Szerintem;felsőoktatás;

2017-08-09 08:25:00

Tanulni akarunk

A Független Diákparlament harmadik éve gyűjti diákok ezreinek a véleményét, amelyekből évente egy-egy komplex javaslatcsomag áll össze, s amelyet az oktatásért felelős államtitkárságnak juttatunk el. Nemrég tettük közzé az idei javaslatcsomagunkat, a közel száz pontból egyet emelnék ki, amely személyes szívügyem is: állítsák vissza a felsőoktatási szakok 2012 előtti finanszírozását! 2012-ben kísérelték meg bevezetni a botrányos keretszámcsökkentést, amelyet hatalmas diáktüntetések és végül látványos, de csak részleges visszakozás követett az oktatási kormányzat részéről. Az irreálisan szűk államilag finanszírozott keretszámokat megszüntették, számos szakon visszaállították a lehetőséget, hogy reálisan be lehessen kerülni ösztöndíjas képzésre, ám ez nem mindenhol történt meg. Számos olyan szak van ma is, ahol szándékosan olyan magas az államilag finanszírozott alapképzés pontszám-követelménye, amelyet legfeljebb 1-2 jelentkező, vagy egyáltalán senki nem tud "megugrani", marad az önköltséges felvétel. Ezzel megszűnik rengeteg diáknak a jó érettségi motivációja: felmérik, hogy a 475 pontot valószínűleg nem érik el akkor sem, ha mindenből ötösre vizsgáznak, a 280 pedig hármasokkal is meglesz. Ezáltal a bejutás mércéjévé nem a tudás válik, hanem a pénz.

Ez pedig pontosan a nehezebb körülmények közé született, de szorgalmas diákok kiugrási lehetőségeit veszi el. Mi marad számukra? Jelentkezhetnek olyan szakra, ahonnan nem vonták ki a forrásokat, de ebben az esetben az állam dönti el, hogy kiből mi lehet, vagy marad a diákhitel, ami megoldás, ám friss diplomásként rögtön adóssággal kell kezdeni a „nagybetűs életet”. Egy harmadik út: dolgozhat az ember egyetem mellett, ahogy azt e sorok írója is teszi. Ma a pontszám sok helyütt nem egy mérce, amit teljesíteni kell, hanem egy betonfal, ami elválaszt az állami képzésre való bekerülés lehetőségétől. Összességében tehát arányosítani kellene, a pontszámokat: felül kicsit lejjebb hozni, az alsót feljebb tolni. Ezért javasoljuk a 2012 előtti finanszírozás visszaállítását. Szeretnénk elérni, hogy a minisztérium hallgasson a diákok véleményére, ismerje el a problémák létjogosultságát, és vegye érdemben napirendre azokat. Hosszú távon persze a cél az első diploma ingyenessége volna, mert ez tudná biztosítani, hogy a tanulás valóban kitörési lehetőség legyen a nehéz sorsú, de szorgalmas fiatalok számára.