájárulást”, amit a központi költségvetésben rónak ki ránk, állítólag iskoláink érdekében. Azért nem kellene feltett kézzel, tehetetlenül nézni, hogy a KLIK-től kell engedélyt kérnünk egy önkormányzati ünnepséghez, ha azt egy tornateremben vagy aulában szeretnénk megtartani! Nem kellene engedni, amit tisztességtelennek és a kerületi lakosok számára hátrányosnak tartunk. Benyújtottam ezért egy előterjesztést a novemberi képviselő-testületi ülésre, amelyben arra kértem felhatalmazást, vizsgáljuk meg az összes jogi lehetőséget, ami esélyt adhat legalább a kormány által kigondolt legújabb sarc, a „szolidaritási hozzájárulás” okozta anyagi hátrány csökkentésére. Nem gondoltam, hogy a Fideszes képviselők megszavazzák. De azt gondoltam, hogy a demokratikus ellenzék valamennyi szavazatára számíthatok. És megmondom őszintén, csalódás ért, amikor a Fidesz-KDNP, a Jobbik és az MSZP képviselői összehangolt érveléssel levették napirendről, esélyt sem adva a további lehetőségeknek.

Kivel fogunk együttműködni, ha a gyermekeink, az iskoláink érdekében még abban sem tud egyet érteni a baloldal, hogy keressük az eszközöket a kerületi érdekek képviseletéhez? Joggal kritizálnak bennünket a választóink, az egyre elkeseredettebb baloldali emberek, hogy nem ezt várták. Én mégis azt gondolom: még nem késő, de sok idő már nincs ahhoz, hogy mindenki magába nézzen és észhez térjen.

Meghatározó az élet első influenzája

Az influenzával való első találkozás meghatározza, hogy a későbbiekben miként reagál az ember szervezete a vírusra - állapították meg amerikai kutatók. A Science tudományos folyóiratban közölt tanulmány készítői az A típusú influenzavírus 18 törzsét és a vírus felszínén lévő hemagglutinin nevű fehérjét vizsgálták meg - írta a BBC News.

A szakemberek szerint ennek a fehérjének mindössze két típusa van és az ember azzal szemben lesz védett, amellyel először találkozik a szervezete, a másik azonban továbbra is fenyegetést jelent a számára. A kutatók szerint az eredményeik magyarázatot adhatnak arra, hogy egyes influenzajárványok miért okoznak több halálesetet és súlyos megbetegedést a fiatalok körében.

Amikor az ember immunrendszere először találkozik egy influenzavírussal, az ellenanyagot, antitesteket kezd termelni, hogy megcélozza a vírus felszínéből - nyalókaszerűen - kiálló hemagglutinin receptorfehérjét, amelynek tehát csak két változata van.

Neptun: jogsértő az iskolabezárás

Több esetben a jogállamiság elvébe és a jogbiztonság követelményébe ütköző eljárást folytatott a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Budapesti XV. Tankerülete a Neptun Általános Iskola tavalyi bezárása során - állapította meg az alapvető jogok biztosa. A fenntartó szerint viszont minden rendben, az iskola tanulóit nem érte sérelem.

Számos panasz érkezett az ombudsmanhoz a szülőktől a Budapest XV. kerületi Neptun Általános Iskola miatt, melynek bezárását tavaly kezdeményezte a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik). Az iskola jogszerűtlen szétveréséről a Népszava is több alkalommal beszámolt, átfogó vizsgálata után Székely László alapjogi biztos is több visszásságot tárt fel az intézmény bezárásával kapcsolatban.

Az iskolát - ahol 300 diák tanult, közülük több mint 60-an sajátos nevelésű igényűek - a 2015-ös tanév végén zárta be a tankerület. Az ügyben nem volt előzetes egyeztetés, a szülők és a pedagógusok néhány héttel azelőtt értesültek a bezárás híréről, hogy lakat került az intézmény kapujára. A tanárok a szülőkkel összefogva hetekig kitartóan küzdöttek a most már hivatalosan is jogszerűtlennek nevezhető bezárás ellen, sikertelenül. A gyerekeket és a tanárok egy részét a Kontyfa utcai iskolába helyezték át, a Neptun helyén pedig egy kínai-magyar két tannyelvű iskola nyílt.

Székely László azért indított vizsgálatot, mert a beérkezett panaszokból jól látszott, hogy az ügyben "felmerült az oktatáshoz való jog, a gyermekek védelemhez való jogának, az esélyegyenlőség biztosításának és a fogyatékkal élők védelmének sérülése". Az ombudsmani hivatal honlapjára pénteken felkerült jelentés szerint a tankerület "a jogállamiság elvébe és a jogbiztonság követelményébe ütköző eljárást folytatott" akkor, amikor csak az igazgatókon keresztül kérte ki az iskolai szervezetek véleményét, egyeztetési kötelezettségének sem tett maradéktalanul eleget. A döntéshozók ráadásul sokszor egymásnak ellentétes információkat adtak ki az érintetteknek a bezárásról, a szülőknek, tanároknak nem biztosítottak elég időt véleményük megfogalmazására.

A sajátos nevelési igényű (sni) gyerekek átszervezése is aggályos módon történt. Az alapjogi biztos szerint a Kontyfa utcai iskola pedagógiai programját felül kellett volna vizsgálni a megnövekedett tanulói létszám miatt, ám ez nem történt meg. Az sni-s gyerekek fejlesztésével kapcsolatban sem volt minden egyértelmű a vizsgálat során, de az ombudsman arra jutott, hogy legalább 14, a Neptunból átkerült gyerek nem kapta meg a megfelelő fejlesztést, ellátást a Kontyfa utcában. "Mindezekre tekintettel álláspontom szerint a tankerület következetlen gyakorlata és eljárása a jogbiztonság követelményével összefüggő visszásságot okozott" - írta Székely László.

A Klik ellenben úgy látja, az sni-s tanulókat nem érte sérelem, szerintük a Kontyfa iskola pedagógiai programjába igenis átemelték a Neptun programjának elemeit, sőt az érintett gyerekek a korábbinál nagyobb óraszámban kapnak gyógypedagógiai ellátást.