Bekötési kikötések - Más a szlogen, más a valóság

Publikálás dátuma
2017.09.22 21:12
A kép illusztráció. Fotó: Shutterstock
Fotó: /
Sokan igényelnek a gázcégüktől most ingyenes gázvezeték-telepítést. Ám a társaságok bebiztosítanák magukat, hogy megérje nekik a beruházás.

Szabályosan megrohamozták az ügyfelek a gázszolgáltatók ügyfélszolgálatait arra a hírre, hogy július 1-től a telekhatáron túl akár további 250 méter gázvezetéket is ingyen kell kiépítenie a gázszolgáltatónak – tudtuk meg. Ugyanakkor gyakorta előfordul, hogy a megrendelő csupán értéknövelő közművesítésként igyekszik kihasználni a lehetőséget úgy, hogy tényleges fogyasztást egyelőre nem is tervez. Az összes igény kielégítése több milliárdos pluszterheket róna a - részben állami - társaságokra. A gázcégek egy része így most igyekszik gátat vetni a folyamatnak. Így például az ingyenes bekötés fejében megpróbálnak biztosítékokat kérni a leendő ügyféltől, hogy adott időn belül tényleges fogyasztót – akár teljes fűtési rendszert – köt a hálózatra.

Mindezeken túl ugyanakkor az a kormányszlogen, hogy mostantól ingyenessé válnak a közműbekötések, nagyon erős túlzás. A szolgáltatóknak e tárgyban is számos félreértést kell eloszlatniuk. A lakossági mérőcserét például eddig is ingyen végezték, lévén, hogy a berendezés az ő tulajdonuk. A mellékvízmérők súlyos ezrekbe kerülő kötelező cseréjét ugyanakkor továbbra is a fogyasztónak kell állnia, mivel az úgymond az övé. Igaz, a mérő használhatósági idejét nemrég 8 évre növelték. A mérőcsere ingyenessé tétele inkább azoknak a kis- és középvállalkozásoknak hozott könnyebbséget, amelyeknek eddig fizetniük kellett a mérőért és annak cseréjéért. (Ez sok esetben eddig is a szolgáltatóval kötött egyedi megállapodástól függött.)

A különböző közműszolgáltatás-bekötések kapcsán alapvetően szükséges leszögezni: a telekhatáron belül a mérőig vezető szakaszok kialakítását - munkagödörásás, meglévő közművezetékek feltárása, vezetékek kialakítása, geodéziai bemérés stb. -, illetve üzemeltetését továbbra is a tulajdonos állja és annak biztonságáért is ő felel. Ez a néhány tízezer forinttól a több százezer forintig terjedhet.

A konkrét bekötés lakossági díjait ugyanakkor mostantól a szolgáltatók valóban nem számíthatják fel. Ez beruházásonként néhány tízezer forintra rúg. Ez gáz esetén a legfeljebb óránként 4 köbméteres mérő, áram esetén a legfeljebb 32 Amperes névleges teljesítményű fogyasztásmérő, víz esetén pedig a legfeljebb 32 milliméteres víz- és 160 milliméteres szennyvízvezeték bekötési költsége. Az villamosenergia-szolgáltatóra vonatkozó, telekhatáron kívüli ingyenes kivitelezési kötelezettséget szabadvezeték esetén 100, földkábel esetén 50 méterre növelték. Víz esetén a közműfejlesztési hozzájárulást, az igénybejelentési elbírálás, a tervegyeztetés, adategyeztetés vagy ennek megfelelő szolgáltatás díját, rácsatlakozáskor pedig a bekötési vízmérőóra költségét, annak felszerelési, illetve nyomáspróba-díját engedték el.

E kedvezmények leginkább az új építésű házak és lakások esetében hasznosíthatóak. Így évente ez néhány ezer esetre vonatkozik. A szolgáltatóknak ez évente néhány százmilliós kiesést okoz, amit - különös tekintettel a kizárólag rájuk vonatkozó, több tízmilliárdos közművezetékadóra - kigazdálkodnak.

Szintén változás, hogy a kivitelezésre mostantól nem kötelező a szolgáltatókkal szerződött vállalkozókat választani, illetve a cégeket gyorsabb döntésre kötelezték. (Ugyanakkor az átvételt továbbra is csak a szolgáltatók munkatársai végezhetik.) A rájuk hozott szabályokat a szektorok "tudomásul vették". Mindemellett a lapunknak nyilatkozók felhívták a figyelmet, hogy az engedélyeztetési folyamat sokszor az állami-önkormányzati hatóságok átfutási ideje miatt nyúlik akár hónapokra.

2017.09.22 21:12

Szigorodnak a kazánszabályok, rá is fér a szennyezett levegőre

Publikálás dátuma
2018.09.25 19:48
A kép illusztráció
Fotó: THINKSTOCK/
Szerdától csak környezetkímélőbb fűtőkészülék hozható forgalomba és helyezhető üzembe.
Szeptember 26-tól csak olyan gázüzemű kazán, valamint kombinált fűtő- és vízmelegítő fűtőkészülék kerülhet forgalomba és helyezhető üzembe, amely nitrogén-oxidokból (NOx) kilowattóránként 56 milligrammnál kevesebbet bocsát ki - hívja fel a figyelmet a Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) Nonprofit Kft.  Az erről szóló, az összes EU-tagállamra vonatkozó 2015-ös rendelet a kazánokra, bojlerekre is kiterjesztette az energiacímkéket. A fűtési időszakra jellemző, „szezonális hatásfoknak” nevezett működési érték alapján ma már jellemzően csak B vagy annál jobb besorolású készülékek hozhatóak forgalomba. Fűtőkészülékeink átlagéletkora meghaladja a 20 évet – figyelmeztet a MEHI. Az elavult berendezések sokat fogyasztanak, üzemeltetésük drágább és a levegőt is jobban szennyezik. Ennek meg is van a látszatja: az uniós számvevőszék nemrég az aggasztó magyarországi légszennyezettséget még a kínainál és indiainál is súlyosabbnak ítélte. Az Európai Bizottság országjelentése szerint Magyarországon a szálló por 70 százaléka a lakossági fűtésből származik és az NOx-szennyezés is részben a háztartások számlájára írható. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2013-ban mintegy 13 ezer olyan korai magyarországi halálesetről számolt be,  amiért a PM2,5 jelű szálló por, illetve a nitrogén-dioxid a felelős. A légszennyezettségből származó hazai költségek meghaladják az évi 5 milliárd eurót.  A helyzeten a lakosság, ha lehetőségeihez mérten is, de szívesen javítana. Ingatlana állapotával a tulajdonosoknak csak mintegy harmada elégedett. Az elmúlt tíz év során az energiahatékonyság a felújítások központi kérdésévé vált. Ennek révén a tarifáktól függetlenül is csökkenthető a rezsi – hívja fel a figyelmet Szalai Gabriella, a MEHI munkatársa.
Szerző
2018.09.25 19:48

Mercikkel bővül a Mol Limo

Publikálás dátuma
2018.09.25 16:58
Ratatics Péter, a Mol fogyasztási szolgáltatási vezetője
Fotó: / Népszava
Jelentősen bővíti bérautó-szolgáltatását a Mol, új Mercedesek kerültek a társaság fővárosi flottájába.
Félszáz A-osztályú, részben Magyarországon gyártott Mercedesszel bővíti a fővárosban elérhető, Mol Limo nevű bérautó-szolgáltatását a Mol – közölte tegnap az olajcég. Ennek díja percenként előfizetőknek 99, alkalmi felhasználóknak 111 forint. A lépést kérdésünkre Ratatics Péter, a csoport fogyasztási szolgáltatásokért felelős ügyvezetője a magasabb minőségű gépjárművek iránti fogyasztói igényekkel indokolta. Egyszersmind szolgáltatási területüket Angyalföld északi és Újpest déli részének bevonásával 60-ról 70 négyzetkilométerre növelték.  Az év elején indult autómegosztó rendszer ezen kívül háromszáz benzin- és száz elektromos meghajtású Volkswagen up!-ból áll. Ezek percenként 66, illetve 77 forintért vehetőek igénybe. Az ügyvezető továbbra is tarthatónak látja a célként kitűzött kétéves megtérülési időt. 35 ezer regisztrált ügyfelük eddig összesen másfél millió kilométert tett meg. Felük már legalább kétszer közlekedett Mol Limóval, ötödük havonta legalább egyszer él a lehetőséggel, átlagosan 5 kilométeres úton. (A Mol Bubi nevű budapesti kerékpárkölcsönzési rendszerben az olajcég csak támogató, így ott nincsenek megtérülési terveik.)  Kérdésünkre az ügyvezető közölte: egy éven belül cseh és horvát leányvállalatukon keresztül Prágában és Zágrábban is megjelennek hasonló szolgáltatással. A fogyasztói igények alapján hosszabb távon más magyar városokat-térségeket is megcélozhatnak. Így például „csak beállítás kérdése”, hogy a lehetőséggel a nyári szezonban például néhány forgalmasabb Balaton-parti helyszínen is előrukkoljanak.  Kérdésünkre Ratatics Péter kifejtette: bár azt a vállalásukat is tartják, hogy 2020-ra – évente megújított - gépjárműveik többségét elektromosra cserélik, a technológiai fejlődés kevéssé tart ütemet az igényekkel. Míg egy benzines up! egy töltéssel 400-450, addig az elektromos nyáron, ideális időben 100-130, télen 80 kilométer megtételére képes. Ráadásul, míg nyáron egy gyorstöltés fél, addig télen 3-4 óra. Ez értelemszerűen főként a töltöttségről gondoskodó Molnak okoz fejtörést: e szempontok a megtérülést is rontják. Ratatics Péter bízik benne, hogy az idő előrehaladtával a technológia továbbfejlődik. A Mol ugyanakkor a maga részéről teljesítette „házi feladatát”: meglévő öt, szintén bővítés alatt álló e-töltőpontjuk mellé a fővárosban még idén további tízet telepítenek. Ez az ügyvezető szerint már elegendő a Mol Limo-flotta ellátására. (Ezen kívül egy nemzetközi cégszövetség tagjaként az autópályák mentén idén 15, 2020-ig pedig térségszerte 250 e-töltőt létesítenek.) Az elektromos autózással kapcsolatos, készülő törvénytervezet kapcsán Ratatics Péter a Mol és az iparág legfőbb igényének az egyértelmű szabályozást nevezte. Annak kapcsán, hogy a Mol elsőként kér pénzt az e-töltésért, közölte: a kereslet az előzetes várakozásaik szerinti mértékben esett vissza. Tavaly a Mol-töltőállomások leírások előtti nyeresége 350 millió dollárra rúgott, az első fél évben pedig közel harmadával az előző év hasonló időszaka fölé nőtt. Ebben – az iparági folyamatokba illeszkedően - a három évvel ezelőtti 20 százalékhoz képest 2030-ig 30 százalékra növelnék az üzemanyagon kívüli termékek arányát.

Robogó E.ON-robogók

Október 1-től a jelenlegi 50 mellé további 30 e-robogóval bővül az E.ON által támogatott blinkee.city nevű alkalmazás - közölte a német hátterű energiavállalat. Az állomások nélküli budapesti e-robogó-megosztóba a nyári indulás óta 12 400 felhasználó regisztrált. A járműveket nyáron naponta átlagosan 340-szer bérelték ki. Az energiavállalat és magyar partnere rövidesen több hazai nagyvárosra is kiterjesztené a rendszert.

2018.09.25 16:58
Frissítve: 2018.09.25 20:23