sztrájk;BKV;szakszervezetek;
2017-03-13 19:07:00
A BKV közleménye szerint a vitán a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) és a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) vett részt. Ezen a szakszervezetek kijelentették: ha a vita adott határidőn belül eredménytelen lesz, akkor nem riadnak vissza a sztrájktól sem.
A BKV vezetősége a találkozón hangsúlyozta: határozott a szándéka a bérfeszültségek hosszú távú rendezésére, elkötelezett a szükséges béremelés és más humánstratégiai intézkedések iránt. Ugyanakkor a szakszervezetek megértését kérték, mivel a források előteremtéséhez elfogadott üzleti terv kell, enélkül a BKV nem tud kötelezettséget vállalni.
Gulyás Attila, a tárgyalásokon résztvevő VTDSZSZ elnöke azt mondta, áprilisig adtak haladékot a BKV-nak, ha addig nem történik változás, akkor sztrájkolni is hajlandóak. Ezzel kapcsolatban kifejtette: az első napon 66 százalék szolgáltatást kell biztosítani óránként és vonalanként, a második napon viszont csak a csúcsidőben kell tartani az elégséges szolgáltatás mértékét, csúcsidőn kívül akár el sem indulhatnak a járatok, ha napi átlagban teljesül a 66 százalékos szolgáltatási színvonal.
A szakszervezeti vezető emlékeztetett, hogy az állami közlekedési társaságoknál bejelentett 30 százalékos bérfejlesztéshez hasonló emelést szeretnének elérni, az elmaradt bérű dolgozóknak pedig ezen felül 5 százalékos emelést kértek. Gulyás Attila jelezte, hogy a BKV 9600 dolgozójából mintegy ezer gondolkodik azon, hogy beadja a felmondását. A BKSZSZ és a VTDSZSZ a tárgyaláson azt is hangsúlyozta, hogy a munkaerő megtartása érdekében további intézkedésekre, így például a munkakörülmények javítására, juttatások bevezetésére is szükség lehet.
Felmondólevelek százait tették letétbe
Lapunk a Világgazdaság információja alapján számolt be arról, hogy mivel megállapodás nélkül záródtak a bértárgyalások a BKV képviselői és a szakszervezetek között pénteken, már robbanással fenyeget a bérbomba. Több százan kitöltötték és aláírták a felmondási nyomtatványt, amely az EKSZ páncélszekrényébe fog kerülni, s a járművezetők és karbantartók egy hónap múlva élesíthetik be.
Nemes Gábor, az EKSZ elnöke szerint a folyamatosan növekvő munkaerőhiányban az emberek egyre kevésbé félnek attól, hogy munka nélkül maradnak, s egyre bátrabban követelik a jogaikat. Mivel a súlyos létszámhiánnyal küzdő állami cégeknél jelentősen emelik a béreket – a MÁV-nál és a Volánnál is –, ezek a társaságok felszippanthatják a BKV-tól menekülőket. Elindult a lavina, amit csak megfelelő béremeléssel lehet megállítani.
Az akció, vagyis a felmondólevelek kitöltése és letétbe helyezése már az első napon – március 10-én – annyira felgyorsult, hogy az ötletgazdákat, az Egységes Közlekedési Szakszervezet vezetőit is meglepte: több gyűjtőponton – végállomások, garázsok, különféle üzemi területek –, több százan leadták már a felmondási szándékot jelző nyomtatványokat.