Előfizetés

Nincs pénz határkerítésre Ukrajnában

Finanszírozási okok miatt leállt a kelet-ukrajnai Harkiv megyében az ukrán-orosz határ védelmének megerősítését célzó, Fal nevű projekt megvalósítása - közölte csütörtöki sajtótájékoztatóján a megye kormányzója, Julija Szvitlicsna. 

A tisztségviselő hozzáfűzte, hogy a megye területén jelenleg csak a már megépített részek állagmegóvása zajlik. Szavai szerint eddig a megye oroszországi határán 31 védelmi posztot építettek ki a határőrök számára. Elismerte, hogy egyelőre nincs tudomása arról, mikor folytatódik a terv megvalósítása.

A Fal nevű, azóta Európai Tengelyre átkeresztelt kijevi kormányzati projekt beindításáról először 2014 szeptemberében Arszenyij Jacenyuk akkori miniszterelnök beszélt a nyilvánosság előtt. Bejelentette, hogy a mintegy 1920 kilométer hosszú teljes ukrán-orosz államhatárt műszaki zárral kerítik el. Ez azt jelenti, hogy a két állam közötti határ mentén két méter mély, négy méter széles árkot ásnak, továbbá bizonyos távolságokban érzékelő berendezéseket és különböző erődítményeket helyeznek el. A legveszélyeztetettebb határszakaszokon - a jelenleg fegyveres konfliktus sújtotta Luhanszk és Donyeck megyékben - ezen felül speciális drótkerítéseket is felhúznak, amelyeken állítólag páncélozott járművek sem képesek áthatolni.

A tervek szerint a munkálatoknak 2018 végére kell befejeződniük, teljes költségük pedig a jelenlegi számítások alapján mintegy 4 milliárd hrivnyára, azaz csaknem 42 milliárd forintra rúg majd. Az építés első ütemében Csernyihiv, Szumi és Harkiv megyében építik ki a határvédelmet, a másodikban Luhanszk és Donyeck megyékben.

Az ukrán állami határőrség korábbi közlése alapján 2016 végére már az egész Harkiv megyei határszakon, továbbá Luhanszk megye ukrán ellenőrzésű részén el kellett volna készülnie a műszaki zárnak. Az UNIAN ukrán hírügynökség értesülése szerint viszont az egész határvédelmi projektnek ez év elejére még csak mindössze a 12 százaléka valósult meg.

Lavina Olaszországban - Magyar áldozatokról nem tudnak

A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) nem tud arról, hogy lenne magyar áldozata a szerdai közép-olaszországi földrengéseknek és lavinának - közölte a tárca.

Olaszország középső részét - Lazio, Marche és Abruzzo régiók határán - szerda délelőtt rázta meg három közepes erejű földrengés. Ezt követően Pescara közelében lavina zúdult egy kis szállodára; sajtóhírek szerint akár 35 ember is a hótömeg alatt rekedhetett, és eddig három halálos áldozatot találtak.

A KKM konzuli szolgálatának szerdai tájékoztatásában azt írták: az ország északi területei utazási szempontból továbbra is biztonságosnak tekinthetőek. Rómában rövid időre leállították a metrót, de nem sokkal később ismét zavartalanul lehetett közlekedni. Rómában és Rietiben kiürítették az iskolákat, felfüggesztették a forgalmat az érintett területen áthaladó A24-es autópályán, valamint leállították a vasúti forgalmat is.

A konzuli szolgálat közölte: egyelőre nem érkeztek hírek komolyabb károkról, áldozatokról, ugyanakkor a kárfelmérést nehezíti a rendkívüli mennyiségű hó, amely az elmúlt hetekben esett a térségben, ahogyan a rendkívüli időjárás miatti áramkimaradások is nehézséget jelentenek.

Ismét járnak az esztergomi vonatok

 Az esztergomi vonatbaleset helyszínén befejezték a műszaki mentést, így ismét a teljes vonalon közlekednek a vonatok - tájékoztatta a Mávinform csütörtök délután az MTI-t. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. azt közölte, hogy nem pályahiba okozta a balesetet, és a MÁV azt is vizsgálja, történt-e emberi mulasztás.

Az esztergomi állomáson szerda este siklott ki egy személyvonat utolsó egységének több tengelye. A balesetben senki nem sérült meg. A Mávinform csütörtöki közleményében felidézte, hogy napközben vonatpótló autóbuszok szállították az utasokat Esztergom és Dorog között.

Mostanra Esztergomnál befejezték a műszaki mentést. A menetrend szerinti vonatközlekedés folyamatosan áll helyre a Budapest-Esztergom vonalon, a délutáni órákban még előfordulhatnak hosszabb menetidők, elvétve akár járatkimaradások is. Csütörtök estére állhat helyre teljesen a menetrend - írta a Mávinform.

A balesettel kapcsolatban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az MTI-hez csütörtök délután eljuttatott közleményében kiemelte: nem a pálya műszaki állapota okozta a vasúti szerelvény több tengelyének kisiklását. A pálya kiépítése és állapota a szabványoknak megfelelő. "A kisiklás a most folyamatban lévő fejlesztéstől is teljesen függetlenül történt" - írta a NIF, megjegyezve: a MÁV Zrt. vizsgálja az esemény okát, valamint azt is, hogy történt-e emberi mulasztás.