Nőtt is, csökkent is a munkanélküliség

A február–áprilisi időszakban a munkanélküliek átlagos létszáma az egy évvel korábbihoz képest 56 ezer fővel, 209 ezerre, a munkanélküliségi ráta 1,3 százalékponttal, 4,6 százalékra csökkent – közölte tegnap a KSH.

 Mindez kismértékű, 0,1 százalékpontos emelkedést jelent az előző, január-március időszakban mért szinthez képest – nyilatkozta Ürmössy Gergely, az Erste Bank vezető makrogazdasági elemzője. A mostani kismértékű növekedés ellenére úgy látja, hogy a munkaerőpiac továbbra is kifejezetten feszes és a munkanélküliek arányának csökkenése folytatódhat, éves átlagban a munkanélküliségi rátát 4,2  százalékra várja – tette hozzá. A február-áprilisi időszakban a foglalkoztatottak átlagos létszáma 4 millió 378 ezer volt, 84 ezerrel – 2,0 százalékkal – több, mint egy évvel korábban.

Szerző

Milliárdok Hódmezővásárhelynek

Publikálás dátuma
2017.05.27. 07:26
MTI Fotó Koszticsák Szilárd
A helyi ipari park fejlesztéséhez, naperőműpark létesítéséhez, könyvtár építéséhez, iskolák, szakképzési intézmények felújításához fejlesztéséhez, külterületi kerékpárutak építéséhez, valamint a Zrínyi Miklós-laktanya infrastrukturális fejlesztéséhez ígért támogatást Orbán Viktor a Modern városok program utolsó állomásán, Hódmezővásárhelyen. 

A kormány támogatja a Szeged-Hódmezővásárhely közötti villamos-vasút (tram-train) építését, de ésszerű áron kell megvalósítani, és ha lehetséges a vonalat meg kell hosszabbítani Szabadkáig - tette hozz a miniszterelnök, aki a megállapodást Almási István polgármesterrel közösen írta alá. A 23 várossal eddig megkötött szerződések értéke elérte a 3400 milliárd forintot. A miniszterelnök látogatásának idejére időzítve egyébként a kormány mellett és ellen is demonstráltak.

Szerző

Kiszorítják a piacról a fuvarozókat

Publikálás dátuma
2017.05.27. 07:23

Összesen 2100 fuvarozó társaság írta alá azokat a petíciós íveket, amelyeken számos nyugat-európai országokban bevezetett protekcionista intézkedések ellen tiltakoznak - ismertette a Népszavának Dittel Gábor főtitkár, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) által szervezett, május közepén befejeződött aláírásgyűjtés eredményét. A megközelítően 12 ezer kamiont üzemeltető cégek között számos szlovén, szlovák társaság is kitöltötte az íveket.

Az aláírásgyűjtést azért indították, mert Németország egy 1997-es, kiküldetésekre vonatkozó irányelvet leporolva 2015-ben kiterjesztette azt a közúti árufuvarozásra és autóbuszos személyszállításra is. Így a kamionvezetők számára a Németországban eltöltött idő után meg kell fizetni a német hatóságok által meghatározott 8,5 eurós óradíjat. A honi fuvarozócégek számára ennek érvénytelenítése azért életbevágó, mert az emelt bért attól függetlenül ki kell fizetni, hogy a sofőr németországi vagy más, adott esetben kelet-európai országban alapított vállalkozás alkalmazottja.

Dittel Gábor: a keleti fuvarozók piacról való kiszorítása a valódi cél

A helyzetet súlyosbítja, hogy a németek intézkedését azóta már tucatnyi nyugat-európai ország átvette és bevezette. Ez pedig komoly versenyhátrányt okoz a kelet-európai vállalkozásoknak, hiszen ennek a lépésnek valójában nem az esélykiegyenlítés, hanem a keleti fuvarozók piacról való kiszorítása a valódi célja – magyarázta a főtitkár.

Az aláírási íveket a NIT Hungary június közepén át kívánják adni a Violeta Bulc-nak, az Európai Bizottság (EB) közlekedésért felelős biztosának. A szervezet azt reméli, hogy ezzel valamiféle nyomást tud gyakorolni az EB-re, s felgyorsíthatják az e témában Németország és más országok ellen indított kötelezettségszegési eljárások ügymenetét. Arra a felvetésünkre, hogy ez elegendő lenne-e a megoldáshoz, Dittel annyit jegyzett meg: erre a helyzetre csak az lehetne a megoldás, ha az unió úgy döntene, a közúti fuvarozás nem tartozik a kiküldetési irányelvek alá. A NIT Hungary-nál bíznak abban, hogy ez sikerül, már csak azért is, mert az Európai Unió közlekedési reformja napirenden van, s ennek keretében erre a kérdésre is kitérhetnek. Ha a kötelező minimálbér-elvárások érvényben maradhatnak a nyugati országokban, akkor azzal kell számolni, hogy honi vállalkozásoknál állások százai veszélybe kerülhetnek.

Szorosan a témához csatlakozik a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) tiltakozása is. Utóbbi szervezet az ellen emelte fel a szavát a Nemzetközi Közúti Fuvarozási Unión (IRU) keresztül, hogy a német kormány május 25-től bírsággal sújtja a gépjárművezetőt és az őt alkalmazó céget, amennyiben a heti 45 órás pihenőidőt nem kereskedelmi szálláshelyen tölti el a sofőr. Az MKFE a végrehajtás két hónapos elhalasztását, és a helyzet rendezése érdekében a magyar kormány valamint Magyarország német nagykövetségének segítségét kérte - derül ki közleményükből. A kötelező szálláshely-választás számos munkahelyet veszélyeztet, mert az intézkedés szélsőséges esetben évi közel 40 milliárd forint többletköltséget is okozhat a magyar fuvarozóknak. A versenyhátrányt csak fokozza, hogy a érintett vállalkozásoknak ezek miatt becslések szerint 3-5 százalékkal növelniük kellene a fuvardíjakat.

Szerző