Fidesz;plakát;

2017-06-22 07:00:00

Támad és titkolózik a Fidesz

A Fidesz nagy erőkkel turkál más pártok pénztárcájában, de kevésbé lelkes, ha saját költéseiről kellene számot adnia.

A Jobbikot már „kilóra megvette” Simicska Lajos, az MSZP pedig „kilóra megvehető” – jelentette ki Kósa Lajos. A fideszes frakcióvezető a TV2 Mokka című műsorában fakadt ki azon, hogy az ellenzék elutasítja a kormánypárti plakáttörvényt. Ezután Kósa – nem mellesleg: némileg pontatlanul idézve a már nyilvánosságra került adatokat – összevetette az LMP és a Jobbik plakátkiadásait, és arra jutott, hogy az LMP sokkal többet fizetett egy hirdetési felületért, mint a Jobbik. A fideszes politikus korábban arról is beszélt, hogy az ingyen (vagy nagyon alacsony áron) adott plakáthely „üveggyöngynek” minősül.

A Fidesz nagy erőkkel turkál más pártok pénztárcájában, ugyanakkor kevésbé lelkes, ha saját költéseiről kellene számot adnia. Megkérdeztük a Miniszterelnöki Kabinetirodát, mennyire jellemző az a gyakorlat, hogy a kormány ingyenes, kedvezményes hirdetési lehetőséget vesz igénybe: hány ilyen eset történt, mekkora összegről és konkrétan mely hirdetésekről van szó? Milyen indokkal kért/kapott a kormány ilyen lehetőséget? Kerestük a Fideszt is, de április végén - tehát másfél hónapja - feltett kérdéseinkre sem innen, sem onnan nem reagáltak. Elmondhatjuk: sem a Miniszterelnöki Kabinetiroda, sem a Fidesz nem cáfolta, hogy ingyenes, kedvezményes hirdetési felületeket kapott volna (ki tudja, hányszor és milyen értékben).

Így aztán tág értelmezési tartományba kerül Kósa Lajosnak az kijelentése is, miszerint meg kell szüntetni, hogy áron alul kaphat egy párt egy szolgáltatást, „ennek a rendszerszintű korrupciónak véget kell vetni”.

Az éremnek van másik oldala is: a költségvetési pénzek fölött korlátlanul rendelkező fideszes kormány nem sajnálja a súlyos milliárdokat a menekültellenes vagy „nemzeti konzultációs” propagandára. Ehhez képest aprópénz, hogy a Fidelitas – saját bevallása szerint – 100 milliót kapott a Fidesztől az MSZP és Jobbik elleni kampányát.

"Világos, kinek az érdekeit sértheti"

A szocialisták stratégiai célja nem változott, ám csak vádak érkeztek, támogatás nem, ezért álltak el a kampányjavaslatuktól - állítja Molnár Gyula, az MSZP elnöke.

- Miért léptek vissza az önálló kampány- és plakátszabályozási csomagtól?

- Nem elég a jó szándék, nem elég a jó cél, a látszatát is el kell kerüljük annak, hogy bárminemű paktumra hajlandóak lennénk a Fidesszel, vagy a Jobbikkal. A Fidesz és a Jobbik is lopott közpénzt költ plakátokra, ehhez az MSZP nem asszisztál, ezért akartunk olyan javaslatcsomagot beterjeszteni, amely ezt megakadályozta volna. A stratégiai célunk nem változott, most is tisztességtelennek tartjuk a plakátpiaci helyzetet, és a kampányszabályozást, de van olyan a politikában, hogy a jó szándékhoz szövetségesek is kellenek. Reméljük, hogy visszatérhetünk egy ilyen törvénymódosításra, amely véget vetne a milliárdos oligarchák által pénzelt korrupt jobboldali pártok mutyizásra épülő világának.

- Lát rá esélyt, hogy még a 2018-as választási kampány előtt megtörténjen ez?

- Világos, kinek az érdekeit sértheti bárminemű szabályváltoztatás. Simicska Lajos eddig két pártot vett meg kilóra: a Fideszt és a Jobbikot. A Fidesz is, és a Jobbik is az emberektől ellopott közpénzből plakátol, és most azon vitatkoznak, hogy melyikük tehesse ezt meg továbbra is. Az MSZP nem asszisztál sem a Jobbik-Simicska tolvajbandának, sem pedig a Fidesz-Habony hazugsággyárnak az ellopott szajré elköltéséhez, ezért pénteken sem szavazza meg a plakáttörvényt. Ugyanakkor reméljük, hogy a demokratikus erőkkel összefogva akár ősszel ismét napirendre kerülhet az, hogy bárminemű lopott közpénz pártkampányra költését megakadályozzuk.

- Ez vonatkozna tehát a kormánypropaganda tiltására is?

- Természetesen ez, valamint a torz közterületi piaci helyzet felszámolása, s a pártok demokratikus versenyéhez szükséges esélyegyenlőség megteremtése a cél. Ha ez a mostani kormánytöbbség miatt mindez nem megy, Botka László kormánya 2018-ban egy igazságos választási rendszer keretei között megteremti a tiszta, átlátható és egyenlő feltételekkel folytatott kampányolás lehetőségét.

B.I.M.