légi közlekedés;klímaváltozás;Ethan Coffel;

2017-07-18 07:38:00

A klímaváltozás beint a repülésnek

Világszerte akár harmadával csökkentheti a légi közlekedést a következő évtizedekben a klímaváltozás miatt megemelkedő hőmérséklet. A légi közlekedés most az üvegházgáz kibocsátás 2 százalékáért felelős.

A nagy melegben a repülőgépek számára nehezebb a felemelkedés: mivel a melegebb levegő kitágul, és így sűrűsége csökken, a gépek szárnyai kevésbé képesek felhajtóerőt generálni - írja Ethan Coffel, a New York-i Columbia Egyetem kutatója és munkatársai a Climatic Change című szaklapban.

A szakértők abból indulnak ki, hogy a repterek éves napi legmagasabb hőmérsékleteinek átlaga 2080-ra 4-8 Celsius-fokkal emelkedhet, amennyiben az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértéke nem változik. Ekkor a nap legmelegebb óráiban a repülőgépek 10-30 százalékánál csökkenteni kell az üzemanyag mennyiségét, az utasok számát vagy a rakományt, vagy meg kell várni a lehűlést, hogy a gép elindulhasson. Egyes géptípusoknál a forró napokon négy százalékkal kell csökkenteni a súlyt, ami egy 160 férőhelyes gépnél 12-13 utast jelent. Június végén az arizonai Phoenixben az American Airlines légitársaságnak több mint 40 járatát kellett törölnie, mert a kisebb helyi gépek a csaknem 50 fokos hőségben nem tudtak elindulni.