Csúsztatják a 3-as metró legveszélyesebb szakaszát

Publikálás dátuma
2017.06.09 20:56
FOTÓ: Molnár Ádám
Fotó: /
A forráshiány miatt újratervezett ütemezés szerint épp a legkritikusabb állapotú szakasz felújítását csúsztatja el a főváros. Tetézi a bajt az, hogy a leharcolt füstelvezető rendszert is csak több lépésben korszerűsítik.

Alig vagy egyáltalán nem csökken a súlyos tragédia kockázata azzal, ha a városháza legújabb ígérete szerint ősszel végre belefognak a 3-as metró alagútjának és az Újpesttől a Dózsa György útig tartó északi szakasz állomásainak a felújításába – derül ki Bíró Endre a Metróért Egyesület vezetőjének véleményéből.

A 3-as metró egyik legkomolyabb veszélyforrása ugyanis az, hogy ha két állomás között füsttel járó baleset történne, akkor a régi, leharcolt szellőzőberendezések nem tudják biztosítani a mentéshez szükséges harminc perces füstmentes időszakot. Bíró Endre lapunknak hangsúlyozza: fontos, hogy végre elindulhat a felújítás, ám szerinte szakmailag a középső szakasz állomásainak a felújítása lenne sürgető. Ez ugyanis a legrosszabb állapotban lévő szakasz, és egy esetleges baleset esetén itt kellene legtovább biztosítani a füstmentes időszakot, mivel itt fut legmélyebben a hármas metró.

Aggasztó a füstelvezetés is

Aggasztó a füstelvezetés is

A szakember úgy emlékszik: 2016 őszén volt egy olyan megbeszélés, ahol megállapították, hogy milyen ütemezéssel újítsák fel a 3-as metrót. Akkor ő azt javasolta, hogy a középső etappal kezdjenek, míg a BKV és a BKK vezetői a déli szakasz állomásainak elsőbbsége mellett érveltek azzal: az „műszakilag kevésbé komplikált” – azaz: olcsóbb lenne –, továbbá "a belváros nincs felkészülve" a metrópótló buszok sokaságára. Mindez Bíró Endre számára azért is furcsának tűnt, mert köztudott, hogy épp a belvárosban a legsűrűbb a tömegközlekedési hálózat, ráadásul előbb vagy utóbb így-is úgy is meg fel kell újítani a középső szakaszt. Végül az a döntés született, hogy a déli szakasz állomásait venné előre a főváros, majd még menet közben vágnának bele az északi szakasz állomásainak a felújításába, majd legutoljára következett volna a középső szakasz.

Brüsszel hiába várja a kormány jelentkezését
A magyarországi hatóságok továbbra sem keresték meg az Európai Bizottságot a budapesti 3-as metróvonal felújításának finanszírozásával kapcsolatban — tudta meg lapunk. Forrásaink ugyanakkor kiemelték, hogy a brüsszeli testület illetékes szolgálatai készek részletesen megvitatni a projektet a magyar féllel. Mint ismeretes, a 3-as metró rekonstrukciójához az Európai Unió jelentős támogatást ígért. A projekt az EU-val egyeztetett Közlekedési Operatív Program egyik kiemelt beruházása, amelyet - mivel a társfinanszírozás költségei meghaladhatják az 50 millió eurót — közvetlenül az Európai Bizottság hagyott jóvá. - Halmai Katalin (Brüsszel)

Végül ez a sorrend is megfordult: csütörtökön a főváros bejelentette, hogy kényszerűségből – mivel Orbán Viktor kormánya nem volt hajlandó az eredetileg kialkudott 137,5 milliárd forintnál többet adni a fővárosnak a metrófelújításra – a legolcsóbban megoldható északi szakasz állomásait újítaná fel. Forrásaink szerint a kormány, illetve a metrófelújítás árait rendre jóval a felpumpáló bennfentes cégek szorításában a főpolgármester végül azért döntött a legolcsóbb megoldás mellett, hogy egyáltalán végre belevághasson a felújításba. Amikor majd ezzel végeznek, akkor írnak ki új tendert a középső és a déli szakasz felújítására.

Közben a BKV cáfolta, hogy menetrendi változással járt volna az, hogy az újabb rendellenesség miatt – a Kálvin térnél mind a két oldali ajtaja kinyílt az egyik szerelvénynek – kivonták az újonnan felújított orosz metrószerelvényeket a forgalomból. A BKV tájékoztatása szerint csúcsidőben most is 30 szerelvény közlekedik a metróban, mint máskor. Szakmai forrásaink szerint nem kétséges: jelenleg kizárólag régi, lerobbant szerelvények dübörögnek odalent.

A BKV péntek este bejelentette: szombat reggeltől folyamatosan visszaállítják a forgalomba a felújított orosz metrószerelvényeket.

Metróra nincs, Orbán rögeszméjére van pénz
A kormányfő javaslata volt a Nyugati téri és a Keleti Pályaudvarnál lévő felüljáró lebontása – erősítették meg forrásaink a hvg.hu információit. Azaz: a szerdai kormányülésre a 3-as metrófelújítás miatt érkező Tarlós Istvánnal Orbán Viktor miniszterelnök azt közölte: hogy metrófelújításra nem ad pluszpénzt a kormány, ám a két felüljáró lebontására igen. Nem is keveset: szakmai vélekedések szerint a két felüljárónál a lassan szokványossá váló „alkotmányos felár” nélkül több tízmilliárdra rúghat az átalakítás - lebontás és átjáróval helyettesítés- költsége. A hírportál szerint Orbánnak azért csípi a szemét a két felüljáró, mivel „kommunista szimbólumot” lát bennük. Vitézy Dávid a BKK volt vezérigazgatója a Facebookon arról írt: a Nyugati-felüljáró lebontása régóta napirenden van és szerinte indokolt is lehet, ám csak a 14-es villamos Lehel tér - Nyugati pu. - Bajcsy-Zsilinszky út - Deák Ferenc tér útvonalon tervezett meghosszabbítással együtt lenne értelme.

2017.06.09 20:56
Frissítve: 2017.06.09 23:43

Leszámolás a Századvég folyóiratnál

Publikálás dátuma
2018.09.24 20:17
Illusztráció
Fotó: Népszava/ Vajda József
A kormányközeli Századvég Alapítványnak nem tetsző tanulmányok miatt eltávolították az internetről a Századvég folyóirat legújabb számát, majd kirúgták a szerkesztőséget.
A lap „új feladata a kormány irányvonalának támogatása lesz”
Ezután lemondott a Századvég élén álló grémium, a szerkesztőbizottság fele – írta az Index. Az online és nyomtatott formában is megjelenő lap főszerkesztőjével, Demeter Tamással a múlt héten közölte a lapot kiadó Századvég Alapítvány vezetője, Barthel-Rúzsa Zsolt, hogy az eddigi szerkesztőségtől megválnak, és a folyóiratnak új profilt adnak. A „járadék” problematikáját körüljáró utolsó számot is visszavonják: néhány napja még szabadon olvasható volt az interneten, azóta azonban a benne szereplő tanulmányok már elérhetetlenek.
Az Index információi szerint Bod Péter Ákos volt jegybankelnök egyik tanulmánya vágta ki a biztosítékot. A szerző a hvg.hu-nak elmondta, hogy gyakorlatilag visszadobták az írását:
„Ilyen az elmúlt 25-30 évben nem nagyon történt”.
Szerző
2018.09.24 20:17

Lassan melegszik az idő, aztán hétvégén újabb hidegfront jöhet

Publikálás dátuma
2018.09.24 20:08
Képünk illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Élénk széllel indul a hét, hajnali fagyokra és sok napsütésre is számítani lehet. A következő hidegfront szombaton érheti el az országot.
Kedden kevés felhőre és sok napsütésre lehet számítani - írja a előrejelzésében az Időkép. Futó zápor csak északkeleten valószínű, és továbbra is élénk, erős lesz az északnyugati szél. Hideg idővel, helyenként gyenge faggyal indul a nap, és a legmelegebb órákban is mindössze 12-16 fokos maximumokkal számolhatunk. Nem lesz front térségünkben.
Szerdán túlnyomóan napos, időnként felhős időben lehet részünk. Csapadék nem valószínű. Hideg, többfelé fagypont közeli lesz ismét a hajnal, napközben 14-18 fokig emelkedik a hőmérséklet. A légmozgás déliesre fordul és mérséklődik, legfeljebb északnyugaton lehetnek élénk lökések.
Csütörtökön is többnyire napos, csapadékmentes időre számíthatunk. A szél már csak északkeleten lehet élénk. Csípős marad a hajnal, délután 20 fok körül alakulhat a csúcshőmérséklet.
Pénteken szinte zavartalan napsütésben lehet részünk, a szél is országszerte mérsékelt marad. Hűvös hajnal után 20-25 fokig melegszik a levegő. 
Szombaton előreláthatólag ismét hidegfront érkezik, esővel, viharos északnyugatira forduló széllel, lehűléssel.
2018.09.24 20:08