Felmondták a kollektív szerződést az Operában

Indoklás nélkül felmondta a Magyar Állami Operaház vezetése az alig több mint két éve aláírt és azóta közös akarattal többször módosított kollektív szerződést - közölte a hvg.hu. Az Operaházban több szakszervezet is létezik, közülük az intézkedés ellen az Opera közalkalmazottainak tizenöt százalékát képviselő Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (ODFSZ) tiltakozott. A szervezet szerint a felmondás kiszolgáltatott és megalázott helyzetbe hozza az Operaházban foglalkoztatottakat, évtizedek óta megszerzett jogok kerülhetnek veszélybe, például a megszokott és a kollektív szerződésben szabályozott nyári üzemszünet, valamint a hétfői kötelező pihenőnap is.

Az ODFSZ követeli a főigazgatótól a "méltatlan diktátum" haladéktalan visszavonását. Az operaházi menedzsment szerint ugyanakkor a kollektív szerződés felmondását nem kell megindokolniuk. Továbbá nem értik a tiltakozást, mert az ODFSZ fő működési területét jelentő operai énekkar átlagkeresete az elmúlt öt esztendőben több mint hatvan százalékkal emelkedett, munkamennyiségük éves viszonylatban nem nőtt, próbatermük megújult. Hozzátették azt is, hogy a Kollektív Szerződés nem szűnik meg azonnal, hanem a benne foglaltak szerint még négy hónapig változatlanul él.

Azt is megjegyzik, hogy az Operaház korszerűsítés miatti bezárása következtében a munkavállalók csak egy színházban, az Erkelben tudnak fellépni, dolgozni, így terheik nemhogy növekedni, de jelentősen csökkenni fognak, ugyanakkor módosított munkaszervezést követel meg ez az időszak, de ennek ellenére nem terveznek csoportos leépítést.

Szerző
Témák
opera felmondás

John Malkovich a Müpában

Publikálás dátuma
2017.04.03. 18:20
FOTÓ: Vittorio Zunino Celotto/Getty Images
John Malkovich diktátorként lép színpadra kedden a Müpában a 37. Budapesti Tavaszi Fesztiválon (BTF). Just Call Me God - A diktátor utolsó beszéde című új produkcióját a márciusi világpremier után néhány héttel láthatja a magyar közönség.

John Malkovich 2012 után lesz ismét a BTF vendége. Egyszemélyes színházi-zenei drámájában, amelyet angol nyelven, magyar felirattal láthat a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben a közönség, Martin Haselböck kíséri orgonán a világhírű amerikai színészt. "Az idők kezdete óta napjainkig újra és újra színre lépnek azok az uralkodók, vezetők, akiket az emberek természetfeletti erővel, mindenhatósággal, sőt: isteni képességekkel ruháznak fel. Hogyan lehetséges mindez? Miért vagyunk ilyenek? Ennyire hiszékenyek és romlottak volnánk? John Malkovich magához ragadja a szót, és mindent elmagyaráz" - olvasható az előadás ajánlójában a Müpa honlapján.

Mint írják, a Giacomo-variációk és a Budapesten is bemutatott Pokoli vígjáték - Egy sorozatgyilkos vallomásai után John Malkovich és Michael Sturminger író, rendező ismét egy különleges színházi-zenés előadást készített, amelynek világpremierje Hamburg futurisztikus hangversenytermében, az Elbphilharmonie-ban volt. A bemutató és londoni fellépése után John Malkovich a Budapesti Tavaszi Fesztiválon bújik minden idők összes diktátorának bőrébe, hogy szembesítsen az önkény technológiájával.

"Sokat foglalkoztam Sztálinnal, olvastam Hitlerről, a darab Idi Amin Dada és Moammer Kadhafi ellen is vádat fogalmaz meg" - mondta Malkovich szerepe bemutatásakor a márciusi hamburgi premier előtt. Malkovich és Michael Sturminger darabjában a színész egy kitalált, összeomlás előtt álló ország diktátorát alakítja, aki őrülten ragaszkodik istenhez hasonlatosságához még akkor is, amikor ellenfelei már az ajtaja előtt állnak.

A zenei ellenpontot szolgáltató - a korábbi produkciókban is aktív szerepet vállaló - orgonista-karmester, Martin Haselböck válogatásában Bachtól Messiaenon át Ligeti Györgyig a zenetörténet egy különleges szelete szólal meg. A színház és a klasszikus zene szimbiózisa az önkényuralom működését boncolgatja.

John Malkovich és Martin Haselböck mellett az előadásban Sophie von Kessel (próza) és Franz Danksagmüller (elektronika) is közreműködik. A 37. Budapesti Tavaszi Fesztivál április 23-ig 40 helyszínen több mint 150 koncerttel, kiállítással, színházi és táncelőadással várja a közönséget. A BTF részletes programja a http://btf.hu honlapon található meg.

Szerző

Tolvajnyelv

Hablaty, hamuka, duma, handabanda, férfiak szoknyája, csicska, lóvé, retyó, sufni, kóceráj, lóvé, kamu, komcsi, pojáca, szarért-húgyért, meghág.

Néhányat olvashatnak föntebb a kormányoldal jeles képviselői, köztük a miniszterelnök elmúlt időszakban (nyilvánosan is) megszélesedett szókincséből.

Nincs itt arról szó, hogy szövegeik tartalma lényegesen megváltozott volna, hisz mind ugyanazt a vizet gereblyézik emberemlékezet óta, csak valahogyan olybá tűnik, hogy most szóhasználatban is egyre közelebb igyekeznek kerülni reménybeli új (régi?) választói rétegük intellektusához.

A testben és lélekben kopaszok stílusa ez, akik már eddig is oly kedvesek voltak országlóinknak, hiszen minden rebellió ellen bevethetők, legyen az bár népszavazás vagy ligetvédés. Némelyikük tán még Felcsútnak is képes szurkolni, ami azért már nem kispályás feladat.

Beszélj úgy, ahogyan a kocsmában is beszélnek, és imádni fognak – tanácsolhatta Habony Árpád. A főstréber, Németh Szilárd pedig szinte elsőként lebirkózta magát oda, az olajos padlóra, ahonnan már a kocsmapult is Kilimandzsárónak látszik.

Persze felvetődik az emberben, hogy amit mostanában hallunk tőlük, az talán nem is igazán a talponálló stílusa. Sokkal inkább tolvajnyelv, börtönszleng. Az élethosszig való tanulás éthosza meg is követeli, hogy ha az ember új kihívásokra készül, megszerezze az ahhoz szükséges ismereteket.

Mert az államosítás például a börtönbe zárást jelenti a szlengszótárban. Már persze, ha a bugázásból bukovári lesz, és bevisz a káposztás kocsi, mert akkor jó ha egy ablakkal (4 év) vagy egy csákóval (5) megússza a delikvens. De ha az embert a spannja feldörzsöli, még egy vizesnyolcas is kinézhet.

Ha a felkérdezésen bugyog, talán javíthat, pláne, ha elcincogja, hol van a bunkerdohány, amit ceruzáron keresztül ásott el. (Ámbár amnézia után sem lesz csoki az élet cinkes flepnivel.)

És ott már nem lehet anzágolni, mint a sok zászló előtt régebben. És fölstuffolja magát a bakter, ha betagadja a munkát.

Nem lesz kémeri, aki csak cinkes, úgyhogy becsicskulhat, ámbár az ilyenek közül egy sem ég, mint a genfi gatyagyár.

De ha lácsó kezű, bindzsin fidiszelheti majd a Klubrádiót.

Szerző