4-es metró;Tarlós István;OLAF-jelentés;

2017-02-03 06:03:00

"Megszokhattuk, hogy minden kiszivárog Magyarországon"

Megszokhattuk, hogy Magyarországon minden kiszivárog – reagált a főpolgármester a Népszavának arra, hogy bár neki ezt nem engedték, a Figyelő tegnap részleteket ismertetett a rejtélyes OLAF-jelentésből. Tarlós István eközben azt ajánlotta a nemzetbiztonsági bizottság tagjainak, megnézhetik nála a dokumentumot, de írásban kötelezettséget kell vállalniuk arra, hogy neveket nem adnak ki.

- Kiszivárgott az OLAF-jelentés néhány fontos részlete. Nem dühös, amiért önnek nem engedték, hogy nyilvánosságra hozza a dokumentumot, amit viszont más megtett?

- Magyarországon megszokhattuk, hogy előbb utóbb minden kiszivárog. Kérdés, mennyire torzított formában. Nos, ami a jelentésből most nyilvánosságra került, az szinte teljes egészében megfelel a valóságnak. A teljes anyagot akkor sem lehet közzétenni.

- Állítólag az egyik fővárosi MSZP-s képviselőnek megmutatta volna.

- Kiderült, hogy ezt sem tehetem. Viszont, miután tényleg szeretném, ha a pártok ismernék a tartalmát, felajánlottam a parlament nemzetbiztonsági bizottság tagjainak, hogy nálam megtekinthetik a jelentést. De nekik is írásban kell vállalniuk, hogy az abban szereplő neveket nem adják ki. Eddig három párt képviselője jelezte, hogy élni fog a lehetőséggel.

- Csepreghy Nándor miniszterhelyettes a napokban is a nemzetközi baloldali politikai és üzleti élet összefonódásról, büntetőügyről beszélt. Erről van szó a 4-es metró esetén?

- Örültem a miniszterhelyettes úr újabb nyilatkozatának, mert megerősítette azt, amit én csaknem két hete mondok, hogy a 2010 utáni időszakot egyetlenegy észrevétel érinti az OLAF-jelentés 80 megállapítása közül, ez a 2006-ban 2012-ig szerződtetett ellenőrző mérnök cseréje. Ráadásul ezzel a szabálytalansággal a korábbi, OLAF által súlyosan szabálytalannak minősített állapotot szüntette meg a 2010 utáni közgyűlés, illetve a BKV, amihez a kormány hozzájárult. Az összes többi észrevétel a 2010 előtti időszakot érinti, a 20 metró alapszerződést még a 2006-os választások előtt kötötték. Mondtam, szeretném, ha a nyomozati anyag minél hamarabb nyilvánosságra kerülne, de tudomásul vettem, hogy az uniós adatvédelmi szabályokat be kell tartani. Erre a Miniszterelnökség és az adatvédelmi hatóság elnöke is figyelmeztetett. Közölték, ha a jelentésben szereplő monogramok, cégnevek nyilvánosságra kerülnek, komoly perek kezdődhetnek, amelyeknek pénzügyi szankciói is lehetnek. Nem értem, miért nem az OLAF teszi közzé a saját dokumentumát, hiszen uniós pénzek után nyomoztak, ráadásul a hivatal mindenki másnál jobban ismeri az EU szabályait. Halkan megjegyzem, azok közül, akik most nagyon hangosak az ügy kapcsán, néhányan addig örüljenek, amíg nem kerül nyilvánosságra a jelentés. Talán nem volt érdemes elutasítani Demszkyéknek azt a 10 évvel ezelőtti előterjesztésemet, hogy hozzák Közgyűlés elé a metrószerződéseket.

- Kiknek nem kellene hangoskodniuk?

- Neveket eddig sem mondtam, és most sem fogok. Céget sem említek, csak az Alstomot, ebbe ugyanis már senki nem köthet bele. Az Alstom-ügyben a magyar, illetve az angol hatóságok is nyomoznak. Ami az OLAF-jelentést illeti, annak három vonulata van. Az egyik az a 20 nagy metrószerződés, amelyiknek mindegyikét még a 2006-os választások előtt kötötték, és amelyeket 2010 óta a BKV-nál bárki megtekinthet. Semmi más dolga nincs, csak meg kell néznie ezeknek a dátumát, aztán akkor nem kell eljátszani az álnaivat, hogy nem tudja, melyik időszakot érintik. A másik vonulat maga az Alstom, ebben a hírek szerint már vannak gyanúsítottak. A tanácsadói szerződések pedig 2006 és 2009 között születtek a BKV-nál. Ezek mindegyikénél súlyos szabálytalanságot állapított meg az OLAF. Azt még nem tudni, melyikből lesz bűncselekmény, hiszen csak a napokban kezdődött az ügyekben nyomozás. Ha ezek lezárulnak, csak azt követően kezdődhetnek majd meg azok a polgári peres eljárások, amelyek keretében az államnak és a fővárosnak meg kell próbálnia annyi pénzt visszaszerezni, amennyit csak lehet.

- Neveket nem mondanak, de az MSZP-SZDSZ kormányokra, városvezetésre mutogatnak. Lázár János kancelláriaminiszter kérdésre azért rábólintott, hogy Demszky Gábor és helyettesei felelősséggel tartoznak az ügyben. A korábbi főpolgármester viszont a Vasárnapi Híreknek arról beszélt, sem őt, sem a volt helyetteseit nem hallgatta meg az OLAF, ami azt jelenti, hogy ők személy szerint nem szerepelnek a jelentésben.

- Erre nem kívánok reagálni. Némi sajnálkozó megütközéssel olvastam a korábbi főpolgármester úr szavait, mert azok egy ijedt ember pikírt vagdalkozásának tűnnek számomra. Demszky Gábornak szerintem joga lenne megismerni a jelentést, ettől függetlenül, amiket az interjúban mondott, azok részben butaságok, például a dugódíj bevezetésével, a felszíni közlekedéssel kapcsolatos megjegyzései. Ilyeneket az OLAF nem is vizsgált, hiszen nem a feladata, ezekről egy árva szó nem esik a jelentésben.

- Horváth Csaba volt szocialista főpolgármester-helyettest a legutóbbi közgyűlésen megnyugtatta, a neve nem szerepel az uniós nyomozati anyagban.

- Azt mondtam csak, hogy még ez is lehetséges, ami nem ugyanaz. Neveket, monogramokat nem adok ki. Egyetlen esetben kockáztatom meg, hogy életszerűtlen a dolog, Atkári János az adott időpontban már hatásköreitől Demszky által rég megfosztott főpolgármester-helyettes volt. Ami az elődömet illeti, nagyon izgatott lehetett, amikor ezt az interjút adta, mert minden általa sorolt adat téves. 2010. januárban nem annyi volt a 4-es metró bekerülési költsége, amennyit ő mondott. A hírekkel szemben az összbekerülési költség sem 452 milliárd, hanem 406 milliárd, ha pedig a volt főpolgármester úr „nem értené”, hogy az általa említett, 2010 utáni 82 milliárdos különbözet miből adódik, akkor erre megint két dolgot tudok mondani. Egyrészt ez a szám nem létezik. Van egy 60 valahány milliárdos összeg, ami alapvetően abból az 1166 többletkövetelésből származik, ami az ő időszakából maradt itt. Ezt az NFM hivatalosan is visszaigazolta. Mi különböző veszekedések árán ezeket jelentősen lecsökkentettünk és 31 vagy 32 milliárdot visszaszereztünk a városnak. A módosításokat a KIKSZ, az NFM és a Kormány jóváhagyása után fogadta el a közgyűlés. Ezeket az OLAF még csak nem is említi, nemhogy kifogásolná. Demszky Gábor tehát részleges amnéziában szenvedhet.

- Csepreghy úr lehetséges vádalkuról beszélt az Alstom-ügy kapcsán. Azt mondta, hogyha így lesz, akkor nyilvánosságra kerülhetnek bizonyos nevek. Ez a megoldás tetszene önnek?

- Vádalkuról nem tudok, de ha volt ilyen az angoloknál - ami nem tetszés kérdése, 2006 körül kifizetett pénzeket emlegetnek -, annak lehetséges, hogy nem mindenki örül.

- Súlyos bírságról beszél a 4-es metró kapcsán a kormány. Ön óvatosságra int. Mennyit lehet lefaragni abból a 76 milliárdos büntetésből, amivel a kabinet riogat?

- Ez létező szám, de szélsőérték, ami elméletileg elképzelhető. Utánanéztem a BKV-nál levő DBR fiókcégnél, amelyik a metróépítéseket lebonyolítja. Az ő állításuk és vizsgálódásaik szerint legalább 59 milliárdra le lehet csökkenteni az esetleges büntetést. Azért a feltételes mód, mert az uniós pénzek szabálytalan, korrupt felhasználása miatt csak az Európai Bizottság büntethet, az OLAF vizsgálódik. A bizottság viszont még nem hozott határozatot az ügyben.

- Többet nem lehet lefaragni az esetleges majdani büntetés összegéből?

- Ezt nem állították. Van még, amit érdemes vitatni, mert nem esélytelen. A 17 milliárdos különbségre mondják azt, hogy nagy valószínűséggel megvédhető. Én ezért nem ugyanazt a számot mondtam, mint Lázár miniszter úr és a miniszterhelyettes úr, akikkel a helyzet megítélésében egyébként egyetértünk. Minden fillérért megfelelő stílusban meg kell küzdeni.

- Miért kellett látványosan, sajtótájékoztató keretében elhozni önnek az OLAF-jelentést?

- Ezen én is gondolkodtam. Valóban kicsit furcsa volt, mert miért kell egy ilyet nagy csinnadrattával átadni. Múlt csütörtökön, amikor Csepreghy úr elhozta a jelentést a Városházára, nem is voltam egyébként az épületben, mert éppen a csillaghegyi strand alapkövét tettük le Varga Mihállyal.

- Nem gondolja, hogy politikai játszma zajlik a 4-es metró körül, aminek most a közepébe került?

- Méltánytalannak tartom a feltételezést. Mi, amióta a várost irányítjuk, megpróbáltuk a metróügyet egyenesbe hozni, ami az adottságok mellett sikerült is. Nem véletlenül szeretném, hogy nyilvánosságra kerüljön a jelentés. Számomra fontos, hogy kiderüljön, 2010 után egyetlen szabálytalanságot állapított meg az OLAF, amivel komoly összeférhetetlenséget, szabálytalan kifizetéseket akadályoztunk meg, s aminél fel sem merül a bűncselekmény, ilyet az OLAF nem is állít, sőt. Ezért ismétlem azt is, hogy a misztifikációs kísérletek kiötlői addig örüljenek, amíg nem kerül nyilvánosságra a jelentés.